Színház

Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben

  • - sisso -
  • 2018. szeptember 2.

Színház

Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben című, előző évadban készült előadását a Kortársunk Csehov Minifesztivál programon mutatta be az Anyaszínház és az RS9. Galambos Péter rendezése Csehov Ványa bácsi című drámáját helyezi új kontextusba, de azok számára is értelmezhető, akik esetleg nem ismerik az alapművet. A jelenünket oly vastagon belepő tehetetlenségről beszél fragmentumokban, dokumentumok, dalok, zajok, vizuális elemek segítségével. Urbán András elkötelezett szabadkai színházára jellemző leginkább ez a fajta frontális, zajos ütközés a valósággal a színészi játékban és a poszt­dramatikus rendezés tekintetében is. Kellemetlen, zavaró és egyáltalán nem szórakoztató, de mégis szép, ahogy a káoszból összeáll saját jelen lelkiállapotunk. A tanult tehetetlenségről beszél az előadás, a putyini „irányított demokráciáról”, és nem utolsósorban arról, miért nem megy a három nővér Moszkvába, amikor semmi akadálya annak. A Pussy Riot zenekarra emlékeztető maszkokban, kezükben elektronikus hangszerekkel nyilatkoznak meg a színészek. Nehezítésképpen kontextusba helyezik a hazai államszocializmus idején szárba szökkent ellenkultúra „sztárjainak” – feLugossy László és a Bizottság, Melis László – dalait, szövegeit, amelyeket az Asztrov doktort alakító Menszátor Héresz Attila dalai ellensúlyoznak a maguk sötét romantikus módján. Téri Sándor, Maday Gábor, Kovács Olga és Balogh Marianna harmonikus, csoportos haláltánca kapcsán felmerül azért, hogy lehet az árral szemben úszni, hiszen az is tanulható.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.