Színház

Kálmán Eszter: A tó

  • Adorjáni Panna
  • 2016. november 28.

Színház

A Trafó kiüresített terében fényesen csillog a fekete balettszőnyeg, rajta szétdobált és összegyűrt papír zsebkendők, mint apró galambok a sötéten fénylő éjszakai tavon. A széleken reflektorok, látni a csupasz falakat, a mennyezetet, és látni a jobb hátsó sarokban Dányi Viktóriát fehér tüllel dúsított menyasszonyi öltözékben, miközben a bal első sarokban egy gyerekmedencébe játék horgászbotot lógat, elbóbiskol, prüszköl és az orrát fújja Bercsényi Péter. A táncos várakozásához csendesség és átlátszatlanság társul, teste egyetlen, feszültséggel teljes tömb – a bábszínész már a beültetéskor alakít, arcán minden rezdülés játszik, szanaszét szórja magából az energiát, fáradhatatlanul. Ez a két lény feszül egymásnak Kálmán Eszter rendező és látványtervező gyönyörű, de rideg terében.

A tó szinte mindent megjelenít, amire a vízről asszociálhatunk: strand, úszóedzés, szinkronúszás, tóparti ücsörgés, hattyúetetés, hattyúk tava, fekete hattyú és fehér hattyú, balett, próbaterem stb. A néhol humoros, máskor költői képek és duettek a történetfoszlányokat különféle technikákkal dolgozzák fel – a papír zsebkendő vagy törölköző hattyú lesz, néha a táncos maga válik bábbá, máskor a profi balerina letáncolja a bábost a színpadról. Ötletek, amelyeket az előadás megold, bár nem bont ki: mindent visszadob ez a fényes padló, a precíz világítás, a néha még a látottaknál is izgalmasabb, Csajkovszkij-utalásokkal és talált hangokkal teli elektronikus zene (Kákonyi Árpád, Friedenthal Zoltán). A végeredmény nem túl bábos, nem túl táncos, és együtt kicsit kevés. Talán mert a színlap ígéretével ellentétben a táncos, a bábos és a látványtervező találkozása mégsem jelent kollektív együttműködést. A játszók mozdulataiból valami tétlenséget olvasok ki: minden szép, minden ki van találva, minden a helyén van, csak valahogy elfelejtettek életet lehelni a bábba.

Trafó, október 12.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.