Zsinórpadlás – rés a présen

„Nagy ajándék”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. október 9.

Színház

Létay Dóra színész

rés a présen: Az Én, Zsa Zsa nem az első monodrámád. Hogyan jutottál el ehhez a műfajhoz?

Létay Dóra: 2008-ban mutattuk be a Thália Stúdióban a Szmájli című darabomat, amelyet a naplóimból írtam. Ez egy kettős kísérlet volt. Szerettem volna kipróbálni, egyáltalán működnek-e a szövegeim a színpadon, illetve az is érdekelt, hogyan működöm én magam a színpadon egyedül. Addig nagyszínpadi produkciókban szerepeltem. Korábban nem voltam híve a monodrámának, valahogy nem értettem, mi a jó abban, ha valaki – Zsótér Sándor szavaival – „középen áll és ordít” a színpadon, de már a Szmájlinál is megéreztem, hogy ez valójában nem monológ, hanem dialóg a közönséggel. Legalábbis akkor, ha valóban működik.

rap: Kinek az ötlete volt, hogy a Spinoza színpadán Gábor Zsazsa bőrébe bújj?

LD: Czeizel Gábor rendező kért fel, és első körben rátettem a telefont. Pontosan az az előítélet működött bennem, ami szerintem sokakban él Zsazsával szemben: miért érdekes egy férfifaló, gyémántgyűjtő celeb? Szerencsére Gábor nem hagyta, hogy elmeneküljek, és ahogy egyre mélyebbre ástam magam Zsazsa életébe, úgy értettem meg egyre inkább a küzdelmeit, a traumáit. És azt, hogy van hozzá közöm. Sándor Anna, a Spinoza igazgatója írta az életrajzi szöveget, mivel a színházának a küldetése az, hogy zsidó származású magyarok életművét mutassa be úgy, hogy az közel kerülhessen a nézőkhöz. Rengeteg közös gondolkodás, egyeztetés után abban maradtunk, hogy az én szövegem lesz a végső színpadi változat. Ez nagy ajándék és nagy felelősség is egyben: „zsazsásítani” és közben személyessé is tenni az élettörténetét. Ebben Fabacsovics Lili, a Spinoza dramaturgja is sokat segített.

rap: Hogyan született meg a szöveg és a szerep?

LD: Több száz oldalnyi életrajzot olvastam el, minden létező interjút megnéztem, illetve minden fellelhető filmet és show-műsort. Feltűnt, hogy Gábor Zsazsa, miközben sziporkázik és ontja a poénokat, mondjuk, Friderikusznál, a legnagyobb természetességgel árul el magáról olyan mélységeket, amelyek egy terápián is elhangozhatnának: „Nekem a legjobb szimatom ahhoz van, hogy rossz emberekkel akarjak együtt lenni. Aki nekem jó lenne, az nekem nem kell.” Ezekről a pillanatokról érdemes írni. És persze végig ott van az a könnyedség, az a humor, ami csak rá volt jellemző, amitől különleges volt. Na, meg az akcentusa. Anélkül nincs Zsazsa. Ezt mind beépítettem a szövegbe, és persze az előadásba is. Először nem volt könnyű, de Czeizel Gábor végig velem volt, óriási bizalmat és támogatást kaptam tőle, s ettől szabadnak éreztem magam. Egy idő után már automatikusan elkezdtem zsazsásan beszélni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.