Színház

Metanoia Artopédia: Jég-doktrínák – variációk a náci retorikára

  • - sisso -
  • 2015. november 1.

Színház

Tavaly a holokauszt emléknapján mutatták be, és azóta mindig újabb variációja kerül a közönség elé. Minden előadást befolyásol a közönséggel kitöltetett szociológiai kérdőív, amely a társadalmi kisebbségekhez és az agresszióhoz való viszonyunkat vizsgálja. Fény- és hanghatások nehezítik a koncentrációt, miközben a színészek már mind a színpadon állnak, mozdulatlanul, furcsa jelmezeikben, csak arra várva, hogy befejezzük végre privát választásainkat. Sickratman Evvel a dalban című slágerére Szálasi beszédét úsztatják rá, aztán kezdődik a büntetés.

Az előadás kordokumentumokra épül, de nem a holokauszt áldoza­tainak szenvedésére, hanem az elkövetők nyelvi stratégiájára fókuszál. A szövegkollázs a népirtás magyar felelőseinek beszédeitől a mai közszereplők nyilatkozatain át a ­neonáci zenekarok szövegeiig terjed. Nagyon hamar kiderül, hogy mi is az a kifejezési forma, amelynek a szimbolikus neve valóban „Jég-doktrínák” volt, és még a nemzetiszocializmus előtti korból származik. Ez a nyelvi propaganda maga a métely, amelynek a puszta hallgatásától is rosszul lehet lenni, pláne, ha a náci propagandafilmek és felvonulások eszköztárát mutatják fel a színészek, akik következetesen és kegyetlenül viszik véghez az ak­ciói­kat. Erdélyi Andrea mint antidíva például a diktátortól a nemzetféltő színésznőn át az ezoterikus butaságokat sulykoló tévés műsorvezetőig úgy játssza el éles váltásokkal a szerepeit, hogy önmaga művészetére is reflektál. Krasznahorkai Ágnes mentálisan rokkant arisztokrata figurájától a fizikai rosszullét fog el, ahogy csak egy polgári család lincselés utáni kedélyes ebédjén történhetne velem.

Hogyan jutunk el odáig, hogy rendszerré válik mindez – ezt érteti meg velünk az előadás színészt, nézőt felnyársalva. Óvatosan indulunk kifelé az utcára, mintha vékony jégen járnánk.

Patyolat Próbaüzem, szeptember 26.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.