Mácsai: Nem helyes, hogy máig a legfiatalabb színházigazgatók egyike vagyok Budapesten

  • narancs.hu
  • 2023. november 18.

Színház

A Kossuth- és Jászai Mari-díjas színész megjelölte utódját. 

„Ez egy átgondolt, időben megtett lépés. Azt szeretném, ha ez a színház folyamatosan meg tudná lepni önmagát, a várost és a nézőit, nem pusztán megtartaná a színvonalát, hanem dinamikusan fejlődni tudna. Amikor az az igazgatói ciklus lejár majd, amelyre a mostani pályázatot kiírták, én hajszál híján hetvenéves leszek. Akár maradhatnék igazgató, helyzetben tartva a fiatalokat. Ám egy színház jelenét a jövő írószereivel kell rajzolni. Ahhoz másik generációra van szükség. Az a helyes, ha olyanok vezetnek színházat, akiknek a most és a holnap az anyanyelve. Én magam is negyven évesen kezdtem. Nem helyes, hogy máig a legfiatalabb színházigazgatók egyike vagyok Budapesten” – indokolta a Népszavának adott videóinterjújában Mácsai Pál Kossuth- és Jászai Mari-díjas magyar színész, rendező, az Örkény Színház igazgatója, miért nem folytatja az igazgatást másfél év múlva.

Mint fogalmazott Mácsai, a művészigazgatók, főleg, ha színészek, mindig a művészettől veszik el az időt az intézmény vezetéséhez. Szerinte világos, hogy a húsz év alatt felépült és mára szerteágazó tevékenységet folytató Örkény Színházat egy menedzserigazgató tudná a jövőben igazán jól működtetni, különösen abban a közéleti klímában, amilyen a hazai. 

„Ezért kérdeztem meg Gáspár Mátét, és azért éppen őt, mert európai kitekintésű, komoly színházvezetői gyakorlattal és páratlan nemzetközi kapcsolatrendszerrel rendelkező szakember, hogy ha én nem pályázom, tovább építené-e az Örkény útját, vagyis indulna-e ügyvezetőként a pályázaton, Polgár Csabával, mint leendő művészeti vezetővel.

Igent mondott, ami ennek a színháznak a váratlan irányokból történő megújulásához több, mint ígéretes.

Gáspár Máté az ezredforduló környéke egyik korszakos színházának, a Krétakörnek igazgatója volt, optikája éles, szakmai horizontja tág” – mondta Mácsai. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.