Maia Morgenstern is jön oktatni az SZFE-re

  • narancs.hu
  • 2024. november 7.

Színház

Zsidó színművész képzés indul, Köves Slomóék hitközsége kezdeményezte.

Az idén kezdődő tanévtől zsidó színházi specializáció indul a Színház- és Filmművészeti Egyetemen (SZFE). Ez ötéves színművész képzés, a jelentkezőktől nem várják el, hogy tudjanak héberül, vallási hovatartozásuk sem számít – tudósított a Telex az intézmény csütörtöki budapesti sajtótájékoztatójáról.

Sepsi Enikő rektor és Vidnyánszky Attila, az SZFE kuratóriumának elnöke arról számolt be, hogy a képzésben a héber nyelv és a zsidó kultúra oktatásával részt vesz a Milton Friedman Egyetem, de partner lesz a Nemzeti Színház is. 7-9 hallgatóra számítanak, két osztályvezetőjük lesz: Maia Morgenstern román színésznő, a bukaresti jiddis színház igazgatója, illetve Réczei Tamás rendező, dramaturg, a Firgun Zsidó Kulturális Alapítvány elnöke. A képzésnek az a célja, hogy a hallgatók, miután megszerzik a diplomát, a Baross utcai Firgun Színház tagjai lesznek. Ezt a jelentkezéskor vállalják.

Ez a kulturális intézmény az Egységes Magyarországi Izraelita Hitközségé lesz. Az EMIH kezdeményezte a képzés elindítását. Köves Slomó, az EMIH vezetője azt mondta, ez a specializáció hozzájárul a magyarországi zsidó identitás megéléséhez, és nagy reményeket fűznek a jövőre megnyíló színházhoz is. 

 

„A magyar színjátszás nagyon-nagyon sokat köszönhet a zsidóságnak, ezért fontos, hogy a Nemzeti Színház is álljon bele ebbe a történetbe, ezzel is jelezze, hogy van egy folytonosság” – mondta a tájékoztatón Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója.

Jelen volt a tájékoztatón Szinetár Miklós rendező is, aki szintén oktatni fogja a hallgatókat. Szinetár is arról beszélt, nem szabad elfelejteni, milyen szerepet töltött be a magyar zsidóság a színházi kultúrában „egy olyan országban, ahol a legnagyobb költőt úgy hívják, hogy Petrovics Sándor, a legnagyobb festő Munkácsy Mihály, és a legszebben beszélő színész a Berger néven született Básti Lajos”.

A Telex emlékeztet, Szinetár több mint ötven éven át tanított az intézményben, és az alapítvánnyal megfejelt egyetem neki sem tetszett, legalábbis korábbi nyilatkozatából erre lehetett következtetni.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.