Magyar színpadon a Még egy kört mindenkinek

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. szeptember 20.

Színház

Az Oscar-díjas dán film színpadi adaptációjában Király Attila, Schruff Milán, Debreczeny Csaba és Epres Attila alakítja az italozó tanárokat.

Csütörtökön mutatják be a Még egy kört mindenkinek című Oscar-díjas dán film színpadi adaptációját a Belvárosi Színházban. A bemutatón részt vesz Claus Flygare dán színész, a színpadi adaptáció egyik készítője is.

 Az Orlai Produkció Paczolay Béla rendezte előadásában Király Attilát, Schruff Milánt, Debreczeny Csabát és Epres Attilát láthatja a közönség.

A Még egy kört mindenkinek a legjelentősebb európai és tengerentúli díjakkal elismert, azonos című dán film alapján készült. A történet hőse négy középkorú, kisvárosi tanár, akik elvesztették ifjúi lelkesedésüket és lendületüket, szakmai motivációjukat, magánéleti problémákkal szembesülnek, és az életközepi válság szele is megérintette őket.

Egy elmélet tesztelésébe fognak, amely szerint az emberek fél ezreléknyi alkoholhiánnyal születnek, ezért megpróbálnak úgy élni, hogy ez a bizonyos fél ezrelék soha ne hiányozzon. A darab azonban nemcsak az ember és az alkohol viszonyáról szól, hanem a kiüresedés elleni küzdelemről, és nagy beleérzéssel és humorral szembesíti a nézőket azzal, milyen eufóriával és milyen fájdalmakkal jár, ha az ember megpróbálja elengedni a kontrollt.

Bár a Még egy kört mindenkinek Thomas Vinterberg filmjeként ismert, az alapötlet színdarabként született meg a rendező-forgatókönyvíróban a bécsi Burgtheater számára. További inspirációt jelentett számára lánya, Ida, aki a dán fiatalok iváskultúrájáról mesélt neki, és azt is ő szorgalmazta, hogy film készüljön a darabból. A történet eredetileg az alkoholt ünnepelte volna annak kapcsán, hogy a világtörténelem más lett volna alkohol nélkül. Négy nappal a forgatás megkezdése után azonban Ida – aki a filmben is játszott volna – autóbalesetben meghalt.

A tragédiát követően a forgatókönyvet átalakították, a hangsúlyváltásról így fogalmazott Thomas Vinterberg: „nemcsak az ivásról kell szólnia, hanem az életre ébresztésről”. Ennek megfelelően a négy férfi történetére átírt színdarab a filmhez képest életigenlőbb, derűsebbre hangszerelt, és a közönséget is bevonva a játékba, átélhetőbbé teszik az eseményeket.

Az előadás a Városmajori Szabadtéri Színpaddal koprodukcióban készült, az előadás szövegkönyvéhez a film forgatókönyve mellett az eredeti darabot is felhasználták az alkotók. A darab a nyári előbemutatón sikert aratott, mindhárom előadása telt házat vonzott, csakúgy, mint a kőszegi várszínházi vendégség.

 

Király Attila Martin, Epres Attila Tommy, Schruff Milán Nikolaj és Debreczeny Csaba Peter szerepében Thomas Vinterberg és Tobias Lindholm Még egy kört mindenkinek című előadásának próbáján. Fotó: MTI/Lakatos Péter

 

 

 A Belvárosi Színházban csütörtöktől látható az előadás, amelynek fordító-dramaturgja Zöldi Gergely. A díszletet Zöldy Z. Gergely, a jelmezeket Pető Kata tervezte, a koreográfiát Bodor Johanna készítette.

A darab premierjére két különleges vendég érkezik. Claus Flygare színészként több alkalommal dolgozott Thomas Vinterberggel filmekben, és játszott színházban Thomas Vinterberg-darabban, így autentikus kezekbe került a forgatókönyv, amikor felmerült, hogy ismét színdarab legyen belőle. Szintén jelen lesz a bemutatón a darab jogait képviselő, a skandináv nyelvterületen legnagyobbnak számító színházi ügynökség, a koppenhágai Nordiska ApS tulajdonosa, Fred Olav Johannessen is.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.