rés a présen

„Megállni egy elnyújtott pillanatra”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. augusztus 14.

Színház

Ladjánszki Márta táncos-koreográfus

rés a présen: Az 50. születésnapodat ünnepled az idén. A független kortárs tánc jelenlegi helyzetében hogyan tudod „eltáncolni” a jubileumodat?

Ladjánszki Márta: A kortárs tánc szerintem jól van, olyan értelemben, hogy nagyon sok képzett, BA- és MA-diplomával rendelkező táncosunk, tánc­pedagógusunk van. Az utóbbi években ontotta magából a Magyar Táncművészeti Egyetem és a Budapest Kortárstánc Főiskola is a papírral igazolt táncosokat. Más kérdés, hogy a jelenlegi kultúrpolitikai helyzetben milyen megbecsültsége, helyzete van a szakmának. Második éve drasztikusan csökken az amúgy is szerény támogatási keret, ráadásul nem alakult ki átfogó és egymást megtámasztó szakmai stratégia. Sajnos több, a rendszerben már évtizedek óta működő, dolgozó, eredményeket elérő pályázót kiejtettek a döntéshozók. Az idén minket is kinullázott a kuratórium – először a fennállásunk óta. Szóval, nagy elhatározás kellett ahhoz, hogy 2024-ben ünnepeljek, megálljak egy elnyújtott pillanatra, visszatekintsek és összegezzek. Így vágtam neki a 30/50 eseménysorozatomnak, ez már zajlik, de szeptemberben lesz a java az Artusban meg a Trafóban.

rap: Mivel foglalkozol a nyáron?

LM: A nyár a felkészülésről szól. Így 50 évesen felelevenítek négy emblematikus szólóelőadást, ezekből kettőt stafétaszerűen átadok, az utóbbi időben a munkáimat követő és abban fellépő, tehetséges táncosnak: az Egy című darabomat Mórocz Eszter, a Terpeszkedő combok címűt Szász Zsófia veszi át tőlem.

A másik két szólómat – Kettő, illetve silence is Okay! –, magam táncolom, de mindkét esetben egy-egy társ van mellettem, Rácz Eszter az előbbiben és Varga Zsolt az utóbbiban. Felújítom a Széki Luca című produkciómat is, amelynek az első része egy szóló, a második része pedig csoportos előadás 14 táncossal. Most augusztus folyamán véglegesítem a darabot, hogy szeptemberben, a Trafóban ismét maradandó élményt nyújtsunk a nézőinknek. De mindezt megelőzi a Táncest sorozat meztelen nézőkkel két előadása, a LetMeC_natur és az UMARMUNG, amelyek a hosszú együttműködés után megválnak a Bakelit MAC-tól, és az Artus színháztermében mutatjuk be vállalkozó kedvű nézőinknek szeptember közepén.

rap: Melyik időszakra emlékszel vissza a legszívesebben a táncos éveidből?

LM: Kitérő a válaszom, de 1998-ban, a pályám elején nagyon meghatározó volt, hogy a KompMánia formáció alapítójaként igazán egyedi előadásokat hoztunk létre; majd a 2001-es belépés az L1 független művészek alkotóközösségébe.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.