Színház

Kálmán Eszter: A tó

  • Adorjáni Panna
  • 2016. november 28.

Színház

A Trafó kiüresített terében fényesen csillog a fekete balettszőnyeg, rajta szétdobált és összegyűrt papír zsebkendők, mint apró galambok a sötéten fénylő éjszakai tavon. A széleken reflektorok, látni a csupasz falakat, a mennyezetet, és látni a jobb hátsó sarokban Dányi Viktóriát fehér tüllel dúsított menyasszonyi öltözékben, miközben a bal első sarokban egy gyerekmedencébe játék horgászbotot lógat, elbóbiskol, prüszköl és az orrát fújja Bercsényi Péter. A táncos várakozásához csendesség és átlátszatlanság társul, teste egyetlen, feszültséggel teljes tömb – a bábszínész már a beültetéskor alakít, arcán minden rezdülés játszik, szanaszét szórja magából az energiát, fáradhatatlanul. Ez a két lény feszül egymásnak Kálmán Eszter rendező és látványtervező gyönyörű, de rideg terében.

A tó szinte mindent megjelenít, amire a vízről asszociálhatunk: strand, úszóedzés, szinkronúszás, tóparti ücsörgés, hattyúetetés, hattyúk tava, fekete hattyú és fehér hattyú, balett, próbaterem stb. A néhol humoros, máskor költői képek és duettek a történetfoszlányokat különféle technikákkal dolgozzák fel – a papír zsebkendő vagy törölköző hattyú lesz, néha a táncos maga válik bábbá, máskor a profi balerina letáncolja a bábost a színpadról. Ötletek, amelyeket az előadás megold, bár nem bont ki: mindent visszadob ez a fényes padló, a precíz világítás, a néha még a látottaknál is izgalmasabb, Csajkovszkij-utalásokkal és talált hangokkal teli elektronikus zene (Kákonyi Árpád, Friedenthal Zoltán). A végeredmény nem túl bábos, nem túl táncos, és együtt kicsit kevés. Talán mert a színlap ígéretével ellentétben a táncos, a bábos és a látványtervező találkozása mégsem jelent kollektív együttműködést. A játszók mozdulataiból valami tétlenséget olvasok ki: minden szép, minden ki van találva, minden a helyén van, csak valahogy elfelejtettek életet lehelni a bábba.

Trafó, október 12.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.