Színház

Kárpáti Pál: Don Juan tanításai

  • Sisso
  • 2016. július 30.

Színház

A rendező és exkaposváriakból, más alkotótársakból és zenészekből álló, folyton formálódó csapata a Zsámbéki Színházi Bázis legtávolabb eső helyét, a Pulcinella nevű hangárt lakják be a darabjaikkal évről évre. Kitartóan jönnek és próbálnak a vadonban, a hely szellemei ők.

Most Don Juan Matus, a bölcs mexikói indián, Carlos Castaneda legendás alakja vetült a hangár falára. A tanulás különféle érdekes útjairól mesélt, mintha egy közös tűz körül ülnénk, és más dimenziókat figyelhetnénk meg. Ezt a Don Juant nem szokás összekeverni a szexuális hódítóval, bár az övé is egyfajta veszélyes tudás: jaki indián varázslóként nem a nőket, hanem a hallucinációt okozó növényeket ismerte alaposan. Carlos Castaneda, a néprajz szakos amerikai egyetemista az indián hiedelemvilágot kutatva, 1960-ban találkozott vele, és könyvet írt az élményeiből, mely mű a szabadság afféle szimbólumává vált a lázadó amerikai fiatalok körében. Az előadás a könyv alapján készült, ám jó érzékkel (dramaturg: Zsigó Anna) csak szekvenciákat ragad ki a szövegfolyamból, és azzal festi meg a zenét, a mozgást, a hangulatot.

A mexikói dzsungel adott, különösen, amikor a hangár ajtaját kinyitják az előadás egy pontján, és a cselekmény áthelyeződik a természetes környezetbe, a nézők meg bentről nézhetik, mint egy filmet, ahogy a tudat végtelen, majd teljesen beszűkült mezőin cikázik a gondolat. Téri Gáspár táncos és színész valóban öreg indiánná válik, de Pásztor Pál mint Castaneda és Lénárdt Laura mint démoni rezonőr is folyamatos átalakulásban van, koncentráltak, de néha kinéznek a szerepből. A zene kifogástalan (Keresztes Gábor), a vetítésekkel együtt (Veronika Keresztesová) meg pszichoaktív hatású. Nem teljesen kész az előadás, de valahogy ez is hozzá tartozik a félelmetes és pompás romantikához, ami ezen a tájon úgyszólván hétköznapi.

Zsámbéki Bázis, június 24.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.