Kovács Patrícia Eszenyi szavairól: "mikor ezt olvastam, hangosan felröhögtem"

  • narancs.hu
  • 2020. március 12.

Színház

Számos olyan helyzet tanúja volt a Vígben, "amiben az ember csak lesütött szemmel nyeli a könnyeit".

Mint arról beszámoltunk, közös nyilatkozatot adtak ki a Vígszínház társulatának egykori tagjai: "a jelenleg regnáló igazgató, Eszenyi Enikő által gyakorolt verbális erőszak és agresszív vezetői kommunikációja hozzájárult ahhoz, hogy felbontsuk a szerződésünket a Vígszínházzal. Azért hozzuk nyilvánosságra ezt a levelet, mert a Vígszínházban nem állt rendelkezésünkre olyan intézményi fórum, ahol a személyes tapasztalatainkat, panaszainkat kivizsgálták volna" -  írták.

Az egykori társulati tagok az intézményben szerzett tapasztalataikról nyilatkozó Néder Panni színházrendező és Fenyvesi Lili filmrendező-rendezőasszisztens mellett állnak ki. Az egykori munkatársak toxikus légkörről, verbális erőszakról, rendszeres megaláztatásról vallottak a 24.hu-n hétfőn megjelent cikkben.

A nyilatkozat kezdeményezői és aláírói közt volt Kovács Patrícia is, aki 2009 és 2011 között volt a Vígszínház színésze. Kovács a 24.hu-nak elmondta: az első ösztönzést a kiálláshoz a 24.hu Eszenyivel készített februári interjúja jelentette, amiben az igazgató olyanokat mondott, hogy mélyen elítéli az erőszak minden formáját, és ebbe „beletartozik a hatalommal való visszaélés és a mentális erőszak is.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

"Mikor ezt olvastam, hangosan felröhögtem bizonyos állításokon, mert ott voltam és végignéztem, hogy mit gondol ő arról, mit lehet megengedni és mit nem egy színházban" - nyilatkozta a színész.

Mint elmondta, nem azért állt bele ebbe a történetbe, mert szeretné megmondani, ki legyen a Vígszínház igazgatója. "Ez nem a mi dolgunk és feladatunk. Viszont azt gondolom, hogy ha már az igazgató asszony ilyeneket nyilatkozgat, akkor a döntéshozóknak tisztában kell lennie azzal, hogy mik a tények.” Kovács számára csalódás lenne, ha Eszenyi újabb öt évre igazgató lehetne, mert ez azt jelentené, hogy semminek nincs semmi következménye - áll a 24.hu cikkében.

"Velem lehet kiabálni, és én is szoktam vehemensen vitatkozni az igazamért. Ha egy rendező azt mondja nekem, hogy »Baszd meg, Kovács, menjél már odébb!«, akkor odébb megyek, és tudom, hogy ő most nem személyeskedik, nem rám haragszik, csak felfokozott állapotban van. Ezzel tehát nincs bajom, mert tartom azt a mondást, hogy színpadról megsértődni nem ér" - nyilatkozta Kovács Patrícia, aki szerint, ami a Vígben zajlott, messze túlment ezen a határon. Mint mondja, ennek ő maga ritkábban volt elszenvedője, de látta, hogy Eszenyi hogyan viselkedik a körülötte lévő fiatalabb kollégákkal, asszisztensekkel és háttérdolgozókkal, akik személyeskedésnek és nyilvános megszégyenítésnek voltak kitéve.  „Olyan helyzetek, amiben az ember csak lesütött szemmel nyeli a könnyeit. És ez folyamatos volt, Eszenyi egyszerűen így közlekedik a színházában.”

Kovács szerint sokan  azért jöttek el, mert nem tudták ezt a légkört elviselni..Végül ő is eljött a Vígből.

"El szerettem volna kérni magam, amire Eszenyi szájából elhangzott az a bizonyos mondat: »Na nem gondolod, hogy kiadlak. Az enyém vagy«. Ezen a ponton én megpróbáltam vele beszélgetni, hogy ezt mégis hogy gondolja, mire konkrétan kizavart az irodájából, azzal, hogy »Na, menjél innen kifele!«" – idézte fel Kovács Patrícia, hogy mi vezetett az eljöveteléhez.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.