Színház

Katër i Radës. A hajótörés

  • Sisso
  • 2017. július 1.

Színház

Az emberiség történetének jelentős részét teszi ki a megélhetés érdekében való vándorlás, vagy a lakhely politikai kényszerből való elhagyása, szárazon vagy vízen. Hiába a veszély, az egyén nem mérlegel, viszi a kollektív pánik, és különben is, a maradás néha egyenlő a halállal. A tenger legalább remény. Ami, ha arra kerül a sor, áldozatait úgy nyeli el, hogy nem válogat vallási felekezet vagy politikai meggyőződés szerint.

Az olasz csizma sarkában található Lecce színháza, a Koreja kortárs operája tulajdonképpen a valaha vízbe fulladt áldozatokért szóló szcenírozott ima, félhomályban. Igaz, hogy egy 1997-es esemény a kiindulópont, de az elmúlt évek migrációs válságához kapcsolódó, fel nem fogható történéseket idézi. Az Albániában 1996-ban kirobbant válságot követő polgárháborús időszakban mintegy 15 ezer albán menekült át Olaszországba. Az egyik hajó elsüllyedt, és 84-en életüket vesztették. Ők a színpadon látható, zavaró énekhangokat hallató férfiak és asszonyok motyókkal, lepedőből készült babákkal. Alessandro Leogrande librettója félmondatokból, indulat- és vezényszavakból, sóhajokból, kiáltásokból áll, ezt keretezi Admir Shkurtaj hangszerekre, élő elektronikára, kísérleti és népi énekre írt zenéje. A nézőtér körülveszi a színpadi teret, ami a hajóorr-installációtól a zenekarig tart. E kettő között mozgatja Salvatore Tramacere rendező a stilizált vízi járművet, mint valami kerekeken guruló ringet.

Összetorlódnak az odaveszettek és a megmentettek hangjai, gondolatai, vágyai és szorongásai. A balladai képek álmokat, jelenéseket, emlékeket idéznek a sötét utazásból, amit a polifónikus albán férfikórus old fel a maga szakrális erejével. A 2014-ben a Velencei Biennáléval koprodukcióban készült olasz és albán nyelvű előadás a temesvári TESZT fesztivál legaktuálisabb darabja lett.

TESZT, Temesvári Csiky Gergely Színház, május 27.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.