rés a présen

Madridban, bőrszakon

Béres Móni jelmeztervező

  • rés a présen
  • 2012. január 8.

Színház

rés a présen: Már a suliban is foglalkoztál jelmeztervezéssel, vagy a divattervezés volt a főirány?

Béres Móni: Mindig tervező akartam lenni. Miután a gyerekkori lelkesedésem nem hagyott alább, a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába mentem, ami egy igazi fejtágító kaland volt. Az erős rajzi képzés mellett nagy hangsúlyt fordítottak a totális tervezői szabadság megélésére. Az egyetemen (MoMe) ennél jóval gyakorlatiasabb oktatást kaptunk, megtanultuk igényesen megvarrni a legextrémebb ötleteinket is. Fontosnak tartom, hogy egy tervező pontosan tisztában legyen azzal, hogyan lehet kivitelezni a munkáját, még akkor is, ha nem saját kezűleg készíti majd el. A diplomaévemet Madridban töltöttem bőrszakon. Itt szerettem bele a spanyol barokk öltözködésbe, és miután megismerkedtem egy ottani színtársulattal, velük próbálhattam ki először élesben, milyen tervezőnek lenni.

rap: Miért pont a táncszínház?

BM: Két lehetőséget láttam magam előtt, a divatvilágot és a színházat. Az előbbi akkor igazán jó választás, ha van lehetőséged céget alapítani, saját márkával. A színházzal az volt a problémám, hogy 15 évvel ezelőtt nem igazán jutottam el alternatív előadásokra, így a hagyományos színház korhű jelmezei és a balett-táncosok kezeslábasai lebegtek a szemem előtt. Még középiskola alatt jártam egy rajzszakkörbe, itt találkoztam először Ágenssel és Gergye Krisztiánnal. Pár év múlva összefutottunk kortárs előadásokon, és ahogy néztem őket a színpadon, azt éreztem, én is részese szeretnék lenni ennek. Ez az a műfaj, ami a legtöbb szabadságot nyújtja, folyton új kihívásokkal. A ruha itt nem öncélú, hanem része valaminek.

rap: Mi a különbség a színházi és a táncjelmez között?

BM: A táncosokra gyakorlatilag rá kell szögelni a jelmezt. Egy nadrágnak ki kell bírnia, ha a szereplő a nyakába teszi a lábát, és a kötött koreográfia miatt arra sincs lehetőség, hogy néha megigazgassa magát. Lehet, hogy egy ruha jól néz ki, de vajon hogyan mutat fejjel lefelé lógva? Főleg strapabíró, elasztikus anyagokat használok, testhezálló, mégis szabadabb mozgást engedő szabásvonalakkal. A ruhának a fellépő egyéniségéhez is passzolnia kell. Persze bakik és gyors improvizálást megkövetelő helyzetek mindig vannak, például ha egy szereplő otthon hagyja a jelmezét, és függönyből kell összerakni rövid idő alatt valamit.

rap: Hogyan működsz együtt a koreográfussal?

BM: Első lépésben a rendező egy megbeszélés során felvázolja az elképzelését a darabról. Beülök a próbákra, skiccelek, megbeszéljük, aztán már csak dolgozni kell. Van, hogy a próbafolyamatok során teljesen átalakul a mű, akkor gyúródik össze, véglegesnek csak a premier előtti két hétben mondható. Ez tőlem is rugalmasságot, gyors improvizációt kíván, illetve az én vizuális ötleteim is hatással vannak az alakuló előadásra, még inkább részese lehetek. Sokszor egy rafinált jelmez ihleti a koreográfust mozdulatokra.

rap: Mikor lehet látni legközelebb új jelmezeidet?

BM: Épp túl vagyok a Közép-Európa Táncszínház Shakespeare-mesék bemutatóján, szintén Gergye rendezésében műsoron van a Nemzetiben a Kvartettdecember 1-jén és 28-án. Bastien és Bastienne címmel február 26-i bemutatóra készülünk a MűPában Philipp Györggyel.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.