Színház

A bankhitel

  • - herczog -
  • 2015. március 13.

Színház

Jordi Galcerán jól megcsinált bohózata azért tud végigzakatolni saját vágányán, mert a darab elején adódó döntéshelyzetben a főhős illogikusan viselkedik. Amikor Lengyel Tamás tenyérbe mászó bankárját letámadja egy fedezet nélküli kliens, és több mint erőszakosan hitelt követel, akkor a dühös és munkáját gépiesen végző bankár valamiért mégsem hívja a biztonságiakat. Így veszi kezdetét az innentől már következetes, szellemes, kicsit kiszámítható bohózat. Mint az ismert nagydumás Seherezádé, idővel Baksa Imre kérelmezője is hálójába keríti a bankárt. Rá­érezve annak gyenge pontjára, teljesen reménytelen, vesztes helyzetből tud neki olyasmit kínálni, amiért az újra és újra elhalasztja a „kivégzést”, vagyis a kérelem elutasítását, és meglebegteti a hitelfolyósítást.

Bár az előadást keretező videobejátszásokkal Cseh Judit rendező mintha valamiért a bankhitel témájára irányítaná a figyelmet, a hitel az előadásban csak katalizátor: a hitelezőről nem derül ki szinte semmi, ez nem az ő története. Őrült-e, vagy valóban segítségre szorul, és ahogyan ő maga fogalmaz, a „neoliberális rendszer áldozata”? Ez a szerep inkább humoros eszköz a szerelmi bonyodalom leleplezéséhez. A főhős egyértelműen a bankár, akinek kálváriája igazi, jóféle kabaré-tréfa. Legfeljebb a bankár feltételezhető válása vetíti előre, hogy kellhet majd még neki is hitelért folyamodni a jövőben. Hogy a two man play szereplői pár röpke nap leforgása alatt azonos szintre süllyedhetnek. Azért nagyon nem esünk kétségbe, ez a kabaré csak nevettetni akar. Lengyel és Baksa pedig kedvünkre bohóckodik.

Sanyi és Aranka Színház, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.