Koporsótúra - Zelei Miklós: Zoltán újratemetve

  • Csáki Judit
  • 2013. szeptember 8.

Színház

Ez a Szelmenc - Kisszelmenc és Nagyszelmenc - magyar falu; nem nagy, de magyar. Ámde egyik fele Szlovákiában, a másik fele Ukrajnában van - Magyarországon nincsen belőle egy darab sem. Korábban Csehszlovákiához és a Szovjetunióhoz tartozott.

Zelei Miklós dokumentumregénye, A kettézárt falu 2000-ben jelent meg; az író-újságíró nemcsak ezzel a könyvvel, hanem riportokkal, helyszíni kutatásokkal és polgárjogi mozgalommal is keményen küzdött a határ megnyitásáért (ez végül 2005-ben következett be, azóta a "kis berlini falnak" nevezett határzár a falu főutcáján nemzetközi határátkelőként működik).

Most Zelei drámát írt a történetből; kínálkozik a fikció, hiszen egy - vagy több - ember vagy család sorsára, nemzedékeken átnyúló saját történelmére tekintünk. Például Zoltán figurájában, akit 1944-ben a lakodalmáról visznek el a Gulagra, és mire hazatér, a másik országban rekedt menyasszonya meghal, és ő agglegényként éli le az életét. Halála után - utolsó kívánságát teljesíteni akarván - a család és a falu lakói elindulnak a koporsóval, hogy a menyasszonya mellé temessék a férfit. Nagy magyar abszurd. Egyszersmind "arche-sztori": történelem a kisemberre vetítve, akárcsak Johann Peter Hebel Nem remélt viszontlátás című novellájában, melyben ugyancsak egy ötvenéves "történelmi szünet" után találkozik a szerelmespár: az egyikük fiatal és rég halott, a másik öreg és élő...

Zsámbékon Vidnyánszky Attila rendezett előadást Zelei darabjából; pontosabban egy etűdsorozatot látunk, amelyet keretbe foglal a meghiúsult esküvő. Az előadás félkész vagy még az sem; mindazonáltal koprodukció a beregszászi színház, a zsámbéki nyári színház és a Nemzeti részvételével, vagyis a bemutatót és az előadásokat annak rendje-módja szerint megtartották.

Amúgy félkész ide vagy oda, azért előadás ez; kell még hozzá jó néhány próba, hogy az egyes jelenetekben ne csak a központi szereplők legyenek megrendezve, hanem a (falu)közösség is, és kell némi rostálás és/vagy alaposabb megírás-átkötés az etűdök közt: a Mesés férfiakból ide asszociált Gagarin-jelenet kilóg, az ópiumkabaré - Szultannuradov major és Lityinant Glubinko bohózati betéte, melyben az utóbbinak koporsóba kell bújnia, hogy némi ópiumot lehessen csempészni mellé - egyrészt önmagába zárt, másrészt a humora óvodás-drabális, a katolikus pap szépen kibomló élettörténete paradox módon mutat rá a többi figura vázlatosságára stb. A bicsaklások, megoldatlanságok áthidalására Vidnyánszky hagyományosnak mondható lírai-realista rendezői formanyelvének alapelemei szolgálnak, egyébként hatásosan: romantikus zene, pörgő-forgó mozgások, mindközönségesen "áthasalás" a problémák, konkrét helyzetek felett - és ez a nyelv biztosítja amúgy azt az alapozást, átfogó atmoszférát, amelyben az előadás, végleges formájában, koherenssé válhat.

Merthogy a történet - az összes abszurd fordulatával együtt - kínálja a koherenciát. Ahogy a faluközösség vándorol a koporsóval, tanácstalanul billeg és csapódik a helyi hatalmasságok félelemre épülő vak engedelmessége és az univerzális tiltások kusza hálójában, az valóban sokat elmond a kisközösség, kisember történelemnek való kiszolgáltatottságáról. És a túlélésről, az alkalmazkodásról is, amúgy generálisan: persze, hogy az élet minden körülmények között megy tovább, akár az a rozzant bicikli, amelyet ide-oda tologatnak.

A közönséget szögesdrót választja el a játszóktól - avagy a játszókat a külvilágtól; az előadás egyik tétje, hogy ez a szögesdrót a maga elvont, zsigeri jelentésében is meg tud-e jelenni, vagyis a tárgyon, díszletelemen kívül a színészek is el tudják-e játszani állandó, immár nem is nyomasztó, hanem természetessé vált jelenlétét. A beregszászi csapat ebben például remekül teljesít; szinte nem is fontos a darab végén a szögesdrót "igazi" átvágása, mert a szereplők szépen eljátsszák a rés nyomán támadt erőteljes bizonytalanságot, értetlenséget, gyanakvást. Rajtuk - a kolhozistán, a munkásnőn és a többieken - látni, hogy a hirtelen visszanyert "félszabadság" sem természetes állapot; ezt is fel kell dolgozni.

Az előadás - amely ősztől (nyilván további próbafolyamat után) bekerül a Nemzeti Színházba - Olekszandr Bilozub díszletében nagyon jó helyet talált a zsámbéki bázison: az úgynevezett "hatlyukú" hangár összes lyukában és előtte játszódik (Vidnyánszkytól legutóbb az emlékezetes Tragédiát láttuk itt). A speciális tér különleges hangzási körülményei, valamint a csomagolópapírral takart és a megfelelő időben fölszakított "lyukak" kedvezően játszanak össze a lírai fogalmazásmóddal - amely olykor-olykor eltakarja a rendezői elnagyolásokat.

Szép a vége - noha előtte egy már-már kommersznek mondható kishatárforgalmi etűdöt látunk, az obligát csempészötletekkel, erősen elnyújtva, de nem fokozva -, amikor elvont, vizionárius keretben talál egymásra a soha egymásra nem talált menyasszony és vőlegény. Tarpai Viktória és Rácz József mint Juli és Zoltán a két falhoz állított, nyitott koporsóban áll, játékosan helyet cserélnek, majd kézen fogva elszaladnak a semmibe, ismét fiatalon, úgy, ahogy sose történt. A falusiak meg csak nézik; ki nem beszélik ezt sem, soha, de mint látjuk, remény, az van, ha nem itt, hát a túlvilágon.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 25.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.