rés a présen

„Minél több ember húzza”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. október 1.

Színház

Balázs-Piri Noémi dramaturg

rés a présen: A SZFE-t kezdted el, és a Free­szfén végeztél. Hogyan gondolsz vissza a váltás időszakára?

Balázs-Piri Noémi: Igyekszem minél kevesebbet gondolni rá. Amikor zajlott, szerelmes voltam, és nem igazán érdekelt, hogy mi történik. Észleltem a megrázó keserűséget, ami az egész mögött húzódhat, de nem találtam fogást rajta. Sodródtam az eseményekkel, és egyszer csak a Marczibányi téren találtam magam, a Freeszfén. Ott nagyon megütött a veszteség, de százszor átbeszéltük, és a mi osztályunk számára ez tűnt járható útnak.

rap: A gimiben is színházaztál, színészkedtél. Színésznő mégsem akartál lenni?

BPN: Szerettem játszani, jót is tett, és máig jót tesz, ha időnként elém kerül egy ilyen feladat. De amikor döntenem kellett, úgy ítéltem meg, hogy számomra aránytalanul nagy teherrel jár a színészet. Azt sem tudtam egyértelműen megállapítani, hogy végül is én ezt élvezem, vagy nem élvezem. Az írással kapcsolatban ez a kérdés soha nem merült fel bennem. De nem akartam a színházról sem egészen lemondani, és ezt a két dolgot a dramaturg szakmában lehetett találkoztatni.

rap: Írtál egy darabot Nizsinszkij el címmel. Miért pont Nizsinszkij lett a témád?

BPN: Harmadéves voltam, ez volt a ludwigsburgi rendező BA diplomamunkám. Több helyen játszottuk, de a tavalyi két trafós előadás után az ő archívumuk tette kereshetővé az előadást. Nizsinszkijre úgy akadtam, hogy az osztályfőnököm, Kárpáti Péter ajánlotta Jeles András A nap már lement című darabját, és beletrafált. Ez volt az első darab, amely óriási hatással volt rám. Nem hagyott nyugodni sem a történet, sem a forma. Legalább hat különböző szerző szövegét használja Jeles, minddel lazán és kegyetlenül nyitva tovább a főszöveg értelmezésének dimenzióit. Végül saját szöveget készítettem, de mélyen inspirált Jeles darabja, és ez vezetett el Nizsinszkij naplójához, az adta a kiindulópontot az íráshoz. Lestyán Attila játszotta Nizsinszkijt, aki még az egyetemen szeretett volna előadást csinálni ebből az anyagból, de azt a tanácsot kapta, hogy ezt inkább ne tegye.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.