Színház

A bankhitel

  • - herczog -
  • 2015. március 13.

Színház

Jordi Galcerán jól megcsinált bohózata azért tud végigzakatolni saját vágányán, mert a darab elején adódó döntéshelyzetben a főhős illogikusan viselkedik. Amikor Lengyel Tamás tenyérbe mászó bankárját letámadja egy fedezet nélküli kliens, és több mint erőszakosan hitelt követel, akkor a dühös és munkáját gépiesen végző bankár valamiért mégsem hívja a biztonságiakat. Így veszi kezdetét az innentől már következetes, szellemes, kicsit kiszámítható bohózat. Mint az ismert nagydumás Seherezádé, idővel Baksa Imre kérelmezője is hálójába keríti a bankárt. Rá­érezve annak gyenge pontjára, teljesen reménytelen, vesztes helyzetből tud neki olyasmit kínálni, amiért az újra és újra elhalasztja a „kivégzést”, vagyis a kérelem elutasítását, és meglebegteti a hitelfolyósítást.

Bár az előadást keretező videobejátszásokkal Cseh Judit rendező mintha valamiért a bankhitel témájára irányítaná a figyelmet, a hitel az előadásban csak katalizátor: a hitelezőről nem derül ki szinte semmi, ez nem az ő története. Őrült-e, vagy valóban segítségre szorul, és ahogyan ő maga fogalmaz, a „neoliberális rendszer áldozata”? Ez a szerep inkább humoros eszköz a szerelmi bonyodalom leleplezéséhez. A főhős egyértelműen a bankár, akinek kálváriája igazi, jóféle kabaré-tréfa. Legfeljebb a bankár feltételezhető válása vetíti előre, hogy kellhet majd még neki is hitelért folyamodni a jövőben. Hogy a two man play szereplői pár röpke nap leforgása alatt azonos szintre süllyedhetnek. Azért nagyon nem esünk kétségbe, ez a kabaré csak nevettetni akar. Lengyel és Baksa pedig kedvünkre bohóckodik.

Sanyi és Aranka Színház, december 17.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.