rés a présen

„Nagy a rizikófaktor”

  • rés a présen
  • 2023. február 15.

Színház

Cseri Hanna zenész, bábrendező

rés a présen: Hogyan lettél a pécsi Suzanne Vega?

Cseri Hanna: Az első versemet már óvodás koromban megírtam, az volt a címe, hogy Henrik halála, és ilyen fura ovis és archaikus nyelvezet keveredett benne. Aztán olyan 14 évesen kezdtem el dalokat írni, vettem egy gitárt az érfelvágás helyett, de akkor tényleg nem volt semmilyen tervem ezzel, csak kellett valami, amin keresztül ki tudtam fejezni a kamaszodásom okozta rengeteg új érzést.

rap: Mit jelent pécsinek lenni?

CSH: Csak utólag érzem, hogy Pécsen minden – a szüleim, az iskolám, a barátaim, a színjátszós közösség, a rengeteg zenész –, szóval mindaz, amiben felnőttem, milyen komoly táptalajt biztosított a kreativitásnak és az alkotásnak. Ez akkor természetesnek tűnt.

rap: Tavaly végeztél az SZFE bábrendező szakán. Hogyan élted meg az úgynevezett modellváltást?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.