Musical

Lábon kihordva

Neil Simon-Cy Coleman-Dorothy Fields: Sweet Charity

Színház

Charity Hope Valentine, a beszédes nevű, emberségről példát, kedvességről formát adó tánctermi tündér régi, meghitt ismerősünk. Nemcsak azért, mert az 1969-es Bob Fosse-film ma már jócskán klasszikusnak számít (noha a Universal annak idején majd' belerokkant a veszteségbe), s nem is csupán az útszélibb-líraibb előkép, az ostiai repedtsarkú Cabiria, netán éppenséggel a távoli felmenők, az orosz irodalom megalázott és megszomorított, bukásba taszított szentjei, Szonja vagy Katyusa révén. Az optimizmusát és szívjóságát tengernyi csalódás után is érintetlenül megőrző Charity ugyanis jó ideje a hazai színpadok honosa, s így nem könnyű előzetes emlékek és elvárások nélkül, ha tetszik, hamvas nézői ártatlansággal nekiülni a Magyar Színház évadnyitó produkciójának. Márpedig ha nem első ízben találkozunk a többszörösen feldolgozott és interpretált történettel, úgy önkéntelenül is érzékletesebbé válnak a különbségek, de egyúttal azok a fogyatkozások és sután allűrös mozzanatok is, amelyek rendre felbukkannak a Pelsőczy Réka által rendezett előadásban.

S nyilvánvalóbbá lesz egyszersmind a Neil Simon fabrikálta drámai alap beépített gyengéje is: a címszerep halvány vázlatossága. Mert bizony a kétfelvonásos cselekmény közepette, vagyis mialatt a kedves Charity táncos lábon hordja ki az egymást követő csalódások fájdalmait, a közönségnek mindvégig elementáris rokonszenvet kellene éreznie a bölcsen buta bértáncosnő iránt, ámde ehhez eredendően csupán igen kevés tápot kínál a szöveg és a szituációk sora. Csakhogy ami Shirley MacLaine megindítóan pajkos vonásai láttán az egyetlen adekvát érzésnek tűnt, azt Auksz Éva a legtiszteletreméltóbb fáradozásaival sem képes egy egész estén át fenntartani. Jól és figyelmet érdemlő elánnal énekel, becsülettel teljesíti a rá kiszabott tánclépéseket, de a szerepe ettől még nem válik háromdimenziós figurává, vagyis hát emberré, aki bájos lényével elragadna minket e felhígított passió bejárására. Igaz, a tehetséges színésznő nincs könnyű helyzetben, hiszen olykor nemcsak Charityt, de mintha a Charityt alakító Pelsőczy Rékát is el kellene játszania, s ez utóbbi már végképp nem Auksz Éva színpadi lényéhez illő figura.

Ami a címszerep problémája, az némiképp elmozgatva az egész produkciónak is szembeötlő gyengéje: a revüelemek és az énekszámok ugyanis nem szervesülnek átélhető történetté, s az egyébiránt oly üdvös műfaji változatosság széttördeli a forgószínpadi játékot. A hol többszörösen reflektált, hol meg szimplán szépelgő tánc- és mozgáselemek (koreográfia: Dékány Edit), vagy épp a gusztusos, ám az ötletességet rendszerint túljátszó díszletfüggönyök (díszlet: Cziegler Balázs) gyakran a nézői empátia ellen dolgoznak, noha ez aligha tekinthető szándékolt gesztusnak. Az aktuális színpadi verzió mindazonáltal nem tesz erőszakot a zenés színházban amúgy rendesen közpréda gyanánt szolgáló eredeti darabon, s e tekintetben sokkal mértéktartóbbnak bizonyul, mint a musicalnek pár esztendeje az Operettszínházban nekiugró Alföldi Róbert és csapata. Az azonban elég kiábrándító, hogy a Magyar Színházban bemutatott változat legmarkánsabb új elemévé a tánctermi/bordélybéli kar spiccére kiugratott effeminált fiatalember lett - ezeregyedszer is kijátszva a hazai bulvárszínház oly hálás, ám a komplexebb szituációkat rendre elölő effektusát, a "hihi, az ott egy olyan fura fiú" menetrendszerű közönségreakcióját.

A musical új dalszövegeit a dramaturgként is közreműködő Zöldi Gergelynek köszönhettük, s dalmagyarítói ténykedése valóban egyértelmű nyereségként könyvelhető el. Fáradozásának hála, a kortárs szlenget ízléssel alkalmazó, könnyed, jól énekelhető és a kínrímeket szerencsésen mellőző dalszövegeket hallottunk, s legfeljebb az igazán emlékezetes bemondásokat hiányolhattuk, noha erre egy-két sláger (mint az itt Kishaverként felhangzó Big Spender) bízvást alkalmat kínált volna.

A Charity figurája körül felvonultatott szereplők csapatából Jegercsik Csaba, azaz a bukott lányba beleszerelmesedő, ám a házasságkötéstől végül visszariadó Oscar Lindquist megformálója emelkedett ki. A fizikai komédiához való - már többszörösen bizonyított - érzékét ezúttal mint liftbe szorult klausztrofóbiás kamatoztathatta, az éneklés sem fogott ki rajta, s a gyámoltalan férfit alkalmasint örök magányra kényszerítő szorongás ábrázolásával hamisítatlan drámai pillanatokat teremtett. Jóllehet játéka itt csakúgy függetlenedni látszott a produkció egészétől, mint liftes magánszámában. A többiek közül a konzumnői törzsgárdajelvény koros birtokosát alakító, keresetlen orgánumú Dániel Vali, a Charityvel energikus tercetté összeálló Ruttkay Laura és Szűcs Kinga, valamint a kettős szerepének főleg hippi egyházfői felében (Daddy Brubeck dala a Hair világát barokk stílimitációval parodizálja) kicsattanó Pavletits Béla érdemel külön méltatást. A tánckar leányosított férfi tagját Horváth Zoltán játszotta, s valóban lenyűgöző légtornászmutatványával ha szerepének átütő hamisságáról nem is, ám az allürisztikus tornagyakorlat előterében felhangzó címszereplői slágerről jószerint teljesen elterelte figyelmünket.

Magyar Színház, augusztus 26.

Figyelmébe ajánljuk

A magyar tehetséggondozó, ahol másképpen néznek a tinédzserekre

A Milestone Intézet 15 éve készíti fel sikeresen a világ legjobb egyetemeire jelentkező középiskolásokat, akiket autonómiára és felelősségvállalásra nevel. Az intézmény oktatási igazgatója szerint a legfontosabb, hogy a diákok megtalálják azokat a kérdéseket és témákat, amelyek őszintén foglalkoztatják őket. Ebben segítenek a Milestone-ban oktató szakemberek.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.