Magyar színpadon a Még egy kört mindenkinek

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. szeptember 20.

Színház

Az Oscar-díjas dán film színpadi adaptációjában Király Attila, Schruff Milán, Debreczeny Csaba és Epres Attila alakítja az italozó tanárokat.

Csütörtökön mutatják be a Még egy kört mindenkinek című Oscar-díjas dán film színpadi adaptációját a Belvárosi Színházban. A bemutatón részt vesz Claus Flygare dán színész, a színpadi adaptáció egyik készítője is.

 Az Orlai Produkció Paczolay Béla rendezte előadásában Király Attilát, Schruff Milánt, Debreczeny Csabát és Epres Attilát láthatja a közönség.

A Még egy kört mindenkinek a legjelentősebb európai és tengerentúli díjakkal elismert, azonos című dán film alapján készült. A történet hőse négy középkorú, kisvárosi tanár, akik elvesztették ifjúi lelkesedésüket és lendületüket, szakmai motivációjukat, magánéleti problémákkal szembesülnek, és az életközepi válság szele is megérintette őket.

Egy elmélet tesztelésébe fognak, amely szerint az emberek fél ezreléknyi alkoholhiánnyal születnek, ezért megpróbálnak úgy élni, hogy ez a bizonyos fél ezrelék soha ne hiányozzon. A darab azonban nemcsak az ember és az alkohol viszonyáról szól, hanem a kiüresedés elleni küzdelemről, és nagy beleérzéssel és humorral szembesíti a nézőket azzal, milyen eufóriával és milyen fájdalmakkal jár, ha az ember megpróbálja elengedni a kontrollt.

Bár a Még egy kört mindenkinek Thomas Vinterberg filmjeként ismert, az alapötlet színdarabként született meg a rendező-forgatókönyvíróban a bécsi Burgtheater számára. További inspirációt jelentett számára lánya, Ida, aki a dán fiatalok iváskultúrájáról mesélt neki, és azt is ő szorgalmazta, hogy film készüljön a darabból. A történet eredetileg az alkoholt ünnepelte volna annak kapcsán, hogy a világtörténelem más lett volna alkohol nélkül. Négy nappal a forgatás megkezdése után azonban Ida – aki a filmben is játszott volna – autóbalesetben meghalt.

A tragédiát követően a forgatókönyvet átalakították, a hangsúlyváltásról így fogalmazott Thomas Vinterberg: „nemcsak az ivásról kell szólnia, hanem az életre ébresztésről”. Ennek megfelelően a négy férfi történetére átírt színdarab a filmhez képest életigenlőbb, derűsebbre hangszerelt, és a közönséget is bevonva a játékba, átélhetőbbé teszik az eseményeket.

Az előadás a Városmajori Szabadtéri Színpaddal koprodukcióban készült, az előadás szövegkönyvéhez a film forgatókönyve mellett az eredeti darabot is felhasználták az alkotók. A darab a nyári előbemutatón sikert aratott, mindhárom előadása telt házat vonzott, csakúgy, mint a kőszegi várszínházi vendégség.

 

Király Attila Martin, Epres Attila Tommy, Schruff Milán Nikolaj és Debreczeny Csaba Peter szerepében Thomas Vinterberg és Tobias Lindholm Még egy kört mindenkinek című előadásának próbáján. Fotó: MTI/Lakatos Péter

 

 

 A Belvárosi Színházban csütörtöktől látható az előadás, amelynek fordító-dramaturgja Zöldi Gergely. A díszletet Zöldy Z. Gergely, a jelmezeket Pető Kata tervezte, a koreográfiát Bodor Johanna készítette.

A darab premierjére két különleges vendég érkezik. Claus Flygare színészként több alkalommal dolgozott Thomas Vinterberggel filmekben, és játszott színházban Thomas Vinterberg-darabban, így autentikus kezekbe került a forgatókönyv, amikor felmerült, hogy ismét színdarab legyen belőle. Szintén jelen lesz a bemutatón a darab jogait képviselő, a skandináv nyelvterületen legnagyobbnak számító színházi ügynökség, a koppenhágai Nordiska ApS tulajdonosa, Fred Olav Johannessen is.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.