Színház

Öt ablak a látás nyelvtana

  • Sisso
  • 2013. szeptember 8.

Színház

Ezzel a címmel ismét közösen készített előadást a Kompánia Társulat és Krzystof Záylinski lengyel rendező. Nyilván nem véletlen az egymásra találás, mintha mindannyian a híres krakkói happeningművész, festő, díszlettervező, a Halálszínház megalkotója, Tadeusz Kantor köpönyegéből bújtak volna elő. Ahogy az előző, úgy ez a darab is olyan befogadóknak való, akik viszonylag hamar otthon érzik magukat egy személyes mikrovilágokból, hangulatokból, emlékképekből, kimustrált ágyrugókból, lyukas lavórból, soha el nem olvadó fagylaltból, sárból összeálló színházi galaxisban. Zenével erősített költői képeken színeződik ki a magány és a párban lét, a gyengeségünk és szánalmasságunk. Az idős pár, akik teáskészlettel golfoznak, a szerelmes paprikajancsi, az ábrándos ápolónő, aki minden sebet bekötöz, a kényszeres kisasszony, aki magával táncol a legjobban, a földre esett béna angyal vagy a mélabús, zsákfejű marionett mind együttérzésre késztet. Ki jobban, ki kevésbé persze, színészi képességei és a mi érzékenységünk szerint.

A darab egyaránt felidézi a háború előtti képzőművészeti kabarék, az orfeumok és a mostani kortárs táncszínházak világát is, ahogy egyik jelenetét a másikba ölti, ahogy a játszók egymás testét is manipulálják, élő díszletként változtatják a helyüket a térben, és megteremtik a szemünk láttára ezt a le nem jegyzett, mindenki által elfelejtett, rólunk szóló igaz krónikát.

Zsámbéki Színházi Bázis, 2013. július 20.


Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.