Színház

Öt ablak a látás nyelvtana

  • Sisso
  • 2013. szeptember 8.

Színház

Ezzel a címmel ismét közösen készített előadást a Kompánia Társulat és Krzystof Záylinski lengyel rendező. Nyilván nem véletlen az egymásra találás, mintha mindannyian a híres krakkói happeningművész, festő, díszlettervező, a Halálszínház megalkotója, Tadeusz Kantor köpönyegéből bújtak volna elő. Ahogy az előző, úgy ez a darab is olyan befogadóknak való, akik viszonylag hamar otthon érzik magukat egy személyes mikrovilágokból, hangulatokból, emlékképekből, kimustrált ágyrugókból, lyukas lavórból, soha el nem olvadó fagylaltból, sárból összeálló színházi galaxisban. Zenével erősített költői képeken színeződik ki a magány és a párban lét, a gyengeségünk és szánalmasságunk. Az idős pár, akik teáskészlettel golfoznak, a szerelmes paprikajancsi, az ábrándos ápolónő, aki minden sebet bekötöz, a kényszeres kisasszony, aki magával táncol a legjobban, a földre esett béna angyal vagy a mélabús, zsákfejű marionett mind együttérzésre késztet. Ki jobban, ki kevésbé persze, színészi képességei és a mi érzékenységünk szerint.

A darab egyaránt felidézi a háború előtti képzőművészeti kabarék, az orfeumok és a mostani kortárs táncszínházak világát is, ahogy egyik jelenetét a másikba ölti, ahogy a játszók egymás testét is manipulálják, élő díszletként változtatják a helyüket a térben, és megteremtik a szemünk láttára ezt a le nem jegyzett, mindenki által elfelejtett, rólunk szóló igaz krónikát.

Zsámbéki Színházi Bázis, 2013. július 20.


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.