Kovács Patrícia Eszenyi szavairól: "mikor ezt olvastam, hangosan felröhögtem"

  • narancs.hu
  • 2020. március 12.

Színház

Számos olyan helyzet tanúja volt a Vígben, "amiben az ember csak lesütött szemmel nyeli a könnyeit".

Mint arról beszámoltunk, közös nyilatkozatot adtak ki a Vígszínház társulatának egykori tagjai: "a jelenleg regnáló igazgató, Eszenyi Enikő által gyakorolt verbális erőszak és agresszív vezetői kommunikációja hozzájárult ahhoz, hogy felbontsuk a szerződésünket a Vígszínházzal. Azért hozzuk nyilvánosságra ezt a levelet, mert a Vígszínházban nem állt rendelkezésünkre olyan intézményi fórum, ahol a személyes tapasztalatainkat, panaszainkat kivizsgálták volna" -  írták.

Az egykori társulati tagok az intézményben szerzett tapasztalataikról nyilatkozó Néder Panni színházrendező és Fenyvesi Lili filmrendező-rendezőasszisztens mellett állnak ki. Az egykori munkatársak toxikus légkörről, verbális erőszakról, rendszeres megaláztatásról vallottak a 24.hu-n hétfőn megjelent cikkben.

A nyilatkozat kezdeményezői és aláírói közt volt Kovács Patrícia is, aki 2009 és 2011 között volt a Vígszínház színésze. Kovács a 24.hu-nak elmondta: az első ösztönzést a kiálláshoz a 24.hu Eszenyivel készített februári interjúja jelentette, amiben az igazgató olyanokat mondott, hogy mélyen elítéli az erőszak minden formáját, és ebbe „beletartozik a hatalommal való visszaélés és a mentális erőszak is.”

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

"Mikor ezt olvastam, hangosan felröhögtem bizonyos állításokon, mert ott voltam és végignéztem, hogy mit gondol ő arról, mit lehet megengedni és mit nem egy színházban" - nyilatkozta a színész.

Mint elmondta, nem azért állt bele ebbe a történetbe, mert szeretné megmondani, ki legyen a Vígszínház igazgatója. "Ez nem a mi dolgunk és feladatunk. Viszont azt gondolom, hogy ha már az igazgató asszony ilyeneket nyilatkozgat, akkor a döntéshozóknak tisztában kell lennie azzal, hogy mik a tények.” Kovács számára csalódás lenne, ha Eszenyi újabb öt évre igazgató lehetne, mert ez azt jelentené, hogy semminek nincs semmi következménye - áll a 24.hu cikkében.

"Velem lehet kiabálni, és én is szoktam vehemensen vitatkozni az igazamért. Ha egy rendező azt mondja nekem, hogy »Baszd meg, Kovács, menjél már odébb!«, akkor odébb megyek, és tudom, hogy ő most nem személyeskedik, nem rám haragszik, csak felfokozott állapotban van. Ezzel tehát nincs bajom, mert tartom azt a mondást, hogy színpadról megsértődni nem ér" - nyilatkozta Kovács Patrícia, aki szerint, ami a Vígben zajlott, messze túlment ezen a határon. Mint mondja, ennek ő maga ritkábban volt elszenvedője, de látta, hogy Eszenyi hogyan viselkedik a körülötte lévő fiatalabb kollégákkal, asszisztensekkel és háttérdolgozókkal, akik személyeskedésnek és nyilvános megszégyenítésnek voltak kitéve.  „Olyan helyzetek, amiben az ember csak lesütött szemmel nyeli a könnyeit. És ez folyamatos volt, Eszenyi egyszerűen így közlekedik a színházában.”

Kovács szerint sokan  azért jöttek el, mert nem tudták ezt a légkört elviselni..Végül ő is eljött a Vígből.

"El szerettem volna kérni magam, amire Eszenyi szájából elhangzott az a bizonyos mondat: »Na nem gondolod, hogy kiadlak. Az enyém vagy«. Ezen a ponton én megpróbáltam vele beszélgetni, hogy ezt mégis hogy gondolja, mire konkrétan kizavart az irodájából, azzal, hogy »Na, menjél innen kifele!«" – idézte fel Kovács Patrícia, hogy mi vezetett az eljöveteléhez.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.