Tánc

Mészáros Máté: United Space of Ambivalence

  • - sisso -
  • 2019. május 18.

Színház

Mészáros Máté: United Space of Ambivalence című koreográfiája a metatánc kategória befutó darabja. Tánc a táncról, mese a ritmusról, a koreográfiakészítésről, a mozgás korlátairól és gátlástalanságáról, a próba közben zajló interakciókról, meg a kommunikáció különféle módjairól. Nem mellesleg portré a koreográfusról és a táncosról, plusz filozófia a testről, amelybe be vagyunk zárva, és a szellemről, ami képes kiszabadítani bennünket.

Bár a munkafolyamatról szól, ez mégis egy előadás. Minden eleme pontosan a helyén van, a „félresikerült” imprók is, amiken nagyokat nevetünk. Amikor bemegyünk, már elkezdődött, amikor kijövünk, a jól megérdemelt „aha” élménnyel távozunk.

Az előadók gyorsak, viccesek és pontosak. Kiállnak, felöltöznek, nyögnek, egymás fejére ülnek, kínlódnak, megejtően őszintén. Beszélnek is közben, angolul, olyanokat mondanak, amiket intenzív mozgás közben a próbán szoktak. A mozdulatokkal együtt a szöveg szintén egy rétege az előadásnak, amely egyébként szekvenciákból áll és minden részen belül sajátosan kidolgozott mozdulatrendszer kel életre, ami egy-egy újabb réteg, egy-egy újabb párhuzamos világ. Az előadók néha kilépnek a térből a közönség közé, lebontják a színpad határait, de a színházi szabályokat betartják, a szerepeikből nem lépnek ki. Magukat adják, kiadják magukat. Ja, és mindannyian férfiak, érett táncosok: Bakó Tamás, Kelemen Patrik, Mikó Dávid, Téri Gáspár és a koreográfus. Még ez is. Porteleki Áron helyben csinálja a zenét. Beletesz apait. This is the man’s world. De milyen gyönyörű.

Trafó, március 29.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.