Lázár Kati a Narancsnak: a hajléktalanokról, a Voldemortokról és Tarr Béla módszereiről

  • narancs.hu
  • 2018. november 29.

Színház

Az életműdíjjal kitüntetett nagyszerű színésznővel beszélgettünk. Interjú a friss Narancsban!

Csütörtökön megjelenő lapszámunkban interjút olvashatnak Lázár Katival. A színésznőt felháborítja, ahogy a kormány a hajléktalanokkal bánik, Voldermortot, pedig, Harry Potter esküdt ellenségét nagyon is aktuális alaknak látja. A friss Narancsban olvasható interjút Köves Gábor készítette. Ízelítő:

Magyar Narancs: A pénztelenség, amivel meg kellett küzdenie, a színészi pálya kiszámíthatatlanságából adódott?

Lázár Kati: Most sem tudnék házat venni, de akkor a csekkeket sem tudtam befizetni, úgyhogy végtelenül boldog voltam a felkínált munkáért. Amíg a szüleim éltek, és hála istennek, sokáig éltek, mindig támogattak, csak csináljam az én nagy művészetemet. Ezt persze idézőjelben mondom. A Jordán mellett pedig, ha nem volt pénzünk, akkor is éltünk, mert ő egy laza, vagány pasi. Amikor aztán szétmentünk, a megélhetési feladatok rám szakadtak. Aztán belejöttem. Sértődős voltam, nem szerettem kölcsönt kérni, de aztán megtanultam kérni is.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Az adás ezek szerint könnyebben megy. Csabát például, aki hajléktalan, régóta támogatja.

LK: Csabát minden második vasárnap várom. Már nem is biztos, hogy szüksége van arra a pénzre, amit én adok neki. De szüksége van a tudatra, hogy vagyok. Ő áll a legközelebb hozzám a hajléktalan ismerőseim közül, akiken segíteni próbálok, hiszen ez egy 25 éves kapcsolat vele.

MN: A kormány a hajléktalanság kriminalizálásával igyekszik segíteni.

LK: Borzalmasan felháborít, de mit tudok csinálni? Nekem nincs internetem, nem látok jól, csak idegesít. Tehát nem tudom, mi hol van, hol lehet tiltakozni. De ha el is megyek két bottal, és húsz métert vonulok, az min segít? Persze lehet, hogy mindenki így gondolkodik, és ezért vannak csak olyan kevesen a tüntetéseken. De valamit kéne. Én azt tudom csinálni, hogy odamegyek hozzájuk, leszólítom őket, megadom a telefonszámom, igyekszem segíteni. Van, amikor felhívnak. De nem akarom magamat ünnepelni.

Az új lapszám csütörtöktől kapható az újságárusoknál vagy megrendelheti itt:

Magyar Narancs

A digitális Magyar Narancs digitális olvasójának a digitális olvasáshoz szükség lesz a DIMAG Reader letöltésére. A digitális példányok a következõ platformokon érhetõek el online, és offline is: Iphone/Ipad (iOS), Google Android, PC. Fizessen elõ egy évre, fél évre, negyed évre, egy hétre!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.