rés a présen

„Másával azonosultam”

  • rés a présen
  • 2023. november 1.

Színház

Selmeczi Bea dramaturg és színpadi szerző

rés a présen: Mikor jutott eszedbe először, hogy színpadi szerző leszel?

Selmeczi Bea: Színházi kritikusnak készültem. Magyar–esztétika szakra jártam, és az utolsó két évben már aktívan írtam színházi és filmes folyóiratokba. Emellett az EfZámbó Happy Dead Band, a Frank Zappa és a Doors emlékzenekarok állandó táncosa voltam. És tulajdonképpen az utóbbinak köszönhetem, hogy dramaturg lettem, ugyanis az egyik A38-as fellépés után beszélgettem Menszátor Héresz Attilával, aki a prózai A kékszakállú herceg várát készült megrendezni, az az egyik kedvenc darabom. Szereztünk rá támogatást, és belevágtunk, megcsináltuk a Zsámbéki Színházi Bázison, azon a lepusztultsága ellenére is csodálatos helyen. Sok barátságot kötöttem ott. A következő évben már az Isteni színjátékot csináltam Jámbor Józsival. Egyik munka követte a másikat, és felhagytam az újságírással, hogy csak a színházra koncentráljak. Az első színpadi adaptációmra Zimányi Zsófia kért fel, Ljudmila Ulickaja Odaadó hívetek, Surikjából a Rózsavölgyi Szalon számára, amelyet Bagó Bertalan rendezett. Később a székesfehérvári Vörösmarty Színház is bemutatta Kerkay Rita rendezésében, és ebben az évadban elvileg újra előveszik, mert a pandémia miatt került le a műsorról.

rap: Hányadik saját darab volt a Pinceszínházban októberben bemutatott Három és fél nővér?

SB: Ez előtt egy önálló darabom volt, az I’m online, amelyet a cyberbullyingról írtam a Karaván Színháznak, Tóth Géza rendezte, és már hét éve megy.

Az adaptáció könnyebb, abból sok van: a fent említett Surik vagy Gárdonyi Géza Ábel és Esztere a Rózsavölgyi Szalonnak. És sorolhatnám, a teljesség igénye nélkül: Kertész Ákos Sikátor című regényéből írtam az Angyalföldi balladát, az a József Attila Színházban ment Balázs Fecó dalaival, Verebes István rendezésében. Földes Eszter kérésére Andersen A rendíthetetlen ólomkatonájából írtam ifjúsági darabot, a Pán Péterből pedig Bereczki Csilla kérésére, akivel később talált szövegekből állítottuk össze a Sokadik pillangót a KuglerArt Szalonnak, idén szeptemberben jelent meg a szöveg a Játéktér című folyóiratban. Gaál Ildikóval egy Kékszakállú-parafrázist készítettünk Meghalni bárki tud címmel, abból tavaly tévéfilm is készült. Idén tavasszal a Táp Színház műsorra tűzte A szexualitás történetét, amelyet Lénárd Róberttel gondoltunk tovább Foucault művéből. Operalibrettót is írtam, Robert Yugovich Olja című regényéből, amelyet Vihula Mihajlo zenéjével koncertszínházi változatban Topolyán és Miskolcon adtak elő, és épp meghívásunk volt Lvivbe, amikor kitört a háború.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.