Visszhang: színház

Hűvös

  • Sisso
  • 2022. október 5.

Visszhang

A hazai roma színházi reprezentáció erős bázisa, a Nyári Oszkár vezette Karaván Színház két éve volt 20 éves, de a Covid miatt nem tudtak ünnepelni.

Most pótoltak a Karaván Fesztivállal, s az esemény egyben a társulat vadonatúj játszóhelyének a felavatása is volt. Itt mutatták be újra az „intézetis” fiatalokról szóló, O. Horváth Sári dalbetétekkel (Szirtes Edina Mókus számaival) tűzdelt színpadi szövegéből készült házi produkciójukat. Bereczki Csilla még a járvány első évében megrendezte ugyan a darabot, de nem tudták játszani. És javára vált az idő. Sokat csiszolódott az előadás, amelyhez a szereplők is írtak szövegeket, a karavános munkamódszereknek megfelelően.

 
Fotó: Cservölgyi Zsófia 

Énekek, jelenetek és történetmesélés váltja egymást a színpadon, ahol élőben, szenvedélyesen hegedül Baranyi Zoltán, néha kicsit hangosabban úszva rá a színészek szövegeire. A témák kemények, az intézeti lét, a semmibe kikerülés réme, a csicskáztatás, a lelki terror. Zene és költészet oldja mindezt, de nem hihetjük, hogy csak egy rossz álom az egész. Az ablak című dallal indul az előadás, amelynek szövegét Horváth Kristóf (alias Színész Bob) írta, megalapozva az előadást átható balladisztikus hangulatot. A Krisztiánt alakító Oláh Edmond (Mizó) saját rapjei lazítanak egy keveset a feszes szöveten, hogy aztán az elkövetőt alakító Pápai Rómeó záró verse elgondolkodtasson arról, ki is itt az áldozat.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."