„Ma semminek nincs következménye” - Petrik Andrea színésznő

Színház

Szélvészként közlekedő dívát játszik a Radnóti Színház Bulgakov-átiratában, az Iván, a rettenet című társasházi sci-fiben. Házmesterekről, műszemekről és a színház kirakatába kiakasztott Népszabadság-oldalakról is beszélgettünk.

Magyar Narancs: Egy lakógyűlésen kezdődik a bulgakovi őrület. Civilben gyűltél valaha is?

Petrik Andrea: Úgy nézek én ki?

MN: Nem igazán.

PA: Albérletben lakom, gyerekként pedig falun nőttem fel, egy családi házban, a szerbiai Temerinben. 15 éves koromig ott éltem. Szóval kimaradt a lakógyűlés, mondjuk, nem is bánom.

MN: Azért nyilván neked is megvan az a házmestertípus, ami az Iván, a rettenetben is főszerepet játszik: a hatalmaskodó hivatalnokféle, aki felfelé hajlong, lefelé rúg, a maga kiskertjében ő a kiskirály.

PA: Pont most járok lakásokat nézegetni, és ahogy megfigyeltem, az ingatlanosok közt is megvan ez a típus, persze, tisztelet a kivételnek. Befeszülök az ilyen helyzetekben, meg is kértem az egyik barátnőmet, hogy jöjjön velem. A lakáskeresési procedúra felszínre hozza ezeket az embereket.

MN: Akkor most próba nélkül is eljátszanál egy ingatlanost?

PA: Gond nélkül, simán.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Remek kellékekkel játszotok az Ivánban, a műszemtől a vodkás uborkáig minden játékban van. Jó kis alkalom lehet a színfalak mögötti hülyéskedésre; lehet dobálózni a műszemmel…

PA: Szeretem a kellékeket. Marton László osztályában végeztem, sokszor poénkodtak is rajtunk vagy mi magunkon, hogy Marton-osztály: kellékosztály. A műtrágyától a szalmán át a fagallyakig minden volt az órákon. Sokszor nekünk kellett a díszletet és a jelmezeinket is kitalálni. Voltak osztályok, akik teljesen letisztultan dolgoztak, Zsótérnál például alig van valami: egy emelvény, mondjuk, meg a szöveg. Ki milyen metodika alapján tanít.

MN: Akkor ez a mostani Iván is amolyan martonos előadás?

PA: Attila (ifj. Vidnyánszky Attila, az előadás rendezője – K. G.) is Marton-osztályban végzett, de persze nem hiszem, hogy ennyire direkt lenne az összefüggés. Néha ügyetlenkedek a kellékekkel, de különösebben nincs bajom velük. A lényeg, hogy tudjam, mi milyen célt szolgál.

MN: Miből van a műszem?

PA: Puha cukorból.

MN: A díváért, akit az Ivánban játszol, bolondulnak a rendezők. Felkészítettek a Színművészetin arra, hogyan lehet kivédeni, ha a rendező nem csak szakmailag közelít a színészéhez?

PA: Erre való felkészítést nem kaptunk, ezt mindenkinek magának kell megoldania a saját eszközeivel. A vonzalom nem feltétlenül baj, egy bizonyos pontig csak jó, ha a színészt szereti a rendező, mert nem mindenki szereti a színészeket. A baj nyilván akkor kezdődik, ha a szakmaiságon túlmegy ez a vonzalom. Persze, mondják, hogy egy bizonyos szinten természetes, ha a rendező szerelmes a színésznőjébe. Én minden­esetre ezzel a klasszikus szereposztó dívány helyzettel, hál’ istennek, nem találkoztam. Fura, hogy állítólag van ilyen.

MN: Olyan is van, hogy újságokat zárnak be egyik napról a másikra. Mintha erre lenne válasz, hogy a Radnóti portálja napilapoldalakkal van kiplakátolva.

PA: Szerintem ez nagyon szimpatikus és kreatív ötlet, mindenki eldöntheti, minek veszi. Én már nem nagyon vagyok itt, a színházban, szabadúszó lettem, az Iván az utolsó bemutatóm, de nagyon kíváncsi vagyok, meddig megy el a Radnóti ebbe az állásfoglalós irányba.

MN: Az egyik kirakatba kitett Népszabadság-oldalon épp az az interjú látható, amely kirobbantotta a Kút című film körüli botrányt. Az, hogy minden következmény nélkül ki lehet rugdosni filmeseket személyes bosszúból, többek között azt is jelenti, hogy ma Magyarországon nincs hatékony szakszervezet. Ha hasonló helyzetbe kerülnél, tudnád, kitől kérj segítséget?

PA: Így kapásból nem tudom, hova forduljak, de ha tudnám is, mert egy-két telefon után biztos kapnék valamilyen kontaktot, akkor sem hiszem, hogy sok foganatja lenne a dolognak. Úgy látom, hogy mostanában semminek nincs következménye. Ma Magyarországon a jó dolgoknak éppúgy nincs következménye, mint a rosszaknak. Ijesztő ez a Kút körüli balhé. Mintha nem is tudom, hol élnénk. Észak-Koreában, például.

MN: A Kincsem című, nagyszabású lovas-kosztümös filmnek te vagy a női főszereplője. Jogilag be voltál biztosítva a lovon?

PA: Minden oldalról be voltam biztosítva. Remélem, nemcsak én, hanem a ló is!

Az Iván, a rettenet kritikáját lásd a Visszhang rovatban!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.