Tánc

M STUDIO: Lift – Boys will be boys

  • - sisso -
  • 2018. szeptember 16.

Színház

A Fehér Ferenc táncművész-koreográfus rendezte előadást az idei Thealter fesztiválon láthatta a magyar közönség. Fehér itthon a kortárs tánc Kaspar Hausereként híresült el elsöprő ritmusú előadásainak sajátosan nyers mozgásnyelve miatt.

A Fehér Ferenc táncművész-koreográfus rendezte előadást az idei Thealter fesztiválon láthatta a magyar közönség. Fehér itthon a kortárs tánc Kaspar Hausereként híresült el elsöprő ritmusú előadásainak sajátosan nyers mozgásnyelve miatt.

Három férfi táncol egy szűk térben, „lift helyzetben”, miközben paradox módon igyekszik nem kapcsolatba kerülni egymással, aztán mégis győz a fantázia. Attól, hogy random együtt utazik három ember pár emeletet, még nem kötelező az interakció, viszont a fapofa ellenére a gondolat vadul szárnyalhat, azt mindenki tudja, aki már volt hasonló helyzetben. Nem beszélve arról, hogy számos drámai és komikus alaphelyzet adódhat abból, ha például meghibásodik a felvonó, ha valaki rosszul lesz stb. Fehérnek erőssége a lecsupaszítás és a drámai sűrítés, úgy dolgozik, mint egy némafilmrendező. Mini­struktúrákat épít, az elviselhetetlenségig fokozza a dinamikát és nem hagyja pihenni a nézőt, meg persze a színészeket sem, de legalább nem is megy túl azon a bűvös hatvan percen, amit ebből a tömény egyszerűségből ki lehet bírni.

Deák Zoltán, Szekrényes László és Veres Nagy Attila statikus helyzetből indul, unatkozva, mobilozva, aztán, mint a fiúk a házból a játszótéren, minden kedvenc akciófilmjük jeleneteit is eljátszva kitágítják a liftidőt. Majd visszatérnek a kiinduló pontra és kiszállás előtt ugyanolyan kifogástalanul és unalmasan felnőttek, mint amikor elkezdődött az előadás. De mi már tudjuk, mi van emögött.

Régi Zsinagóga, Szeged, augusztus 10.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.