Kulka János: „Minden nap küzdelem”

  • narancs.hu
  • 2018. szeptember 3.

Színház

Hiába vannak meg a gondolatok a fejében, nehezen fejezi ki magát. Ezért most fest.

„Néma szerep, haldoklom, csodálatos!” – mondta Kulka János Ujj Mészáros Károly filmjében vállalt szerepéről az RTL Klub Portré című műsorában.

Kulka augusztus elején szerepelt először élő adásban, akkor az ATV Egyenes beszéd című műsorában arról mesélt, hogyan érzi magát 2016-os stroke-ja óta, aminek következtében afáziás lett, azaz komoly beszédzavarral küzd. A színész akkor elmondta, hogy angolul és franciául is teljesen elfelejtett, és bár intelligenciája és személyisége nem változott, mivel nehezen beszél, börtönben érzi magát.

Kulka János: Jól vagyok

Beszédzavara miatt börtönben érzi magát Kulka János.

Ahogy akkor is, most, az RTL Klub műsorában is vele volt a logopédusa, Varga Sarolta, aki elmondta, hogy a színész festményekkel próbálja megmutatni mindazt, amit szavakkal csak nehezen, írásban pedig egyáltalán nem tud közölni. „Az ilyen betegek tudatában vannak a körülöttük zajló történéseknek, ám kifejezni nem mindig képesek magukat” – mondta el.

Kulka pedig arról beszélt, hogy minden nap küzdelem számára, hiszen hiába vannak meg a gondolatok a fejében, megállnak, amikor kimondaná őket. Hozzátette, a beszéd nehéz, gyakran toldalékok nélkül mondja ki a szavakat.

A színész szeretné felhívni a figyelmet a stroke-ra és annak következményeire, ezért terapeutája segítségével egy olyan alapítványt készül létrehozni, ami az afáziás betegek gyógyítását segíti.

Rendhagyó Portré: Varga Sarolta és Kulka János

Varga Sarolta klinikai logopédus pontosan tudja, hogyan segítsen azokon az embereken, akik nem tudják elmondani a gondolataikat. Nem véletlen rendhagyó a Portré vasárnapi adása. Sarolta ugyanis azt kérte, hadd legyen mellette Kulka János színművész is, legyen ez az ő missziójuk.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.