Színház

A bankhitel

  • - herczog -
  • 2015. március 13.

Színház

Jordi Galcerán jól megcsinált bohózata azért tud végigzakatolni saját vágányán, mert a darab elején adódó döntéshelyzetben a főhős illogikusan viselkedik. Amikor Lengyel Tamás tenyérbe mászó bankárját letámadja egy fedezet nélküli kliens, és több mint erőszakosan hitelt követel, akkor a dühös és munkáját gépiesen végző bankár valamiért mégsem hívja a biztonságiakat. Így veszi kezdetét az innentől már következetes, szellemes, kicsit kiszámítható bohózat. Mint az ismert nagydumás Seherezádé, idővel Baksa Imre kérelmezője is hálójába keríti a bankárt. Rá­érezve annak gyenge pontjára, teljesen reménytelen, vesztes helyzetből tud neki olyasmit kínálni, amiért az újra és újra elhalasztja a „kivégzést”, vagyis a kérelem elutasítását, és meglebegteti a hitelfolyósítást.

Bár az előadást keretező videobejátszásokkal Cseh Judit rendező mintha valamiért a bankhitel témájára irányítaná a figyelmet, a hitel az előadásban csak katalizátor: a hitelezőről nem derül ki szinte semmi, ez nem az ő története. Őrült-e, vagy valóban segítségre szorul, és ahogyan ő maga fogalmaz, a „neoliberális rendszer áldozata”? Ez a szerep inkább humoros eszköz a szerelmi bonyodalom leleplezéséhez. A főhős egyértelműen a bankár, akinek kálváriája igazi, jóféle kabaré-tréfa. Legfeljebb a bankár feltételezhető válása vetíti előre, hogy kellhet majd még neki is hitelért folyamodni a jövőben. Hogy a two man play szereplői pár röpke nap leforgása alatt azonos szintre süllyedhetnek. Azért nagyon nem esünk kétségbe, ez a kabaré csak nevettetni akar. Lengyel és Baksa pedig kedvünkre bohóckodik.

Sanyi és Aranka Színház, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.