Színház

Katër i Radës. A hajótörés

  • Sisso
  • 2017. július 1.

Színház

Az emberiség történetének jelentős részét teszi ki a megélhetés érdekében való vándorlás, vagy a lakhely politikai kényszerből való elhagyása, szárazon vagy vízen. Hiába a veszély, az egyén nem mérlegel, viszi a kollektív pánik, és különben is, a maradás néha egyenlő a halállal. A tenger legalább remény. Ami, ha arra kerül a sor, áldozatait úgy nyeli el, hogy nem válogat vallási felekezet vagy politikai meggyőződés szerint.

Az olasz csizma sarkában található Lecce színháza, a Koreja kortárs operája tulajdonképpen a valaha vízbe fulladt áldozatokért szóló szcenírozott ima, félhomályban. Igaz, hogy egy 1997-es esemény a kiindulópont, de az elmúlt évek migrációs válságához kapcsolódó, fel nem fogható történéseket idézi. Az Albániában 1996-ban kirobbant válságot követő polgárháborús időszakban mintegy 15 ezer albán menekült át Olaszországba. Az egyik hajó elsüllyedt, és 84-en életüket vesztették. Ők a színpadon látható, zavaró énekhangokat hallató férfiak és asszonyok motyókkal, lepedőből készült babákkal. Alessandro Leogrande librettója félmondatokból, indulat- és vezényszavakból, sóhajokból, kiáltásokból áll, ezt keretezi Admir Shkurtaj hangszerekre, élő elektronikára, kísérleti és népi énekre írt zenéje. A nézőtér körülveszi a színpadi teret, ami a hajóorr-installációtól a zenekarig tart. E kettő között mozgatja Salvatore Tramacere rendező a stilizált vízi járművet, mint valami kerekeken guruló ringet.

Összetorlódnak az odaveszettek és a megmentettek hangjai, gondolatai, vágyai és szorongásai. A balladai képek álmokat, jelenéseket, emlékeket idéznek a sötét utazásból, amit a polifónikus albán férfikórus old fel a maga szakrális erejével. A 2014-ben a Velencei Biennáléval koprodukcióban készült olasz és albán nyelvű előadás a temesvári TESZT fesztivál legaktuálisabb darabja lett.

TESZT, Temesvári Csiky Gergely Színház, május 27.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”