Színház

Kálmán Eszter: A tó

  • Adorjáni Panna
  • 2016. november 28.

Színház

A Trafó kiüresített terében fényesen csillog a fekete balettszőnyeg, rajta szétdobált és összegyűrt papír zsebkendők, mint apró galambok a sötéten fénylő éjszakai tavon. A széleken reflektorok, látni a csupasz falakat, a mennyezetet, és látni a jobb hátsó sarokban Dányi Viktóriát fehér tüllel dúsított menyasszonyi öltözékben, miközben a bal első sarokban egy gyerekmedencébe játék horgászbotot lógat, elbóbiskol, prüszköl és az orrát fújja Bercsényi Péter. A táncos várakozásához csendesség és átlátszatlanság társul, teste egyetlen, feszültséggel teljes tömb – a bábszínész már a beültetéskor alakít, arcán minden rezdülés játszik, szanaszét szórja magából az energiát, fáradhatatlanul. Ez a két lény feszül egymásnak Kálmán Eszter rendező és látványtervező gyönyörű, de rideg terében.

A tó szinte mindent megjelenít, amire a vízről asszociálhatunk: strand, úszóedzés, szinkronúszás, tóparti ücsörgés, hattyúetetés, hattyúk tava, fekete hattyú és fehér hattyú, balett, próbaterem stb. A néhol humoros, máskor költői képek és duettek a történetfoszlányokat különféle technikákkal dolgozzák fel – a papír zsebkendő vagy törölköző hattyú lesz, néha a táncos maga válik bábbá, máskor a profi balerina letáncolja a bábost a színpadról. Ötletek, amelyeket az előadás megold, bár nem bont ki: mindent visszadob ez a fényes padló, a precíz világítás, a néha még a látottaknál is izgalmasabb, Csajkovszkij-utalásokkal és talált hangokkal teli elektronikus zene (Kákonyi Árpád, Friedenthal Zoltán). A végeredmény nem túl bábos, nem túl táncos, és együtt kicsit kevés. Talán mert a színlap ígéretével ellentétben a táncos, a bábos és a látványtervező találkozása mégsem jelent kollektív együttműködést. A játszók mozdulataiból valami tétlenséget olvasok ki: minden szép, minden ki van találva, minden a helyén van, csak valahogy elfelejtettek életet lehelni a bábba.

Trafó, október 12.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.