rés a présen

„Másával azonosultam”

  • rés a présen
  • 2023. november 1.

Színház

Selmeczi Bea dramaturg és színpadi szerző

rés a présen: Mikor jutott eszedbe először, hogy színpadi szerző leszel?

Selmeczi Bea: Színházi kritikusnak készültem. Magyar–esztétika szakra jártam, és az utolsó két évben már aktívan írtam színházi és filmes folyóiratokba. Emellett az EfZámbó Happy Dead Band, a Frank Zappa és a Doors emlékzenekarok állandó táncosa voltam. És tulajdonképpen az utóbbinak köszönhetem, hogy dramaturg lettem, ugyanis az egyik A38-as fellépés után beszélgettem Menszátor Héresz Attilával, aki a prózai A kékszakállú herceg várát készült megrendezni, az az egyik kedvenc darabom. Szereztünk rá támogatást, és belevágtunk, megcsináltuk a Zsámbéki Színházi Bázison, azon a lepusztultsága ellenére is csodálatos helyen. Sok barátságot kötöttem ott. A következő évben már az Isteni színjátékot csináltam Jámbor Józsival. Egyik munka követte a másikat, és felhagytam az újságírással, hogy csak a színházra koncentráljak. Az első színpadi adaptációmra Zimányi Zsófia kért fel, Ljudmila Ulickaja Odaadó hívetek, Surikjából a Rózsavölgyi Szalon számára, amelyet Bagó Bertalan rendezett. Később a székesfehérvári Vörösmarty Színház is bemutatta Kerkay Rita rendezésében, és ebben az évadban elvileg újra előveszik, mert a pandémia miatt került le a műsorról.

rap: Hányadik saját darab volt a Pinceszínházban októberben bemutatott Három és fél nővér?

SB: Ez előtt egy önálló darabom volt, az I’m online, amelyet a cyberbullyingról írtam a Karaván Színháznak, Tóth Géza rendezte, és már hét éve megy.

Az adaptáció könnyebb, abból sok van: a fent említett Surik vagy Gárdonyi Géza Ábel és Esztere a Rózsavölgyi Szalonnak. És sorolhatnám, a teljesség igénye nélkül: Kertész Ákos Sikátor című regényéből írtam az Angyalföldi balladát, az a József Attila Színházban ment Balázs Fecó dalaival, Verebes István rendezésében. Földes Eszter kérésére Andersen A rendíthetetlen ólomkatonájából írtam ifjúsági darabot, a Pán Péterből pedig Bereczki Csilla kérésére, akivel később talált szövegekből állítottuk össze a Sokadik pillangót a KuglerArt Szalonnak, idén szeptemberben jelent meg a szöveg a Játéktér című folyóiratban. Gaál Ildikóval egy Kékszakállú-parafrázist készítettünk Meghalni bárki tud címmel, abból tavaly tévéfilm is készült. Idén tavasszal a Táp Színház műsorra tűzte A szexualitás történetét, amelyet Lénárd Róberttel gondoltunk tovább Foucault művéből. Operalibrettót is írtam, Robert Yugovich Olja című regényéből, amelyet Vihula Mihajlo zenéjével koncertszínházi változatban Topolyán és Miskolcon adtak elő, és épp meghívásunk volt Lvivbe, amikor kitört a háború.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?