Kovács Patrícia Eszenyi szavairól: "mikor ezt olvastam, hangosan felröhögtem"

  • narancs.hu
  • 2020. március 12.

Színház

Számos olyan helyzet tanúja volt a Vígben, "amiben az ember csak lesütött szemmel nyeli a könnyeit".

Mint arról beszámoltunk, közös nyilatkozatot adtak ki a Vígszínház társulatának egykori tagjai: "a jelenleg regnáló igazgató, Eszenyi Enikő által gyakorolt verbális erőszak és agresszív vezetői kommunikációja hozzájárult ahhoz, hogy felbontsuk a szerződésünket a Vígszínházzal. Azért hozzuk nyilvánosságra ezt a levelet, mert a Vígszínházban nem állt rendelkezésünkre olyan intézményi fórum, ahol a személyes tapasztalatainkat, panaszainkat kivizsgálták volna" -  írták.

Az egykori társulati tagok az intézményben szerzett tapasztalataikról nyilatkozó Néder Panni színházrendező és Fenyvesi Lili filmrendező-rendezőasszisztens mellett állnak ki. Az egykori munkatársak toxikus légkörről, verbális erőszakról, rendszeres megaláztatásról vallottak a 24.hu-n hétfőn megjelent cikkben.

A nyilatkozat kezdeményezői és aláírói közt volt Kovács Patrícia is, aki 2009 és 2011 között volt a Vígszínház színésze. Kovács a 24.hu-nak elmondta: az első ösztönzést a kiálláshoz a 24.hu Eszenyivel készített februári interjúja jelentette, amiben az igazgató olyanokat mondott, hogy mélyen elítéli az erőszak minden formáját, és ebbe „beletartozik a hatalommal való visszaélés és a mentális erőszak is.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

"Mikor ezt olvastam, hangosan felröhögtem bizonyos állításokon, mert ott voltam és végignéztem, hogy mit gondol ő arról, mit lehet megengedni és mit nem egy színházban" - nyilatkozta a színész.

Mint elmondta, nem azért állt bele ebbe a történetbe, mert szeretné megmondani, ki legyen a Vígszínház igazgatója. "Ez nem a mi dolgunk és feladatunk. Viszont azt gondolom, hogy ha már az igazgató asszony ilyeneket nyilatkozgat, akkor a döntéshozóknak tisztában kell lennie azzal, hogy mik a tények.” Kovács számára csalódás lenne, ha Eszenyi újabb öt évre igazgató lehetne, mert ez azt jelentené, hogy semminek nincs semmi következménye - áll a 24.hu cikkében.

"Velem lehet kiabálni, és én is szoktam vehemensen vitatkozni az igazamért. Ha egy rendező azt mondja nekem, hogy »Baszd meg, Kovács, menjél már odébb!«, akkor odébb megyek, és tudom, hogy ő most nem személyeskedik, nem rám haragszik, csak felfokozott állapotban van. Ezzel tehát nincs bajom, mert tartom azt a mondást, hogy színpadról megsértődni nem ér" - nyilatkozta Kovács Patrícia, aki szerint, ami a Vígben zajlott, messze túlment ezen a határon. Mint mondja, ennek ő maga ritkábban volt elszenvedője, de látta, hogy Eszenyi hogyan viselkedik a körülötte lévő fiatalabb kollégákkal, asszisztensekkel és háttérdolgozókkal, akik személyeskedésnek és nyilvános megszégyenítésnek voltak kitéve.  „Olyan helyzetek, amiben az ember csak lesütött szemmel nyeli a könnyeit. És ez folyamatos volt, Eszenyi egyszerűen így közlekedik a színházában.”

Kovács szerint sokan  azért jöttek el, mert nem tudták ezt a légkört elviselni..Végül ő is eljött a Vígből.

"El szerettem volna kérni magam, amire Eszenyi szájából elhangzott az a bizonyos mondat: »Na nem gondolod, hogy kiadlak. Az enyém vagy«. Ezen a ponton én megpróbáltam vele beszélgetni, hogy ezt mégis hogy gondolja, mire konkrétan kizavart az irodájából, azzal, hogy »Na, menjél innen kifele!«" – idézte fel Kovács Patrícia, hogy mi vezetett az eljöveteléhez.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.