Színház

Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben

  • - sisso -
  • 2018. szeptember 2.

Színház

Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben című, előző évadban készült előadását a Kortársunk Csehov Minifesztivál programon mutatta be az Anyaszínház és az RS9. Galambos Péter rendezése Csehov Ványa bácsi című drámáját helyezi új kontextusba, de azok számára is értelmezhető, akik esetleg nem ismerik az alapművet. A jelenünket oly vastagon belepő tehetetlenségről beszél fragmentumokban, dokumentumok, dalok, zajok, vizuális elemek segítségével. Urbán András elkötelezett szabadkai színházára jellemző leginkább ez a fajta frontális, zajos ütközés a valósággal a színészi játékban és a poszt­dramatikus rendezés tekintetében is. Kellemetlen, zavaró és egyáltalán nem szórakoztató, de mégis szép, ahogy a káoszból összeáll saját jelen lelkiállapotunk. A tanult tehetetlenségről beszél az előadás, a putyini „irányított demokráciáról”, és nem utolsósorban arról, miért nem megy a három nővér Moszkvába, amikor semmi akadálya annak. A Pussy Riot zenekarra emlékeztető maszkokban, kezükben elektronikus hangszerekkel nyilatkoznak meg a színészek. Nehezítésképpen kontextusba helyezik a hazai államszocializmus idején szárba szökkent ellenkultúra „sztárjainak” – feLugossy László és a Bizottság, Melis László – dalait, szövegeit, amelyeket az Asztrov doktort alakító Menszátor Héresz Attila dalai ellensúlyoznak a maguk sötét romantikus módján. Téri Sándor, Maday Gábor, Kovács Olga és Balogh Marianna harmonikus, csoportos haláltánca kapcsán felmerül azért, hogy lehet az árral szemben úszni, hiszen az is tanulható.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.