Baleset történt a Nemzeti Színház gyulai szereplése előtt

Színház

A jelek szerint a Nemzeti Színházhoz köthető munkahelyi baleset történt hétfőn délelőtt Gyulán, az Erkel Ferenc Művelődési Ház melletti parkolóban, ahol egy férfi lábára zuhant egy vascső.

Baleset történt hétfőn délelőtt Gyulán, az Erkel Ferenc Művelődési Ház parkolójában. A történtekről lapunknak beszámoló helyi forrásaink elmondása szerint 9 óra körül jókora kiabálásra, majd arra lettek figyelmesek, hogy a helyszínre mentő érkezik, és lezárják a város főutcájáról nyíló parkolót, hogy ott a rohamkocsi személyzete ellássa és szállítható állapotba hozza a sérültet. A parkolóban több, Nemzeti Színház feliratú gépjármű, nagyobb és kisebb teherautó, valamint mikrobusz állt. Nemrég érkeztek a fővárosból, ugyanis kedden este a Gyulai Várszínház nyári programsorozata keretében éppen itt, az Erkel Ferenc Művelődési Házban mutatja be a Nemzeti Örkény István Macskajáték című művét. Minden bizonnyal ennek a díszleteit vették ki a teherautókból és vitték be az épületbe. Az egyik szemtanú szerint egy több száz kilós vascső eshetett egy munkás lábára, míg egy másikuk azt mondta, úgy látta, hogy a mentőbe tett férfi nem volt eszméleténél. A parkolót legalább fél órára lezárták, be-, sem kihajtani nem lehetett, míg a mentők el nem mentek.

„Az Ön által jelzett helyszínről egy férfit szállítottunk végtagsérülés miatt kórházba” – válaszolta az esettel kapcsolatos érdeklődésünkre Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) kommunikációs vezetője. Bár az OMSZ nem közölte, de minden bizonnyal a Békés Megyei Központi Kórház gyulai tagintézményének sürgősségi osztályára szállították a sérültet. A Békés Vármegyei Rendőr-főkapitányságot is megkerestük; a rendőrség válaszában azt közölte, hogy a levelünkben leírtakkal összefüggésben nem kaptak bejelentést.

 
A Nemzeti Színház kisbusza a helyszínen
Fotó: A szerző felvétele
 

Ezt követően a Nemzeti Színház Igazgatóságához és a Gyulai Várszínház igazgatójához, Elek Tiborhoz fordultunk, hogy érdeklődjünk a történtekről. Azt kérdeztük: pontosan mi történt az Erkel Ferenc Művelődési Ház parkolójában, illetve a végtagsérüléseket szenvedett és kórházba szállított férfi a Nemzeti Színház alkalmazottja vagy a Gyulai Várszínházé. Azt is tudakoltuk, mennyi időt vesz igénybe a sérült lábadozása, s hogy az esettel kapcsolatban miért nem értesítették a rendőrséget. Végül azt kérdeztük, kinek a felelősségét veti fel a baleset. Cikkünk publikálásáig választ egyik helyről sem kaptunk, de amint ez megtörténik, közzétesszük.

FRISSÍTÉS!

Szerda délelőtt reagált korábbi megkeresésünkre Elek Tibor, a Gyulai Várszínház igazgatója. Ebben elismerte, hogy hétfő délelőtt az Erkel Ferenc Művelődési Ház parkolójában, a Nemzeti Színház kamionjában, a budapesti teátrum egyik díszletező munkásának lábára esett néhány súlyos díszletelem. Információi szerint mindez nagy fájdalmat okozott a férfinak, de eszméletét nem vesztette el. A sérülés konkrét jellegéről és a gyógyulás folyamatáról nem tudott érdemi tájékoztatás adni. „A balesetet követően a Nemzeti Színház munkatársai, illetve a helyszínen lévő műszaki vezetőnk a 112-es segélyhívót hívta, ők intézkedtek a továbbiakról, a mentők hívásáról” – írta válaszában Elek. Hozzátette, a felelősség kérdésének megállapítása nem az ő kompetenciája, bizonyára létrehoznak a Nemzeti Színházban egy bizottságot, ami kivizsgálja az esetet, s megállapítja majd a felelőst, vagy felelősöket. Egyebekben pedig arra kért, hogy további információkért a Nemzeti Színház illetékeseinél érdeklődjünk. Ezt már korábban megtettük, de válasz idáig nem kaptunk.

A közvéleményt élénken foglalkoztató hír lett, hogy 2023. november 10-én súlyos baleset történt Budapesten, a Nemzeti Színházban. Ekkor a Shakespeare: Rómeó és Júlia előadásán egy mintegy 4 méter magas díszletről esett le és szenvedett súlyos sérüléseket és többszörös csonttörést két színész, Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia. A történtek miatt félbe kellett szakítani az előadást és utána több produkciót elhalasztottak.

Bár ez az eset színészekkel és a színpadon, míg a mostani feltehetően díszlet- vagy segédmunkásokkal és parkolóban történt, mégis megegyezik, hogy mindkét eset a Nemzeti Színházhoz köthető, ahogy az is, hogy első körben az illetékesek nem értesítették a rendőrséget (a gyulai balesetet illetően legalábbis cikkünk megjelenéséig nem volt erről tudomása a rendőrségnek). A korábbi baleset a színpad és kulisszák határán történt, ahol a két színész a vastraverzekkel felépített díszlet felső emeletéről zuhant több – egyesek szerint négy – métert hátrafelé, és olyan súlyos sérüléseket és töréseket szenvedtek, hogy felépülésük ma sem teljes, sőt Horváth Lajos Ottó sérülései maradandónak bizonyultak. A színházi baleset után nem sokkal lemondott ugyan Vidnyánszky Attila vezérigazgató, ám ezt a kulturális és innovációs tárca vezetője nem fogadta el. Közben élénk vita alakult ki a felelősség kérdéséről, ahol többen azt is megemlítették, hogy előzetesen szóltak, a díszlet életveszélyes. Nemrégiben pedig arról alakult ki polémia az érintettek között, hogy a színészek megkapták vagy sem azt a többmilliós összeget, amiről a Nemzeti Színház első embere beszélt egy interjúban.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.