rés a présen

Madridban, bőrszakon

Béres Móni jelmeztervező

  • rés a présen
  • 2012. január 8.

Színház

rés a présen: Már a suliban is foglalkoztál jelmeztervezéssel, vagy a divattervezés volt a főirány?

Béres Móni: Mindig tervező akartam lenni. Miután a gyerekkori lelkesedésem nem hagyott alább, a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába mentem, ami egy igazi fejtágító kaland volt. Az erős rajzi képzés mellett nagy hangsúlyt fordítottak a totális tervezői szabadság megélésére. Az egyetemen (MoMe) ennél jóval gyakorlatiasabb oktatást kaptunk, megtanultuk igényesen megvarrni a legextrémebb ötleteinket is. Fontosnak tartom, hogy egy tervező pontosan tisztában legyen azzal, hogyan lehet kivitelezni a munkáját, még akkor is, ha nem saját kezűleg készíti majd el. A diplomaévemet Madridban töltöttem bőrszakon. Itt szerettem bele a spanyol barokk öltözködésbe, és miután megismerkedtem egy ottani színtársulattal, velük próbálhattam ki először élesben, milyen tervezőnek lenni.

rap: Miért pont a táncszínház?

BM: Két lehetőséget láttam magam előtt, a divatvilágot és a színházat. Az előbbi akkor igazán jó választás, ha van lehetőséged céget alapítani, saját márkával. A színházzal az volt a problémám, hogy 15 évvel ezelőtt nem igazán jutottam el alternatív előadásokra, így a hagyományos színház korhű jelmezei és a balett-táncosok kezeslábasai lebegtek a szemem előtt. Még középiskola alatt jártam egy rajzszakkörbe, itt találkoztam először Ágenssel és Gergye Krisztiánnal. Pár év múlva összefutottunk kortárs előadásokon, és ahogy néztem őket a színpadon, azt éreztem, én is részese szeretnék lenni ennek. Ez az a műfaj, ami a legtöbb szabadságot nyújtja, folyton új kihívásokkal. A ruha itt nem öncélú, hanem része valaminek.

rap: Mi a különbség a színházi és a táncjelmez között?

BM: A táncosokra gyakorlatilag rá kell szögelni a jelmezt. Egy nadrágnak ki kell bírnia, ha a szereplő a nyakába teszi a lábát, és a kötött koreográfia miatt arra sincs lehetőség, hogy néha megigazgassa magát. Lehet, hogy egy ruha jól néz ki, de vajon hogyan mutat fejjel lefelé lógva? Főleg strapabíró, elasztikus anyagokat használok, testhezálló, mégis szabadabb mozgást engedő szabásvonalakkal. A ruhának a fellépő egyéniségéhez is passzolnia kell. Persze bakik és gyors improvizálást megkövetelő helyzetek mindig vannak, például ha egy szereplő otthon hagyja a jelmezét, és függönyből kell összerakni rövid idő alatt valamit.

rap: Hogyan működsz együtt a koreográfussal?

BM: Első lépésben a rendező egy megbeszélés során felvázolja az elképzelését a darabról. Beülök a próbákra, skiccelek, megbeszéljük, aztán már csak dolgozni kell. Van, hogy a próbafolyamatok során teljesen átalakul a mű, akkor gyúródik össze, véglegesnek csak a premier előtti két hétben mondható. Ez tőlem is rugalmasságot, gyors improvizációt kíván, illetve az én vizuális ötleteim is hatással vannak az alakuló előadásra, még inkább részese lehetek. Sokszor egy rafinált jelmez ihleti a koreográfust mozdulatokra.

rap: Mikor lehet látni legközelebb új jelmezeidet?

BM: Épp túl vagyok a Közép-Európa Táncszínház Shakespeare-mesék bemutatóján, szintén Gergye rendezésében műsoron van a Nemzetiben a Kvartettdecember 1-jén és 28-án. Bastien és Bastienne címmel február 26-i bemutatóra készülünk a MűPában Philipp Györggyel.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.