IX. Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó

Miénk itt a nézőtér

  • Artner Sisso
  • 2016. július 9.

Színház

A TESZT a térség egyik legizgalmasabb független színházi szemléje, szenvedélybeteg, visszatérő közönséggel. Az eddigi legbátrabb válogatást láthatta a néző, aki egyben az előadások témája is lett.

Mire kilencet számolok, megérkezem Temesvárra. Kezdjük hát a végéről.

Egy. Amikor Ivo Dimcsev bolgár paraperformer I cure című, éjszakába nyúló záró előadása után végre ismét megállapíthatom, hogy mégis­csak a zenére tervezett mozgásban, a koreográfiákban jelennek meg először az izgalmas színházi trendek. Dimcsev minden érzéket megmozgat, nevettet, ellazít, megfélemlít és undorít. De végigkísér az úton, mint a beavatást vezető sámánok. Most kártyákat oszt, és felíratja rá a közönséggel a magánproblémáit, amelyekre fókuszálni akar a gyógyító előadás alatt.

Kettő. A transzcendens és telepatikus kommunikáció vizsgálata és manifesztációja bekötött szemmel. Egy portugál duó, Jonas & Lander Tojáshéjak című előadása: díszlettelen a tér, csak néhány kifújt tojáshéj van körberendezve a színpadon. Két férfi jön, és vakon próbája eltaposni a meszes vázakat. Nem is vesszük észre, mikor megy át paskolásból és tapsikolásból mélyebb együttlétbe az egész, amikor egymást átölelve táncol két férfi, és elkezd benépesülni körülöttük a színpad.

Három. A szlovén Simona Semenič első egyéni előadása egy trilógia második állomása, amely a performer betegségéről és az egészségügyi rendszerről regél. Már előtte nézői nyilatkozatot kell aláírni, hogy felvételt készíthetnek rólunk, és azt felhasználhatják az érdekünkben. Ha nem segítünk Simonának, aki csillogó aranyruhában majdnem kopaszon ül a színen, akkor nem lesz előadás. Fény a nézőtérre, szövegkönyvek, mikrofonok a székeken. Fel kell olvasnunk az előadást. Semenič tehát nekünk is ki van szolgáltatva. A végén büszkék vagyunk, ő pedig megtapsol bennünket egyedül. Sokat kaptunk tőle.

Négy. Simán meg lehet váltani a világot egy este alatt. Nekünk, temesvári nézőknek sikerült. És mi sem inspirál erre jobban, mint az ingyenalkohol. A brüsszeli Random Scream társulat 7 Promises című előbúcsúestjén Davis Freeman és Jerry Killick ökoprédikátornak öltözve, monoton műtemplomi zene mellett fogadalmakra buzdít, amelyekkel megakadályozhatjuk a közelgő gazdasági-társadalmi katasztrófát. Ha megfogadjuk, hogy kistermelőknél vásárolunk havi kétszer, ha bírunk hallgatni egy napig, és ezt az aláírásunkkal hitelesítjük, akkor koccinthatunk egy pohár vodkával velük a színpadon. Hétszer. Képzelhetik.

Öt. Schilling Árpád és A harag napja. Magyarságomra ma igazán büszke lehetek, hiszen a számtalan európai színházi díjat elnyert rendező Görögországban készült előadásán ülök Romániában, és nézhetem a hazai struktúrának való végtelen kiszolgáltatottságomat.

Hat. Dogville, Trier megint. Szerbek, városok, kutyák és egy punkzenekar. Kokan
Mladenović a belgrádi Mikser Ház és az újvidéki Ifjúsági Kulturális Központ társulatának rendezett előadást, ismét egy klasszikusból és megint aktuálisan. Pimaszul és nagy erővel játszanak a színészek, tombolnak belül. Játékuk azt mondja, Szerbia extrém jobboldali hely, ahol nem veszik figyelembe a kisebbségek jogait, nem foglalkoznak a nőkön elkövetett erőszakkal, és hogy ezt az előadást nem tűzhetné a műsorára szerb állami színház, nekik pedig pénz nélkül kell létrehozniuk előadásokat.

Hét. Eszembe jutott apu, aki húsz éve halott. Már hogy ne jutott volna, mikor az olasz Koreja Színház Apa szó (La Parola Padre) című előadásában három olasz, egy bolgár, egy lengyel és egy makedón színésznő egyfolytában csak az apjáról beszél. Gabriele Vacis írta és rendezte. Indokolatlan képekkel, pillepalackokból folytonosan újraépülő szcenikai nonszenszben tombolják el, hogy apa csak egy van, akármilyen az. Tapsorkán, könnyzápor és privát kocsmaszínház következik.

Nyolc. Koncerttel egybekötött vallomás a szülőkkel való kommunikáció hiábavalóságáról, a legvirulensebb ecsetgyári színházi műhely, a kolozsvári GroundFloor Group előadásában, Sinkó Ferenc rendezésében. Három fia­tal lány adja elő, nem színészek, inkább furcsa lények, odateszik magukat és bátrak. Nincsen benne Csehov, pedig ez a három nővér a nagyvárosban, esküszöm.

Kilenc. Itt kezdődött nekem. A temesvári Csiky Gergely Színház társulatának új darabja Radu Afrim rendezésében. Nézek egy színpadi nézőteret, mintha a függöny mögül. Felmutatják nekem, ahogy a színházban viselkedem. Valami szürreális, zenés revü keretében. Elengedem a színészeket, csak az arcokra emlékszem és a képekre, amikről nem is hiszem el, hogy ezen a kis színpadon megvalósíthatók. Lassan telik az idő, nincs menekülés. Ez a nézővé képzésem első napja még.

Csiky Gergely Állami Magyar Színház, május 22–29.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.