rés a présen

„Néha hiányzik a nagyszínpad”

Czeizel Gábor rendező

  • rés a présen
  • 2019. szeptember 29.

Színház

Czeizel Gábor rendezővel beszélgettünk színházról, sűrű évadról és a Spinoza színházhoz fűződő viszonyáról.

rés a présen: Szabadtéri bemutató után vagy épp. Mi történt a Szarvasi Víziszínházban, senki nem ázott el?

Czeizel Gábor: Iszonyú szerencsénk volt, megúsztuk! A kollégáim facebookos bejegyzései szerint szinte csak mi tudtuk végigjátszani az előadást.
A Spirit Színházzal voltunk, a Nagyon Nagy Ő című előadással. Először játszottuk szabadtéren, hatalmas nézőtér előtt. A közönséget kéne megkérdezni, de úgy éreztem, nagyon szerették. Nem először hívták meg oda előadásomat, és tanulva a korábbiakból, amikor színészeim elmentek szabad idejükben úszni a Körösben, most én is vittem fürdőnadrágot. Viszont most az idő nem volt olyan.

rap: Sűrű évadod volt. Milyen rendezéseid vannak műsoron?

CG: Hát, tényleg nem volt időm unatkozni. Mert az elmúlt évad egyik első előadásának, a Dorian Graynek a dramatizálását is én végeztem. A Spinozában a Mata Hari operácska volt új bemutatóm. Utána a Spirit Színházban a Maria Callas mesterkurzusa következett (ez most nyáron is látható augusztus 12–13–14-én), majd az Eszter hagyatéka. Izgalmas volt Márai mondatait megfejteni. És egy nagyon szép darab, az Örökké… szabadon… Sándor Péterrel és Papadimitriu Athinával.

Czeizel Gábor rendező

Czeizel Gábor rendező

Fotó: Czeizel Balázs

 

Azután két bónusz, azaz a helyzet hozta bemutató jött: a Kövek, mert két srácot ki akartunk próbálni, és bevált, jövőre több darabban is szerepelni fognak a Spiritben, majd amibe beleszerettem, és összejött: Székely Csaba Öröm és boldogság című, erdélyi melegekről és leszbikusokról szóló darabja, amely augusztus végén lesz legközelebb látható.

rap: A monodrámák, illetve kevés szereplős előadások a specialitásod?

CG: Nem egészen. Mostanában főleg a Spinozában és a Spiritben dolgozom, oda nem lehet bevinni tánckart. Szeretem ezeket is, mert sokkal intimebb, belsőségesebb, színészközpontú munkákra ad lehetőséget. De igazán Debrecenben, Lengyel György igazgatása alatt volt lehetőségem mindenre: ott musicalt, Schillert, Kleistet, Lila ákácot is rendezhettem a kortárs művek mellett. Néha hiányzik a nagyszínpad. Ezért is jó néha nyáron látni, hogy a kis térben készült előadásaink is működnek nagy szabadtéri színpadokon. Vagy például a spinozás Herzl egy zsinagógában.

rap: A Spirit az egyik állandó helyed. Mit szeretsz benne?

CG: Azt, hogy Perjés János igazgató olyan darabokkal kínál meg, amilyenekre nem is gondoltam, de nagyon szeretem, vagy nagyon izgalmas új darabokkal. És nagyszerű színészekkel dolgozhatok itt is. Hegyi Barbara az én hívásomra jött, Gubík Ágiba itt szerettem bele, és itt minden színésszel jó dolgozni, mert ugyanazt akarjuk.

rap: A Spinoza régi kötődés. Mi a háttere?

CG: Sándor Anna igazgatónő „főrendezőnek” hív… Egymásra találtunk. Tizenhat éve a Kolibriben próbáltunk egy nehéz Bernard Marie Koltes-darabot, elég jól álltunk vele, amikor a két szereplő közül az egyiket, Pál Andrist felvették a Kaposvári Egyetemre. Nem akartam félbehagyni az izgalmasan alakuló próbákat, nyáron kellett bemutatni. Olvastam valahol, hogy nyílik a Spinoza. Írtam Annának, aki befogadta az előadást – ez volt az első prózai premier ott. Aztán pár év szünet után azt vettem észre, hogy minden évben legalább egyet rendezek. És a legtöbb műsoron van folyamatosan.

rap: A szeptemberi Spinoza Fesztiválon mit mutatsz be?

CG: A fesztiválon bemutatjuk újra a Frida című operácskánkat (Frida Kahlo szerepében Herczenik Anna, Diego Hábetler András). A Pulitzer-ügyet (Fodor Tamás, Makranczi Zalán és Szinetár Dóra), valamint a szívünk csücskét, a Herzlt (Makranczi, Gyabronka, Hajdú Laci) – de persze nem csak az én előadásaim lesznek láthatóak (például a legfrissebb, a Mata Hari azért nem, mert Anna szerint abban kevés a zsidó vonal, azaz nem lehet egy zsidó fesztiválon bemutatni). Lesz viszont izgalmas filmpremier Kertész Ákosról, zenés játék Szenes Hannáról, lesznek kabaréestek és koncertek. A kedvencem, Klein Judit is fellép a Dávid Klezmer Quintettel.

rap: Mik a hosszabb távú terveid?

CG: Hosszabb táv? Örülök, ha a rövid távúakat teljesíteni tudom. A Spinozában jön a Kálmán Imre októberben.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.