Színház

Martin McDonagh: Leenane szépe

  • Sisso
  • 2015. március 13.

Színház

Minden, amit tudni akartál az anyagyilkosságról, de sosem merted megkérdezni. Talán így lehetne összefoglalni röviden McDonagh drámáját, amely egy trilógia része, és nagyon fontos indulati áttételekről beszél, olyan átláthatóan, hogy a pszichoanalitikus szakirodalom is megirigyelheti. Irodalmi tudósítás egy szeles, páradús öbölbéli kikötőfalu lelkeinek legmélyebb bugyraiból. Az 1996-ban írt társadalmi horror ellenállhatatlan, hiszen mindössze négy szereplője van, egy helyen játszódik, melodramatikusan egyszerű a történet, de sötét és ironikus, a nyelvezet (Upor László fordítása) pedig olyan szikár, szinte kopog. Ír néplélek még sosem állt ilyen közel hozzánk. A felvázolt karakterek és sztorik bármely magyarországi vagy erdélyi faluban előfordulhatnak (lásd még Tasnádi, Székely), ahol nincs munka, és az ember aggkori gonoszságban szenvedő édesanyja porlevesének csomómentesre kavarása a legizgalmasabb program.

Gigor Attila, a Terápia tévésorozat rendezője fejben talán kezelésre járatta Maurrent (Pokorny Lia), a negyvenes, otthon ragadt nőt, hogy megelőzhető legyen a tragédia. Mindenesetre a realista díszletek,
a kriminológiai bűvésztrükkök és a becsavarodási jelenetek között Po­korny szinte riadt. Vagy csak Pogány Judittól tart távolságot, aki pokoli a kibírhatatlan vénasszony, Mag szerepében. A nézőt is megbénítja eszköztelen, „ártatlan” játékával. Mintha fel se menne soha a színpadra, vagy le se jött volna onnan. Mindenesetre egy valódi rém. A két epizódszereplő férfi (Schmied Zoltán, Rada Bálint) – akiknek az a feladatuk, hogy emlékező és be nem teljesülő vőlegényként és hírvivőként megbontsák a két magányban megtiport nő veszélyes szim­biózisát – sem tud teljesen beférkőzni a játékába, bár Schmiednek ez kétségtelenül jobban sikerül. Ezek­re a karakterekre tényleg nagyon keveset kell „rápakolni”. Amúgy is omlik magától minden, mint a vakolat.

Centrál Színház, január 24.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.