Önkényes igazgatóváltás a dunaújvárosi színházban

Méltóságos uram komédiása

Színház

Régen botrányosnak mondtuk volna, ma már szokásosnak: a dunaújvárosi színház élére a 9 tagú szakmai bizottság egyöntetű javaslata ellenére végül a polgármester jelöltje, Őze Áron került.

A Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza néhány évvel ezelőttig amolyan művelődési házként funkcionált, csak volt egy saját, lényegében félamatőr kis társulata, amelyhez néhány Shakespeare Akadémiát végzett fiatal csatlakozott. Ebből nőtte ki magát az a prózai és tánctagozattal rendelkező színházi műhely, amely dr. Borsós Beáta igazgató és Dobák Lívia művészeti vezető 2011-es tevékenysége óta komoly szakmai munkát folytatott. A 380 fős nagyterem és a 90 fős stúdióterem egy ideje már nemcsak a város 46 ezer lakosával, hanem a budapesti színházlátogatókkal is számolhatott közönségként. „Hagyomány és kockázatvállalás egyensúlyára törekedtek – vélekedik Jászay Tamás kritikus. – Borsós és Dobák hívta rendezni Hegymegi Mátét, Dömötör Tamást, Sebestyén Abát, akik új generációt és új szemléletet képviseltek, de voltak és maradtak kommersz vígjátékok is, amikhez jó ideje szokva volt a dunaújvárosi közönség, sőt a gyerekelőadások is elkezdték érdekelni az erre fogékony közeget. A Bartók Kamaraszínház befogadói politikája az elmúlt öt évben azért is lett érdekes, mert a korábbi művház jelleget felváltotta a minő­ség­elvű válogatás.” Persze nem volt minden szép és jó, voltak mellényúlások meg bukások, de hosszú távon csak így tud létrejönni igazi műhely, ahol a nem feltétlenül ideális összetételű színészgárda folyamatos kihívásoknak van kitéve.

Ahogy az már csak a látszat kedvéért is szokás, a fenntartó önkormányzat pályázatot írt ki a színházigazgatói posztra, mert a regnáló vezető megbízása az évad végén lejár. A február 14-i határidőig két érvényes pályázatot nyújtottak be: a jelenlegi igazgató és Őze Áron színész, rendező, a Pesti Magyar Színház 2010 és 2014 közti igazgatója pályázott a következő 5 évre. A két jelöltet a baloldali elhajlással nehezen vádolható bírálóbizottság hallgatta meg február 29-én. Ennek tagjai a színház delegáltjain kívül mind a kormánypártokhoz kötődnek: a minisztérium képviselője és két fideszes önkormányzati képviselő mellett a szakmai tagok is, akik kivétel nélkül a Vidnyánszky-féle Teátrumi Társaság színházainak vezetői: Fekete Péter miniszteri biztos, a MACIVA ügyvezetője; Crespo Rodrigo, a tatabányai Jászai Mari Színház igazgatója; Szabó Ágnes, a Gózon Gyula Kamaraszínház igazgatója; Topolánszky Tamás, az egri Gárdonyi Géza Színház tánctagozatának vezetője. A másik fenntartó, az Emmi képviseletében Szedlacsek Emília főosztályvezető, a Bartók Kamaraszínház részéről Kiss Attila és Feke Judit, a várostól pedig a humán ügyekért felelős alpolgármester, Gombos István és a helyi kulturális bizottság elnöke, Sztankovics László érkezett. Ez a sokféle ember mind egyhangúan a regnáló igazgató pályázatát támogatta, 9:0 arányban. Ezek után Dunaújváros kulturális bizottsága bátran nem foglalt állást, majd a március 17-i közgyűlésen az önkormányzat képviselői – névtelen szavazáson, 9 igen, 2 nem és 2 tartózkodó szavazat mellett – Őze Áront választották meg igazgatónak.

 

Zsákbamacskák kíméljenek!

Nem volt semmi meglepő a szavazás eredményében azok után, hogy több forrásunk szerint Őze Áront – közvetítőkön keresztül – már a pályázat benyújtására is a kormánypárti polgármester kérte fel. Nem publikus, mi vezetett a színház vezetőváltásához, miért gondolta meg magát a polgármester. Annyi biztos csupán, ami Cserna Gábor közgyűlési érveléséből is kiderült, hogy személyes indíttatású volt döntése. A közelmúltig egészen elégedett volt dr. Borsós Beáta és Dobák Lívia munkájával, de véleményének gyors megváltozása után már esztétikai problémái is akadtak, volt ugyanis olyan előadás, amely elmondása szerint nem egyezett az ízlésével. Cserna a közgyűlésen nyíltan fogalmazott: „Nem árulok zsákmacskát. Jómagam és a Fidesz-frakció Őze Áron pályázatát támogatjuk.” Őze támogatása rendesen elő volt készítve, de nem tökéletesen: így fordulhatott elő, hogy a szakmai bizottságban a humán ügyekért felelős alpolgármester és a helyi kulturális bizottság elnöke kezdetben dr. Borsós Beátát támogatta. A márciusi közgyűlésre azonban már meggondolták magukat.
A polgármester a közgyűlési szavazás előtt már-már kortesbeszédet mondott a „színművész úr” mellett. Garantálta továbbá, hogy Őze Áron kinevezésével egyben marad az a remek közösség, amely az elmúlt években kialakult a Bartók körül, és a megkezdett úton folytathatja a szakmai munkát. Más kérdés, hogy vajon a színházból mindenki akar-e Őze Áronnal együtt dolgozni, hisz ahogy azt Dobák Lívia művészeti igazgató is elmondta, a társulat döbbenten fogadta a döntést, többen a közgyűlésen is jelen voltak igazgatójukat támogatva, de a szavazás után rögtön távoztak.

Őze Áron próbál

Őze Áron próbál

Fotó: Kallos Bea / MTI

A folytonosság garanciája lesz viszont Csadi Zoltán, a színész, aki a polgármester beszédében kitüntető figyelmet kapott, és a jövőben Őze mellett is vezető szerep várhat rá. Merthogy Őze „hármas vezetésre készül”, mint mondta: „Sipos Imre van a csapatomban, aki a Pesti Magyar Színházban menedzserigazgatóm volt és Csadi Zoltán”, aki egyik forrásunk szerint a színház szakmai igazgatóhelyettese lesz. Cserna Gábor polgármester közgyűlési beszédében kifejtette, hogy a kialakult helyzet teljesen normális, mert ugyan „engedtessék már meg, hogy a fenntartó eldöntse, kivel kíván együttműködni”.

Megkerestük Őze Áront, aki üdvözölte a döntést. „Megtisztelő ez a bizalom. De erről már tudtam a közgyűlési döntés előtt is. Történt egy megkeresés, hogy indulnom kellene a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza igazgatói posztjára. Én pedig erre azt mondtam, hogy folytassuk a beszélgetést, miért én induljak a pályázaton, mi ez a történet… De mindehhez hozzátartozik az is, hogy bármilyen hátszél is van mögöttem – mert az ember érti az utalást, nem hülye –, komoly pályázati anyagot akartam lerakni az asztalra, másképp nem mentem volna bele a felkérésbe. Sokat megtudtam az intézményről, megfelelő dokumentációm is volt, és összeraktam egy csapatot, akikkel a pályázatot is írtuk, és akikkel együtt szeretnénk vezetni az intézményt.” Őze Áron némi tartózkodó óvatosság után, az önkormányzat hozzájárulásával végül eljuttatta hozzánk pályaművét, és így megtudtuk, hogy az valóban tisztes munka. Szépen felvázolja a népszínházi hagyomány vidéki variánsát, és érdekes módon – bár nyilván nem véletlenül – meglepően hasonló stratégiai koncepciót vizionál, mint a még regnáló vezetés.

Úgy tudjuk, a pályázat kiírásakor lettek volna más érdeklődők is, de ők valószínűleg elrettentek a színház anyagi helyzetétől, olyan kevés a támogatás. A jelenlegi vezetés, dr. Borsós Beáta és Dobák Lívia rendelkezésünkre bocsátott pályázatából ugyanis az derül ki, hogy a Bartók saját kategóriája legkevesebb pénzből gazdálkodó színháza (ide, a kiemelt minősítésű színházművészeti szervezetek közé tartozik egy egész sor színház a szombathelyi Weöres Sándor Színháztól a Trafón át a Katonáig). Az évi közel 300 milliós bevételben benne van az állami és önkormányzati támogatás, a tao és a jegybevétel is.

 

Csinálni kell!

„A semmiből csináltunk színházat, most kezdett el igazán működni. Úgy érzem, sem a színházban dolgozók, sem a közönség szempontjából nem jó ez a váltás” – mondta Dobák Lívia. A Narancs kérdésére dr. Borsós Beáta úgy nyilatkozott, hogy „ez a helyzet megint a klasszikus kérdéshez nyúlik vissza, ami már többször felmerült színházigazgatók választásakor: miért szükséges ez az eljárás, ha a fenntartó nem veszi figyelembe a szakmai véleményt. Egy város képviselő-testülete nem hozhat más döntést, csak politikait. Természetesen joga van a fenntartónak máshogy dönteni, viszont a nemzeti és ki­emelt színházak esetében az önkormányzat nem az egyedüli fenntartó, hiszen jelentős állami pénzt is kapunk. Ebben a szakmai bizottságban a szakminisztérium is képviseltette magát, kvázi a másik fenntartó is véleményt mondott, ami ez esetben ellentétes volt az önkormányzatéval. Ezt érdekesnek gondolom, különös tekintettel arra, hogy ugyanaz a pártállása a város vezetésének, mint a jelenlegi kormánynak.”

„Teljes mértékben feleslegesnek tartom a jelenlegi rendszerben a szakmai bizottság véleményezését – nyilatkozta Őze Áron. – Egy államtitkári indítvány már született is arról, hogy a fenntartói kinevezés sokkal felvállaltabb és igazabb helyzetet teremt, mint a bizottsági bohóckodás.” (Három éve az akkori államtitkár, L. Simon László nem a szakmai bizottságok ellen emelte fel szavát, hanem azt javasolta, ne legyen kötelező a pályáztatás az intézményvezetői posztokra. Erről lásd szerkesztőségi cikkünket: A gyávák bátorsága, Magyar Narancs, 2013. január 24. – a szerk.) „Egy szakmai bizottság eldöntheti, kinek és hogy szavaz bizalmat – magyarázta lapunknak Őze. – Ugyanakkor ne csináljunk hülyét egymásból, a szakmai bizottság eljárási módja több kivetnivalót is hagyott maga után, például volt egy bizottsági tag, akinek nem ismerhettem meg a véleményét, pedig úgy tudom, gazdasági és költségvetési kifogásai voltak a pályázatommal kapcsolatban, de nem volt módom reagálni rá. Több ilyen apró részlete volt ennek a bizottsági ülésnek, de hát ismerjük ezeket a kis játékokat. Így nem lepődtem meg a szavazati arányon sem. A szakmai bizottságnak ugyanakkor csak véleményezési jogköre van, a fenntartó dönt, a dunaújvárosi közgyűlés, jelen esetben a frakció és a polgármester nevez ki. A hangsúly azon van, hogy történt egy bizalmi felajánlás, és ehhez készült egy komoly pályázati anyag. De leírni mindent le lehet, beszélni mindenről lehet, majd a gyakorlatban dől el úgyis minden. A színházról nem beszélni kell, hanem csinálni.”

Herczog Noémi kritikus szerint azért jó, hogy még léteznek véleményező szakmai bizottságok, mert így legalább nyilvánvaló, hogy a közgyűlést nem szakmai szempontok vezetik. Azt felettébb érdekesnek találja, hogy a kiválasztott igazgató mindezek után még vállalja a megbízást. Jászay Tamás szerint „nem az a legriasztóbb ebben a történetben, hogy a szakmai bizottság véleményét figyelmen kívül hagyták, mert ez hétköznapi dolog már Magyarországon. Az a riasztó számomra, hogy van valaki, aki annak ellenére, hogy ismert ember színházi körökben, képes vállalni azt, hogy egy éppen útjára induló színházi műhelyt szétver, letérít arról a pályáról, amire az előző vezetés nagyon határozottan ráállította”.

A politika részéről Jászay alapvetően tudatlanságot és tájékozatlanságot lát. „Egyszerűen a kultúra nem fontos, csak egy költségvetési tétel. Nem képesek felfogni, hogy a döntéseik a saját gyerekeik vagy unokáik gondolkodásmódját határozzák meg – ez ugyanis a tétje egy színháznak, különösen vidéken. Ráadásul Dunaújváros még speciális helyzetben is van: ismerjük múltját, örökségét, hanyatló az ipara, elöregedő a lakossága, Budapesthez közel van, de azért mégis távol… Mindezt figyelmen kívül hagyni: ez az igazán nagy botrány.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.