rés a présen

„Megszállottság nélkül nem”

  • rés a présen
  • 2022. október 5.

Színház

Bereczki Csilla rendező

rés a présen: Mióta érdekelnek a szociálisan fokozottan érzékeny színházi előadások?

Bereczki Csilla: Szegedre jártam pedagógia kutató-kommunikáció-filmelmélet szakra, így kerültem a Thealter fesztivált is szervező produkciós csapathoz, a MASZK Egyesülethez önkéntesnek, ami elementárisan hatott rám. Nagyon sok előadást láttam ott, a közeg, a csapatmunka számomra máig meghatározó. A korábban is meglévő szociális érzékenységem új otthonra lelt a színházban.

rap: A rendezői munkát hol kezdted?

BCS: Dramaturg szakra akartam jelentkezni, de abban az évben nem indult, viszont indult bábrendezői, beadtam tehát oda. Felvettek. A Színművészetin kaptunk lehetőséget a harmadévben külsős rendezésre, és így a győri Vaskakas Bábszínházban rendeztem először. Egy Piroska és a farkas-átiratot csináltunk, amelyről valaki később megírta, hogy ilyen, amikor Brecht és ez a mese találkozik. Számomra iszonyatosan érdekes, amikor a színpadon ember és báb interakcióba lép egymással.

rap: Mikortól tudatos nálad a női témák választása?

BCS: Mindig éreztem, hogy van felelősségem abban, hogy nőként mit csinálok. Ha egy „férfias” szakmát űzök, olyan témákhoz kell nyúlnom, amelyek reflektálnak erre, vagy amelyeket érzékenyebben foghatok meg azáltal, hogy nő vagyok. A Karaván Színházban rendeztem egy darabot Boda-Novy Emíliával közösen az intézeti csicskáztatásról Hűvös címmel, ez rendszeresen műsoron lesz az új helyükön most ősztől. Megtalált O. Horváth Sári darabja, amely egy nyírbátori esetet dolgoz fel, de a probléma általános. Mi lesz egy intézetis fiatallal, ha betölti a 18. életévét? Kap egy tortát, elfújja a gyertyát – és aztán? Az anyagot Selmeczi Bea ajánlotta nekem, mivel tudta, hogy engem örökbe fogadtak, és nagyon foglalkoztat az, hogy milyen sorsom lett volna, ha az intézetben maradok.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.