Tánc

M STUDIO: Lift – Boys will be boys

  • - sisso -
  • 2018. szeptember 16.

Színház

A Fehér Ferenc táncművész-koreográfus rendezte előadást az idei Thealter fesztiválon láthatta a magyar közönség. Fehér itthon a kortárs tánc Kaspar Hausereként híresült el elsöprő ritmusú előadásainak sajátosan nyers mozgásnyelve miatt.

A Fehér Ferenc táncművész-koreográfus rendezte előadást az idei Thealter fesztiválon láthatta a magyar közönség. Fehér itthon a kortárs tánc Kaspar Hausereként híresült el elsöprő ritmusú előadásainak sajátosan nyers mozgásnyelve miatt.

Három férfi táncol egy szűk térben, „lift helyzetben”, miközben paradox módon igyekszik nem kapcsolatba kerülni egymással, aztán mégis győz a fantázia. Attól, hogy random együtt utazik három ember pár emeletet, még nem kötelező az interakció, viszont a fapofa ellenére a gondolat vadul szárnyalhat, azt mindenki tudja, aki már volt hasonló helyzetben. Nem beszélve arról, hogy számos drámai és komikus alaphelyzet adódhat abból, ha például meghibásodik a felvonó, ha valaki rosszul lesz stb. Fehérnek erőssége a lecsupaszítás és a drámai sűrítés, úgy dolgozik, mint egy némafilmrendező. Mini­struktúrákat épít, az elviselhetetlenségig fokozza a dinamikát és nem hagyja pihenni a nézőt, meg persze a színészeket sem, de legalább nem is megy túl azon a bűvös hatvan percen, amit ebből a tömény egyszerűségből ki lehet bírni.

Deák Zoltán, Szekrényes László és Veres Nagy Attila statikus helyzetből indul, unatkozva, mobilozva, aztán, mint a fiúk a házból a játszótéren, minden kedvenc akciófilmjük jeleneteit is eljátszva kitágítják a liftidőt. Majd visszatérnek a kiinduló pontra és kiszállás előtt ugyanolyan kifogástalanul és unalmasan felnőttek, mint amikor elkezdődött az előadás. De mi már tudjuk, mi van emögött.

Régi Zsinagóga, Szeged, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.