Színház

Mindennek ellenére?!

  • Sisso
  • 2021. április 21.

Színház

A Szívhangok alkotóközösség a roma civil szervezetek, színházi szakemberek és társadalomkutatók kezdeményezésére létrejött Sajátszínház Produkcióból alakult, és négy éve az Éljen soká Regina! című előadással mutatkozott be a Trafóban.

Akkor roma nők és egészségügyi dolgozók osztották meg (egy kerettörténetbe ágyazva) a szülészettel kapcsolatos élményeiket. Az ellátórendszer hiányosságai és szereplőinek előítéletei átélhetővé váltak a civil fellépők perspektívájából, s ez sokkolta a nézőket, de még a szakmabelieket is.

A szándék azóta sem változott: személyes történeteken keresztül hírt adni a nehéz helyzetekről. Most a helytállás fogalmát igyekeznek körüljárni. Horváth Kata kulturális antropológus, a részvételi akciókutatás hazai vezéralakja és Romankovics Edit drámatanár animálták a történéseket. Az első felvonásban azt láthattuk, hogy ki hogyan dolgozik a hétköznapokban, majd behívták a nézőket is, akik választhattak nyolc helytállástörténet közül. Végül két sztorit dolgoztak fel közösen: egy szülésznőét, aki egyszer csak nem asszisztált többé a szülőszobai erőszakhoz, és egy „leszázalékolt” férfiét, aki vállalta a házimunkát, hogy a családja nőtagjai munkát vállalhassanak. Először autentikus forrásból hallgattuk meg a sztorikat, majd a történethez kötődő szituációkat, szerepeket együtt dolgozták ki az alanyok, a közreműködők és a nézők. És a csoda megtörtént: mindenkit sikerült bevonni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.