Tánc

Mészáros Máté: United Space of Ambivalence

  • - sisso -
  • 2019. május 18.

Színház

Mészáros Máté: United Space of Ambivalence című koreográfiája a metatánc kategória befutó darabja. Tánc a táncról, mese a ritmusról, a koreográfiakészítésről, a mozgás korlátairól és gátlástalanságáról, a próba közben zajló interakciókról, meg a kommunikáció különféle módjairól. Nem mellesleg portré a koreográfusról és a táncosról, plusz filozófia a testről, amelybe be vagyunk zárva, és a szellemről, ami képes kiszabadítani bennünket.

Bár a munkafolyamatról szól, ez mégis egy előadás. Minden eleme pontosan a helyén van, a „félresikerült” imprók is, amiken nagyokat nevetünk. Amikor bemegyünk, már elkezdődött, amikor kijövünk, a jól megérdemelt „aha” élménnyel távozunk.

Az előadók gyorsak, viccesek és pontosak. Kiállnak, felöltöznek, nyögnek, egymás fejére ülnek, kínlódnak, megejtően őszintén. Beszélnek is közben, angolul, olyanokat mondanak, amiket intenzív mozgás közben a próbán szoktak. A mozdulatokkal együtt a szöveg szintén egy rétege az előadásnak, amely egyébként szekvenciákból áll és minden részen belül sajátosan kidolgozott mozdulatrendszer kel életre, ami egy-egy újabb réteg, egy-egy újabb párhuzamos világ. Az előadók néha kilépnek a térből a közönség közé, lebontják a színpad határait, de a színházi szabályokat betartják, a szerepeikből nem lépnek ki. Magukat adják, kiadják magukat. Ja, és mindannyian férfiak, érett táncosok: Bakó Tamás, Kelemen Patrik, Mikó Dávid, Téri Gáspár és a koreográfus. Még ez is. Porteleki Áron helyben csinálja a zenét. Beletesz apait. This is the man’s world. De milyen gyönyörű.

Trafó, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.