Magyar színpadon a Még egy kört mindenkinek

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. szeptember 20.

Színház

Az Oscar-díjas dán film színpadi adaptációjában Király Attila, Schruff Milán, Debreczeny Csaba és Epres Attila alakítja az italozó tanárokat.

Csütörtökön mutatják be a Még egy kört mindenkinek című Oscar-díjas dán film színpadi adaptációját a Belvárosi Színházban. A bemutatón részt vesz Claus Flygare dán színész, a színpadi adaptáció egyik készítője is.

 Az Orlai Produkció Paczolay Béla rendezte előadásában Király Attilát, Schruff Milánt, Debreczeny Csabát és Epres Attilát láthatja a közönség.

A Még egy kört mindenkinek a legjelentősebb európai és tengerentúli díjakkal elismert, azonos című dán film alapján készült. A történet hőse négy középkorú, kisvárosi tanár, akik elvesztették ifjúi lelkesedésüket és lendületüket, szakmai motivációjukat, magánéleti problémákkal szembesülnek, és az életközepi válság szele is megérintette őket.

Egy elmélet tesztelésébe fognak, amely szerint az emberek fél ezreléknyi alkoholhiánnyal születnek, ezért megpróbálnak úgy élni, hogy ez a bizonyos fél ezrelék soha ne hiányozzon. A darab azonban nemcsak az ember és az alkohol viszonyáról szól, hanem a kiüresedés elleni küzdelemről, és nagy beleérzéssel és humorral szembesíti a nézőket azzal, milyen eufóriával és milyen fájdalmakkal jár, ha az ember megpróbálja elengedni a kontrollt.

Bár a Még egy kört mindenkinek Thomas Vinterberg filmjeként ismert, az alapötlet színdarabként született meg a rendező-forgatókönyvíróban a bécsi Burgtheater számára. További inspirációt jelentett számára lánya, Ida, aki a dán fiatalok iváskultúrájáról mesélt neki, és azt is ő szorgalmazta, hogy film készüljön a darabból. A történet eredetileg az alkoholt ünnepelte volna annak kapcsán, hogy a világtörténelem más lett volna alkohol nélkül. Négy nappal a forgatás megkezdése után azonban Ida – aki a filmben is játszott volna – autóbalesetben meghalt.

A tragédiát követően a forgatókönyvet átalakították, a hangsúlyváltásról így fogalmazott Thomas Vinterberg: „nemcsak az ivásról kell szólnia, hanem az életre ébresztésről”. Ennek megfelelően a négy férfi történetére átírt színdarab a filmhez képest életigenlőbb, derűsebbre hangszerelt, és a közönséget is bevonva a játékba, átélhetőbbé teszik az eseményeket.

Az előadás a Városmajori Szabadtéri Színpaddal koprodukcióban készült, az előadás szövegkönyvéhez a film forgatókönyve mellett az eredeti darabot is felhasználták az alkotók. A darab a nyári előbemutatón sikert aratott, mindhárom előadása telt házat vonzott, csakúgy, mint a kőszegi várszínházi vendégség.

 

Király Attila Martin, Epres Attila Tommy, Schruff Milán Nikolaj és Debreczeny Csaba Peter szerepében Thomas Vinterberg és Tobias Lindholm Még egy kört mindenkinek című előadásának próbáján. Fotó: MTI/Lakatos Péter

 

 

 A Belvárosi Színházban csütörtöktől látható az előadás, amelynek fordító-dramaturgja Zöldi Gergely. A díszletet Zöldy Z. Gergely, a jelmezeket Pető Kata tervezte, a koreográfiát Bodor Johanna készítette.

A darab premierjére két különleges vendég érkezik. Claus Flygare színészként több alkalommal dolgozott Thomas Vinterberggel filmekben, és játszott színházban Thomas Vinterberg-darabban, így autentikus kezekbe került a forgatókönyv, amikor felmerült, hogy ismét színdarab legyen belőle. Szintén jelen lesz a bemutatón a darab jogait képviselő, a skandináv nyelvterületen legnagyobbnak számító színházi ügynökség, a koppenhágai Nordiska ApS tulajdonosa, Fred Olav Johannessen is.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.