rés a présen

Legyek, aki vagyok

Ladjánszki Márta táncos, koreográfus, az L1 Egyesület művészeti alelnöke

  • rés a présen
  • 2019. szeptember 29.

Színház

rés a présen: Hány éve megy már az L1danceFest?

Ladjánszki Márta: Az L1danceFest (korábbi nevein: L1 Fesztivál, majd L1 Tánc Fesztivál, később L1 Kortárs Táncfesztivál) 2002-ben indult el, és azóta minden évben megrendezi az L1 Egyesület, amelynek 2001 óta vagyok a tagja.

rap: Milyen lett a rendezvény mára?

LM: Rengeteget változott menet közben. 2002-ben, az első alkalommal bemutatókra és az akkori L1-művészek aktuális munkáira fókuszált a fesztivál. Egy napra hívtunk már akkor is külföldi vendéget, akit közel éreztünk a művészi gondolkodásunkhoz. A fordulatot egy négyéves EU-s projekt hozta, amikor egyre több előadást tudtunk vendégül látni, s ezzel egy igazi, nemzetközi eseménnyé fejlődtünk. Mára olyan 5 napos fesztivállá váltunk, ahol a vendégek mellett azokat az L1-művészeket lehet megtalálni, akik itthon, de nemzetközi eseményben szeretnének megmutatkozni.

rap: Közeleg az idei, mikor és hol lesznek az előadások?

LM: Idén, rendhagyó módon, augusztus 31-én ráhangolódással kezdünk, méghozzá Monoron. A további, hivatalos programjaink szeptember 1–4. között Budapesten lesznek. A kezdetek óta törekszünk a többhelyszínűségre, szerencsére vannak visszatérő és kitartó együttműködőink, így idén a Bakelit MAC, a CEU, az RS9+ Vallai Kert, a Magyar Táncművészeti Egyetem, a Műhely Alapítvány, a Szlovák Intézet, a MaMű Galéria és újként a monori „chill in” helyszínünk várja az érdeklődőket.

rap: Mik a főbb programok?

LM: Nagyon fontos, hogy a társművészetekkel együttműködjünk, és az alkalmi, de kiemelkedő kurzusokkal közelebb hozzuk a nézőinkhez a programokat. Idén Berger Gyula várja a táncolni vágyó érdeklődőket, majd az Add bele magad! című konferenciasorozat részeként (az NKA IZP és a Szlovák Intézet támogatásával) fénytervező kurzuson lehet részt venni, és szintén fontos lépés, hogy az MTE két alkalommal egy VOGUE táncórát is befogad, amely nyitott nem MTE-táncosok számára is. Van egy aktív rezidens művészünk, Syporca Whandal, aki izgalmas portrékollázsokat készített az L1-művészekről, és performerként élőben is többször látható lesz; valamint számomra nagyon fontos és hagyományt teremtő esemény a Táncelőadások meztelen nézőkkel című sorozatunk, ahol a 25/45 című jubileumi, retrospektív szólómat adhatom elő.

rap: Milyen közönséget vártok?

LM: A programok bármelyike önállóan és bárki által látogatható. A korábbi évek tapasztalata, ha valaki végigköveti a teljes fesztiválprogramot, egyedi dramaturgiájú, egymásra figyelő közegbe kerül, ahol mindenki talál magának „kedvencet”. S mivel a művészeket igyekszünk a fesztivál teljes idejére vendégül látni, ez lehetőséget ad arra is, hogy beszélgetésbe kerülhessenek egymással is s a nézőkkel is.

rap: Milyen lesz az L1-nél a 2019/20-as évad?

LM: Elkezdtünk egy L1-est sorozatot, ahol két-három friss alkotást lehet az L1-művészektől látni. Déri András és Veres Flóra tervezik a legutóbbi IZP-s bemutatójukat ilyen módon egy közös este keretében továbbjátszani. A magam alkotói és előadói tervei között szerepel természetesen a Táncelőadások meztelen nézőkkel folytatása, ami két sikeres évet zár éppen az L1danceFesten. Túl vagyunk a nyári kiadáson is, ahol a LetMeC című darabunknak a szabadtéri verzióját is előadhattuk Balatonberényben és Délegyházán. Az események közösségformáló hatással bírnak, megható az előadások utáni beszélgetések menete, és az is, hogy milyen intenzitással fordulnak a tánc felé azok, akik adott esetben keveset vagy egyáltalán nem járnak kortárs táncelőadást nézni.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.