Visszhang: színház

Hűvös

  • Sisso
  • 2022. október 5.

Visszhang

A hazai roma színházi reprezentáció erős bázisa, a Nyári Oszkár vezette Karaván Színház két éve volt 20 éves, de a Covid miatt nem tudtak ünnepelni.

Most pótoltak a Karaván Fesztivállal, s az esemény egyben a társulat vadonatúj játszóhelyének a felavatása is volt. Itt mutatták be újra az „intézetis” fiatalokról szóló, O. Horváth Sári dalbetétekkel (Szirtes Edina Mókus számaival) tűzdelt színpadi szövegéből készült házi produkciójukat. Bereczki Csilla még a járvány első évében megrendezte ugyan a darabot, de nem tudták játszani. És javára vált az idő. Sokat csiszolódott az előadás, amelyhez a szereplők is írtak szövegeket, a karavános munkamódszereknek megfelelően.

 
Fotó: Cservölgyi Zsófia 

Énekek, jelenetek és történetmesélés váltja egymást a színpadon, ahol élőben, szenvedélyesen hegedül Baranyi Zoltán, néha kicsit hangosabban úszva rá a színészek szövegeire. A témák kemények, az intézeti lét, a semmibe kikerülés réme, a csicskáztatás, a lelki terror. Zene és költészet oldja mindezt, de nem hihetjük, hogy csak egy rossz álom az egész. Az ablak című dallal indul az előadás, amelynek szövegét Horváth Kristóf (alias Színész Bob) írta, megalapozva az előadást átható balladisztikus hangulatot. A Krisztiánt alakító Oláh Edmond (Mizó) saját rapjei lazítanak egy keveset a feszes szöveten, hogy aztán az elkövetőt alakító Pápai Rómeó záró verse elgondolkodtasson arról, ki is itt az áldozat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.