IX. Temesvári Eurorégiós Színházi Találkozó

Miénk itt a nézőtér

  • Artner Sisso
  • 2016. július 9.

Színház

A TESZT a térség egyik legizgalmasabb független színházi szemléje, szenvedélybeteg, visszatérő közönséggel. Az eddigi legbátrabb válogatást láthatta a néző, aki egyben az előadások témája is lett.

Mire kilencet számolok, megérkezem Temesvárra. Kezdjük hát a végéről.

Egy. Amikor Ivo Dimcsev bolgár paraperformer I cure című, éjszakába nyúló záró előadása után végre ismét megállapíthatom, hogy mégis­csak a zenére tervezett mozgásban, a koreográfiákban jelennek meg először az izgalmas színházi trendek. Dimcsev minden érzéket megmozgat, nevettet, ellazít, megfélemlít és undorít. De végigkísér az úton, mint a beavatást vezető sámánok. Most kártyákat oszt, és felíratja rá a közönséggel a magánproblémáit, amelyekre fókuszálni akar a gyógyító előadás alatt.

Kettő. A transzcendens és telepatikus kommunikáció vizsgálata és manifesztációja bekötött szemmel. Egy portugál duó, Jonas & Lander Tojáshéjak című előadása: díszlettelen a tér, csak néhány kifújt tojáshéj van körberendezve a színpadon. Két férfi jön, és vakon próbája eltaposni a meszes vázakat. Nem is vesszük észre, mikor megy át paskolásból és tapsikolásból mélyebb együttlétbe az egész, amikor egymást átölelve táncol két férfi, és elkezd benépesülni körülöttük a színpad.

Három. A szlovén Simona Semenič első egyéni előadása egy trilógia második állomása, amely a performer betegségéről és az egészségügyi rendszerről regél. Már előtte nézői nyilatkozatot kell aláírni, hogy felvételt készíthetnek rólunk, és azt felhasználhatják az érdekünkben. Ha nem segítünk Simonának, aki csillogó aranyruhában majdnem kopaszon ül a színen, akkor nem lesz előadás. Fény a nézőtérre, szövegkönyvek, mikrofonok a székeken. Fel kell olvasnunk az előadást. Semenič tehát nekünk is ki van szolgáltatva. A végén büszkék vagyunk, ő pedig megtapsol bennünket egyedül. Sokat kaptunk tőle.

Négy. Simán meg lehet váltani a világot egy este alatt. Nekünk, temesvári nézőknek sikerült. És mi sem inspirál erre jobban, mint az ingyenalkohol. A brüsszeli Random Scream társulat 7 Promises című előbúcsúestjén Davis Freeman és Jerry Killick ökoprédikátornak öltözve, monoton műtemplomi zene mellett fogadalmakra buzdít, amelyekkel megakadályozhatjuk a közelgő gazdasági-társadalmi katasztrófát. Ha megfogadjuk, hogy kistermelőknél vásárolunk havi kétszer, ha bírunk hallgatni egy napig, és ezt az aláírásunkkal hitelesítjük, akkor koccinthatunk egy pohár vodkával velük a színpadon. Hétszer. Képzelhetik.

Öt. Schilling Árpád és A harag napja. Magyarságomra ma igazán büszke lehetek, hiszen a számtalan európai színházi díjat elnyert rendező Görögországban készült előadásán ülök Romániában, és nézhetem a hazai struktúrának való végtelen kiszolgáltatottságomat.

Hat. Dogville, Trier megint. Szerbek, városok, kutyák és egy punkzenekar. Kokan
Mladenović a belgrádi Mikser Ház és az újvidéki Ifjúsági Kulturális Központ társulatának rendezett előadást, ismét egy klasszikusból és megint aktuálisan. Pimaszul és nagy erővel játszanak a színészek, tombolnak belül. Játékuk azt mondja, Szerbia extrém jobboldali hely, ahol nem veszik figyelembe a kisebbségek jogait, nem foglalkoznak a nőkön elkövetett erőszakkal, és hogy ezt az előadást nem tűzhetné a műsorára szerb állami színház, nekik pedig pénz nélkül kell létrehozniuk előadásokat.

Hét. Eszembe jutott apu, aki húsz éve halott. Már hogy ne jutott volna, mikor az olasz Koreja Színház Apa szó (La Parola Padre) című előadásában három olasz, egy bolgár, egy lengyel és egy makedón színésznő egyfolytában csak az apjáról beszél. Gabriele Vacis írta és rendezte. Indokolatlan képekkel, pillepalackokból folytonosan újraépülő szcenikai nonszenszben tombolják el, hogy apa csak egy van, akármilyen az. Tapsorkán, könnyzápor és privát kocsmaszínház következik.

Nyolc. Koncerttel egybekötött vallomás a szülőkkel való kommunikáció hiábavalóságáról, a legvirulensebb ecsetgyári színházi műhely, a kolozsvári GroundFloor Group előadásában, Sinkó Ferenc rendezésében. Három fia­tal lány adja elő, nem színészek, inkább furcsa lények, odateszik magukat és bátrak. Nincsen benne Csehov, pedig ez a három nővér a nagyvárosban, esküszöm.

Kilenc. Itt kezdődött nekem. A temesvári Csiky Gergely Színház társulatának új darabja Radu Afrim rendezésében. Nézek egy színpadi nézőteret, mintha a függöny mögül. Felmutatják nekem, ahogy a színházban viselkedem. Valami szürreális, zenés revü keretében. Elengedem a színészeket, csak az arcokra emlékszem és a képekre, amikről nem is hiszem el, hogy ezen a kis színpadon megvalósíthatók. Lassan telik az idő, nincs menekülés. Ez a nézővé képzésem első napja még.

Csiky Gergely Állami Magyar Színház, május 22–29.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.