„Ma semminek nincs következménye” - Petrik Andrea színésznő

Színház

Szélvészként közlekedő dívát játszik a Radnóti Színház Bulgakov-átiratában, az Iván, a rettenet című társasházi sci-fiben. Házmesterekről, műszemekről és a színház kirakatába kiakasztott Népszabadság-oldalakról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Egy lakógyűlésen kezdődik a bulgakovi őrület. Civilben gyűltél valaha is?

Petrik Andrea: Úgy nézek én ki?

MN: Nem igazán.

PA: Albérletben lakom, gyerekként pedig falun nőttem fel, egy családi házban, a szerbiai Temerinben. 15 éves koromig ott éltem. Szóval kimaradt a lakógyűlés, mondjuk, nem is bánom.

MN: Azért nyilván neked is megvan az a házmestertípus, ami az Iván, a rettenetben is főszerepet játszik: a hatalmaskodó hivatalnokféle, aki felfelé hajlong, lefelé rúg, a maga kiskertjében ő a kiskirály.

PA: Pont most járok lakásokat nézegetni, és ahogy megfigyeltem, az ingatlanosok közt is megvan ez a típus, persze, tisztelet a kivételnek. Befeszülök az ilyen helyzetekben, meg is kértem az egyik barátnőmet, hogy jöjjön velem. A lakáskeresési procedúra felszínre hozza ezeket az embereket.

MN: Akkor most próba nélkül is eljátszanál egy ingatlanost?

PA: Gond nélkül, simán.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Remek kellékekkel játszotok az Ivánban, a műszemtől a vodkás uborkáig minden játékban van. Jó kis alkalom lehet a színfalak mögötti hülyéskedésre; lehet dobálózni a műszemmel…

PA: Szeretem a kellékeket. Marton László osztályában végeztem, sokszor poénkodtak is rajtunk vagy mi magunkon, hogy Marton-osztály: kellékosztály. A műtrágyától a szalmán át a fagallyakig minden volt az órákon. Sokszor nekünk kellett a díszletet és a jelmezeinket is kitalálni. Voltak osztályok, akik teljesen letisztultan dolgoztak, Zsótérnál például alig van valami: egy emelvény, mondjuk, meg a szöveg. Ki milyen metodika alapján tanít.

MN: Akkor ez a mostani Iván is amolyan martonos előadás?

PA: Attila (ifj. Vidnyánszky Attila, az előadás rendezője – K. G.) is Marton-osztályban végzett, de persze nem hiszem, hogy ennyire direkt lenne az összefüggés. Néha ügyetlenkedek a kellékekkel, de különösebben nincs bajom velük. A lényeg, hogy tudjam, mi milyen célt szolgál.

MN: Miből van a műszem?

PA: Puha cukorból.

MN: A díváért, akit az Ivánban játszol, bolondulnak a rendezők. Felkészítettek a Színművészetin arra, hogyan lehet kivédeni, ha a rendező nem csak szakmailag közelít a színészéhez?

PA: Erre való felkészítést nem kaptunk, ezt mindenkinek magának kell megoldania a saját eszközeivel. A vonzalom nem feltétlenül baj, egy bizonyos pontig csak jó, ha a színészt szereti a rendező, mert nem mindenki szereti a színészeket. A baj nyilván akkor kezdődik, ha a szakmaiságon túlmegy ez a vonzalom. Persze, mondják, hogy egy bizonyos szinten természetes, ha a rendező szerelmes a színésznőjébe. Én minden­esetre ezzel a klasszikus szereposztó dívány helyzettel, hál’ istennek, nem találkoztam. Fura, hogy állítólag van ilyen.

MN: Olyan is van, hogy újságokat zárnak be egyik napról a másikra. Mintha erre lenne válasz, hogy a Radnóti portálja napilapoldalakkal van kiplakátolva.

PA: Szerintem ez nagyon szimpatikus és kreatív ötlet, mindenki eldöntheti, minek veszi. Én már nem nagyon vagyok itt, a színházban, szabadúszó lettem, az Iván az utolsó bemutatóm, de nagyon kíváncsi vagyok, meddig megy el a Radnóti ebbe az állásfoglalós irányba.

MN: Az egyik kirakatba kitett Népszabadság-oldalon épp az az interjú látható, amely kirobbantotta a Kút című film körüli botrányt. Az, hogy minden következmény nélkül ki lehet rugdosni filmeseket személyes bosszúból, többek között azt is jelenti, hogy ma Magyarországon nincs hatékony szakszervezet. Ha hasonló helyzetbe kerülnél, tudnád, kitől kérj segítséget?

PA: Így kapásból nem tudom, hova forduljak, de ha tudnám is, mert egy-két telefon után biztos kapnék valamilyen kontaktot, akkor sem hiszem, hogy sok foganatja lenne a dolognak. Úgy látom, hogy mostanában semminek nincs következménye. Ma Magyarországon a jó dolgoknak éppúgy nincs következménye, mint a rosszaknak. Ijesztő ez a Kút körüli balhé. Mintha nem is tudom, hol élnénk. Észak-Koreában, például.

MN: A Kincsem című, nagyszabású lovas-kosztümös filmnek te vagy a női főszereplője. Jogilag be voltál biztosítva a lovon?

PA: Minden oldalról be voltam biztosítva. Remélem, nemcsak én, hanem a ló is!

Az Iván, a rettenet kritikáját lásd a Visszhang rovatban!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.