rés a présen

„Megállni egy elnyújtott pillanatra”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 14.

Színház

Ladjánszki Márta táncos-koreográfus

rés a présen: Az 50. születésnapodat ünnepled az idén. A független kortárs tánc jelenlegi helyzetében hogyan tudod „eltáncolni” a jubileumodat?

Ladjánszki Márta: A kortárs tánc szerintem jól van, olyan értelemben, hogy nagyon sok képzett, BA- és MA-diplomával rendelkező táncosunk, tánc­pedagógusunk van. Az utóbbi években ontotta magából a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Budapest Kortárstánc Főiskola is a papírral igazolt táncosokat. Más kérdés, hogy a jelenlegi kultúrpolitikai helyzetben milyen megbecsültsége, helyzete van a szakmának. Második éve drasztikusan csökken az amúgy is szerény támogatási keret, ráadásul nem alakult ki átfogó és egymást megtámasztó szakmai stratégia. Sajnos több, a rendszerben már évtizedek óta működő, dolgozó, eredményeket elérő pályázót kiejtettek a döntéshozók. Az idén minket is kinullázott a kuratórium – először a fennállásunk óta. Szóval, nagy elhatározás kellett ahhoz, hogy 2024-ben ünnepeljek, megálljak egy elnyújtott pillanatra, visszatekintsek és összegezzek. Így vágtam neki a 30/50 eseménysorozatomnak, ez már zajlik, de szeptemberben lesz a java az Artusban meg a Trafóban.

rap: Mivel foglalkozol a nyáron?

LM: A nyár a felkészülésről szól. Így 50 évesen felelevenítek négy emblematikus szólóelőadást, ezekből kettőt stafétaszerűen átadok, az utóbbi időben a munkáimat követő és abban fellépő, tehetséges táncosnak: az Egy című darabomat Mórocz Eszter, a Terpeszkedő combok címűt Szász Zsófia veszi át tőlem.

A másik két szólómat – Kettő, illetve silence is Okay! –, magam táncolom, de mindkét esetben egy-egy társ van mellettem, Rácz Eszter az előbbiben és Varga Zsolt az utóbbiban. Felújítom a Széki Luca című produkciómat is, amelynek az első része egy szóló, a második része pedig csoportos előadás 14 táncossal. Most augusztus folyamán véglegesítem a darabot, hogy szeptemberben, a Trafóban ismét maradandó élményt nyújtsunk a nézőinknek. De mindezt megelőzi a Táncest sorozat meztelen nézőkkel két előadása, a LetMeC_natur és az UMARMUNG, amelyek a hosszú együttműködés után megválnak a Bakelit MAC-tól, és az Artus színháztermében mutatjuk be vállalkozó kedvű nézőinknek szeptember közepén.

rap: Melyik időszakra emlékszel vissza a legszívesebben a táncos éveidből?

LM: Kitérő a válaszom, de 1998-ban, a pályám elején nagyon meghatározó volt, hogy a KompMánia formáció alapítójaként igazán egyedi előadásokat hoztunk létre; majd a 2001-es belépés az L1 független művészek alkotóközösségébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.