rés a présen

„Megállni egy elnyújtott pillanatra”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 14.

Színház

Ladjánszki Márta táncos-koreográfus

rés a présen: Az 50. születésnapodat ünnepled az idén. A független kortárs tánc jelenlegi helyzetében hogyan tudod „eltáncolni” a jubileumodat?

Ladjánszki Márta: A kortárs tánc szerintem jól van, olyan értelemben, hogy nagyon sok képzett, BA- és MA-diplomával rendelkező táncosunk, tánc­pedagógusunk van. Az utóbbi években ontotta magából a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Budapest Kortárstánc Főiskola is a papírral igazolt táncosokat. Más kérdés, hogy a jelenlegi kultúrpolitikai helyzetben milyen megbecsültsége, helyzete van a szakmának. Második éve drasztikusan csökken az amúgy is szerény támogatási keret, ráadásul nem alakult ki átfogó és egymást megtámasztó szakmai stratégia. Sajnos több, a rendszerben már évtizedek óta működő, dolgozó, eredményeket elérő pályázót kiejtettek a döntéshozók. Az idén minket is kinullázott a kuratórium – először a fennállásunk óta. Szóval, nagy elhatározás kellett ahhoz, hogy 2024-ben ünnepeljek, megálljak egy elnyújtott pillanatra, visszatekintsek és összegezzek. Így vágtam neki a 30/50 eseménysorozatomnak, ez már zajlik, de szeptemberben lesz a java az Artusban meg a Trafóban.

rap: Mivel foglalkozol a nyáron?

LM: A nyár a felkészülésről szól. Így 50 évesen felelevenítek négy emblematikus szólóelőadást, ezekből kettőt stafétaszerűen átadok, az utóbbi időben a munkáimat követő és abban fellépő, tehetséges táncosnak: az Egy című darabomat Mórocz Eszter, a Terpeszkedő combok címűt Szász Zsófia veszi át tőlem.

A másik két szólómat – Kettő, illetve silence is Okay! –, magam táncolom, de mindkét esetben egy-egy társ van mellettem, Rácz Eszter az előbbiben és Varga Zsolt az utóbbiban. Felújítom a Széki Luca című produkciómat is, amelynek az első része egy szóló, a második része pedig csoportos előadás 14 táncossal. Most augusztus folyamán véglegesítem a darabot, hogy szeptemberben, a Trafóban ismét maradandó élményt nyújtsunk a nézőinknek. De mindezt megelőzi a Táncest sorozat meztelen nézőkkel két előadása, a LetMeC_natur és az UMARMUNG, amelyek a hosszú együttműködés után megválnak a Bakelit MAC-tól, és az Artus színháztermében mutatjuk be vállalkozó kedvű nézőinknek szeptember közepén.

rap: Melyik időszakra emlékszel vissza a legszívesebben a táncos éveidből?

LM: Kitérő a válaszom, de 1998-ban, a pályám elején nagyon meghatározó volt, hogy a KompMánia formáció alapítójaként igazán egyedi előadásokat hoztunk létre; majd a 2001-es belépés az L1 független művészek alkotóközösségébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.