Színház

Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben

  • - sisso -
  • 2018. szeptember 2.

Színház

Ványa bácsik, avagy Nyaralj ködben című, előző évadban készült előadását a Kortársunk Csehov Minifesztivál programon mutatta be az Anyaszínház és az RS9. Galambos Péter rendezése Csehov Ványa bácsi című drámáját helyezi új kontextusba, de azok számára is értelmezhető, akik esetleg nem ismerik az alapművet. A jelenünket oly vastagon belepő tehetetlenségről beszél fragmentumokban, dokumentumok, dalok, zajok, vizuális elemek segítségével. Urbán András elkötelezett szabadkai színházára jellemző leginkább ez a fajta frontális, zajos ütközés a valósággal a színészi játékban és a poszt­dramatikus rendezés tekintetében is. Kellemetlen, zavaró és egyáltalán nem szórakoztató, de mégis szép, ahogy a káoszból összeáll saját jelen lelkiállapotunk. A tanult tehetetlenségről beszél az előadás, a putyini „irányított demokráciáról”, és nem utolsósorban arról, miért nem megy a három nővér Moszkvába, amikor semmi akadálya annak. A Pussy Riot zenekarra emlékeztető maszkokban, kezükben elektronikus hangszerekkel nyilatkoznak meg a színészek. Nehezítésképpen kontextusba helyezik a hazai államszocializmus idején szárba szökkent ellenkultúra „sztárjainak” – feLugossy László és a Bizottság, Melis László – dalait, szövegeit, amelyeket az Asztrov doktort alakító Menszátor Héresz Attila dalai ellensúlyoznak a maguk sötét romantikus módján. Téri Sándor, Maday Gábor, Kovács Olga és Balogh Marianna harmonikus, csoportos haláltánca kapcsán felmerül azért, hogy lehet az árral szemben úszni, hiszen az is tanulható.

Zsámbéki Színházi Bázis, július 28.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.