Musical

Lábon kihordva

Neil Simon-Cy Coleman-Dorothy Fields: Sweet Charity

Színház

Charity Hope Valentine, a beszédes nevű, emberségről példát, kedvességről formát adó tánctermi tündér régi, meghitt ismerősünk. Nemcsak azért, mert az 1969-es Bob Fosse-film ma már jócskán klasszikusnak számít (noha a Universal annak idején majd' belerokkant a veszteségbe), s nem is csupán az útszélibb-líraibb előkép, az ostiai repedtsarkú Cabiria, netán éppenséggel a távoli felmenők, az orosz irodalom megalázott és megszomorított, bukásba taszított szentjei, Szonja vagy Katyusa révén. Az optimizmusát és szívjóságát tengernyi csalódás után is érintetlenül megőrző Charity ugyanis jó ideje a hazai színpadok honosa, s így nem könnyű előzetes emlékek és elvárások nélkül, ha tetszik, hamvas nézői ártatlansággal nekiülni a Magyar Színház évadnyitó produkciójának. Márpedig ha nem első ízben találkozunk a többszörösen feldolgozott és interpretált történettel, úgy önkéntelenül is érzékletesebbé válnak a különbségek, de egyúttal azok a fogyatkozások és sután allűrös mozzanatok is, amelyek rendre felbukkannak a Pelsőczy Réka által rendezett előadásban.

S nyilvánvalóbbá lesz egyszersmind a Neil Simon fabrikálta drámai alap beépített gyengéje is: a címszerep halvány vázlatossága. Mert bizony a kétfelvonásos cselekmény közepette, vagyis mialatt a kedves Charity táncos lábon hordja ki az egymást követő csalódások fájdalmait, a közönségnek mindvégig elementáris rokonszenvet kellene éreznie a bölcsen buta bértáncosnő iránt, ámde ehhez eredendően csupán igen kevés tápot kínál a szöveg és a szituációk sora. Csakhogy ami Shirley MacLaine megindítóan pajkos vonásai láttán az egyetlen adekvát érzésnek tűnt, azt Auksz Éva a legtiszteletreméltóbb fáradozásaival sem képes egy egész estén át fenntartani. Jól és figyelmet érdemlő elánnal énekel, becsülettel teljesíti a rá kiszabott tánclépéseket, de a szerepe ettől még nem válik háromdimenziós figurává, vagyis hát emberré, aki bájos lényével elragadna minket e felhígított passió bejárására. Igaz, a tehetséges színésznő nincs könnyű helyzetben, hiszen olykor nemcsak Charityt, de mintha a Charityt alakító Pelsőczy Rékát is el kellene játszania, s ez utóbbi már végképp nem Auksz Éva színpadi lényéhez illő figura.

Ami a címszerep problémája, az némiképp elmozgatva az egész produkciónak is szembeötlő gyengéje: a revüelemek és az énekszámok ugyanis nem szervesülnek átélhető történetté, s az egyébiránt oly üdvös műfaji változatosság széttördeli a forgószínpadi játékot. A hol többszörösen reflektált, hol meg szimplán szépelgő tánc- és mozgáselemek (koreográfia: Dékány Edit), vagy épp a gusztusos, ám az ötletességet rendszerint túljátszó díszletfüggönyök (díszlet: Cziegler Balázs) gyakran a nézői empátia ellen dolgoznak, noha ez aligha tekinthető szándékolt gesztusnak. Az aktuális színpadi verzió mindazonáltal nem tesz erőszakot a zenés színházban amúgy rendesen közpréda gyanánt szolgáló eredeti darabon, s e tekintetben sokkal mértéktartóbbnak bizonyul, mint a musicalnek pár esztendeje az Operettszínházban nekiugró Alföldi Róbert és csapata. Az azonban elég kiábrándító, hogy a Magyar Színházban bemutatott változat legmarkánsabb új elemévé a tánctermi/bordélybéli kar spiccére kiugratott effeminált fiatalember lett - ezeregyedszer is kijátszva a hazai bulvárszínház oly hálás, ám a komplexebb szituációkat rendre elölő effektusát, a "hihi, az ott egy olyan fura fiú" menetrendszerű közönségreakcióját.

A musical új dalszövegeit a dramaturgként is közreműködő Zöldi Gergelynek köszönhettük, s dalmagyarítói ténykedése valóban egyértelmű nyereségként könyvelhető el. Fáradozásának hála, a kortárs szlenget ízléssel alkalmazó, könnyed, jól énekelhető és a kínrímeket szerencsésen mellőző dalszövegeket hallottunk, s legfeljebb az igazán emlékezetes bemondásokat hiányolhattuk, noha erre egy-két sláger (mint az itt Kishaverként felhangzó Big Spender) bízvást alkalmat kínált volna.

A Charity figurája körül felvonultatott szereplők csapatából Jegercsik Csaba, azaz a bukott lányba beleszerelmesedő, ám a házasságkötéstől végül visszariadó Oscar Lindquist megformálója emelkedett ki. A fizikai komédiához való - már többszörösen bizonyított - érzékét ezúttal mint liftbe szorult klausztrofóbiás kamatoztathatta, az éneklés sem fogott ki rajta, s a gyámoltalan férfit alkalmasint örök magányra kényszerítő szorongás ábrázolásával hamisítatlan drámai pillanatokat teremtett. Jóllehet játéka itt csakúgy függetlenedni látszott a produkció egészétől, mint liftes magánszámában. A többiek közül a konzumnői törzsgárdajelvény koros birtokosát alakító, keresetlen orgánumú Dániel Vali, a Charityvel energikus tercetté összeálló Ruttkay Laura és Szűcs Kinga, valamint a kettős szerepének főleg hippi egyházfői felében (Daddy Brubeck dala a Hair világát barokk stílimitációval parodizálja) kicsattanó Pavletits Béla érdemel külön méltatást. A tánckar leányosított férfi tagját Horváth Zoltán játszotta, s valóban lenyűgöző légtornászmutatványával ha szerepének átütő hamisságáról nem is, ám az allürisztikus tornagyakorlat előterében felhangzó címszereplői slágerről jószerint teljesen elterelte figyelmünket.

Magyar Színház, augusztus 26.

Figyelmébe ajánljuk

Nyolcan kaptak díszpolgári címet Budapesttől

  • narancs.hu

Bródy János, Daróczi Ágnes, Korniss Péter, Pogány Judit, Török András, Zoboki Gábor vehette át az elismerést, és posztumusz díszpolgári címet adott a főváros Benedek Miklósnak, Tompos Kátyának.