Színház

Szócsövek csatája

Lucas Hnath: Nóra II. rész

Színház

Ki nem töprengett már jó vagy rossz Nóra-előadások után, vajon mi történt a főhőssel, miután elhagyta a családját? Tud-e egyáltalán boldogulni független nőként? Prostituáltként végzi, vagy talál magának olyan hivatást, amiben kiteljesedik? Kitartott szeretőként kerül cseberből vederbe? Netán visszatér a családjához?

Lucas Hnath amerikai dráma­író vette magának a bátorságot, és Nóra II. rész címmel megírta a folytatást, amit nagy sikerrel játszottak a Broadwayn, és amit most az Orlai Produkció is bemutatott a Szentendrei Teátrummal együttműködésben.

Ibsen ajtócsapódással végződő történetének továbbszövésére egyébként nem ez volt az egyetlen kísérlet: Elfriede Jelinek hetvenes években íródott, Mi történt, miután Nóra elhagyta a férjét, avagy a társaságok támaszai című darabját pár éve az Örkény Színház is bemutatta Zsótér Sándor rendezésében, igaz, az előadás szöveglabirintusa – a szerzőtől megszokott módon – inkább a nőiségben, a nóraságban való elmerülés lehetőségét, mintsem a fordulatos cselekményt kínálta. Az A Doll’s Life című musical viszont nem fukarkodott a melodrámába illő részletekkel, volt benne Nóra minden, pincérnőtől kezdve operaházi öltöztetőn át halgyári munkásig. A produkciót a Broadway egyik legnagyobb bukásaként tartják számon, összesen öt előadást ért meg.

Hnath darabja ennél visszafogottabb, ügyesen szerkesztett társalgási dráma, mely éles kontúrokkal rajzolja meg a bili kiborítása után eltelt tizenöt évet. Talán túlságosan is élesekkel, hiszen a nagyon konkrét, lehorgonyzott történet kisebb teret hagy a nézői fantáziának – igaz, ez valamennyire a műfaj sajátossága, és nincs is nagy baj a Nórának ezzel a verziójával. (Bár ha már itt tartunk: kíváncsi lennék egy olyan nőre végre, aki ugyan elhagyja a családját, de ettől még nem harcos feminista.) A főhősnő gazdag, sikeres írónő lett, aki könyveiben a házasság intézménye ellen kelti a hangulatot, és most csak azért tért vissza, hogy rávegye Torvaldot, váljanak el hivatalosan is.

Ugyanis nő és férfi akkoriban a törvény előtt sem volt egyenlő, a férfinak könnyebb volt intézni az efféle ügyeket. Ez a kuriózum – azon túl, hogy lehet miatta hüledezni szegény nők múltbéli nehéz sorsán – szervezi a cselekményt, azaz hogy Nóra melyik jelenetben kivel (a gyermekeit felnevelő dajkával, Anne Marie-val, a férjével vagy a lányával, Emmyvel) beszélget egy kicsit magáról és a családjáról – de elsősorban a házasságról. Emiatt kissé úgy érzem magam, mint egy modern és nyitott egyház tandráma-előadásán, mely a szempontok sokféleségének felvillantásán keresztül érvel az intézményt elavultnak ítélő vélemények ellen. (A vitadráma nem is áll távol Hnathtól, egy másik, The Christians című darabja például a hit és a haladás dilemmáiról szól, papok beszélgetnek benne.) Csak úgy sorjáznak a prospektusízű érvek: meg kellett volna javítani; mivé lenne a világ, ha mindenki elhagyná a családját; minden úgy jó, ahogy van, mert ez biztos nem véletlen; kemény ára van a nők függetlenségének; ki issza meg ennek a levét; stb.

A karakterek így sokszor inkább szócsöveknek, mint hús-vér embereknek tűnnek, ráadásul kapcsolódni is nehéz a problematikához. A gyermekeit elhagyó anya (vs. apa) és társadalmi megítélése lehetne mai szemmel is izgalmas téma, a darab azonban homályban hagyja ezt a részt (miért is nem vette/vehette fel a kapcsolatot Nóra a gyermekeivel az elmúlt tizenöt évben?), és az sem sokat segít, hogy a szereplők ugyan korabeli jelmezekben vannak, de mai nyelven szólalnak meg. Legfeljebb röhörészünk kicsit, amikor káromkodnak, és azt mondják, ciki.

Ebbe a szűk keresztmetszetbe nem sok invenció fér, de a Galgóczy Judit rendezte előadásban legalább van törekvés a karakterek árnyalására: amikor a szereplők épp nem téziseket mondanak fel, egészen emberinek tűnnek. Anne Marie (Bodnár Erika) öreg bútorrá kopott, a házastársi státuszra jellemző határozottsággal fellépő dajka. Emmyben, Nóra lányában (László Lili) ugyanaz az erő és dac lakik, mint az anyjában – ha úgy vesszük, épp ellene lázad, amikor sugárzó arccal magyarázza: minden vágya, hogy birtokolja őt valaki. Intenzív jelenség, és megvan a magához való esze.

Csankó Zoltán Torvaldja zárkózott, valódi érzelmeit elrejtő, mindig higgadt férfi. Ő akarja uralni vagy megmenteni a helyzeteket, kimondani a döntő szót. Amikor Nóra felajánlja, hogy szívesen elmegy, amíg férje magához tér a viszontlátás okozta sokkból, Torvald inkább gyorsan összeszedi magát, hogy ő mondhassa meg, mi történjen. Kováts Adél Nórája a függetlenségben kivirágzott, lehengerlő, edzett nő. Türelmetlenül kopog azon az ajtón, amelyet tizenöt éve ő csapott be. Lassan szembesül azzal, hogy nem minden olyan, ahogy képzelte. Néma pótcselekvéseiben még mindig gondoskodó anya: ő maga sem veszi észre, ahogy a lányát sürgetve feladja rá és megigazítja rajta a kabátot. Önkéntelen mozdulatokkal, oda sem figyelve köti át Torvald fején a sebet, amit hasonló természetességgel fogad a férj is.

Kettejük utolsó jelenetében, amikor arról beszélgetnek, kinek milyen szeretője volt az elmúlt időszakban, meghittség árad szét közöttük. Mindannak a meghittsége, amit együtt és külön-külön megéltek, ami mindennek ellenére örökre összeköti őket. Nem sok ilyen szép, mély értelmű és többrétegű jelenet van az előadásban.

Orlai Produkció, Szentendrei Teátrum, július 6.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?