Mácsai szerint októbernél előbb nem lehet elkezdeni a próbákat

  • narancs.hu
  • 2020. április 20.

Színház

De akar-e majd bárki színházba menni?

Mácsai Pál karanténinterjút Veiszer Alindának és László Pálnak. Az Örkény Színház igazgatója szerint leghamarabb októberben lehet majd próbálni, de még nagyobb kérdésnek tartja, egyáltalán akarnak-e az emberek majd színházba menni, és ha igen, mi fogja őket érdekelni.

Mácsai szerint bizonytalanság van, és újra kell gondolni az eddigi terveket, biztos nem az lesz a következő szezonban, amit eddig elterveztek. Viszont felhívta a figyelmet arra is, hogy sokszereplős darabok kellhetnek az elkövetkezendőkben, a társulatnak ugyanis szüksége van és lesz arra, hoyg dolgozzon, mert a színészeknek, a mostani bezártság idején, sérül a hasznosság-érzése:

„most azonban nem úgy vagyunk fontosak, vagy nem felelünk meg ennek az időnek, ami körülöttünk van, és ez sokunkban okoz zavart." Mácsai hozzáteszi, hogy ez színházi belügy, de ezzel foglalkozni kell.

Bár az Örkény Színházat szerencsésnek tartja, mert fővárosi fenntartású színház, így a dolgozóinak biztosított a fizetésük, de közben fontos figyelni arra, hogy a szakma rengeteg képviselőjének semmilyen bevétele nincs a jelenlegi időszakban.

Mácsai Pál a karanténidőszakot megelőzően lapunknak is hosszan beszélt véleményéről:

Mácsai Pál: ahogy a kultúrpolitika ma zajlik, az ámokfutás

Mi történt a színházi szabadságért szervezett Madách téri tüntetés óta, és hogy áll a színház szolidaritási akciója? Mit gondol Pintér Béla szenvedélyes beszédé­ről? 2019 utolsó napján ezekről és az Örkény új Térey-bemutatójáról beszélgettünk. Magyar Narancs: December végén mutatták be a Lót - Szodomában kövérebb a fű című előadásukat.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.