Zsinórpadlás – rés a présen

„Nagy ajándék”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2024. október 9.

Színház

Létay Dóra színész

rés a présen: Az Én, Zsa Zsa nem az első monodrámád. Hogyan jutottál el ehhez a műfajhoz?

Létay Dóra: 2008-ban mutattuk be a Thália Stúdióban a Szmájli című darabomat, amelyet a naplóimból írtam. Ez egy kettős kísérlet volt. Szerettem volna kipróbálni, egyáltalán működnek-e a szövegeim a színpadon, illetve az is érdekelt, hogyan működöm én magam a színpadon egyedül. Addig nagyszínpadi produkciókban szerepeltem. Korábban nem voltam híve a monodrámának, valahogy nem értettem, mi a jó abban, ha valaki – Zsótér Sándor szavaival – „középen áll és ordít” a színpadon, de már a Szmájlinál is megéreztem, hogy ez valójában nem monológ, hanem dialóg a közönséggel. Legalábbis akkor, ha valóban működik.

rap: Kinek az ötlete volt, hogy a Spinoza színpadán Gábor Zsazsa bőrébe bújj?

LD: Czeizel Gábor rendező kért fel, és első körben rátettem a telefont. Pontosan az az előítélet működött bennem, ami szerintem sokakban él Zsazsával szemben: miért érdekes egy férfifaló, gyémántgyűjtő celeb? Szerencsére Gábor nem hagyta, hogy elmeneküljek, és ahogy egyre mélyebbre ástam magam Zsazsa életébe, úgy értettem meg egyre inkább a küzdelmeit, a traumáit. És azt, hogy van hozzá közöm. Sándor Anna, a Spinoza igazgatója írta az életrajzi szöveget, mivel a színházának a küldetése az, hogy zsidó származású magyarok életművét mutassa be úgy, hogy az közel kerülhessen a nézőkhöz. Rengeteg közös gondolkodás, egyeztetés után abban maradtunk, hogy az én szövegem lesz a végső színpadi változat. Ez nagy ajándék és nagy felelősség is egyben: „zsazsásítani” és közben személyessé is tenni az élettörténetét. Ebben Fabacsovics Lili, a Spinoza dramaturgja is sokat segített.

rap: Hogyan született meg a szöveg és a szerep?

LD: Több száz oldalnyi életrajzot olvastam el, minden létező interjút megnéztem, illetve minden fellelhető filmet és show-műsort. Feltűnt, hogy Gábor Zsazsa, miközben sziporkázik és ontja a poénokat, mondjuk, Friderikusznál, a legnagyobb természetességgel árul el magáról olyan mélységeket, amelyek egy terápián is elhangozhatnának: „Nekem a legjobb szimatom ahhoz van, hogy rossz emberekkel akarjak együtt lenni. Aki nekem jó lenne, az nekem nem kell.” Ezekről a pillanatokról érdemes írni. És persze végig ott van az a könnyedség, az a humor, ami csak rá volt jellemző, amitől különleges volt. Na, meg az akcentusa. Anélkül nincs Zsazsa. Ezt mind beépítettem a szövegbe, és persze az előadásba is. Először nem volt könnyű, de Czeizel Gábor végig velem volt, óriási bizalmat és támogatást kaptam tőle, s ettől szabadnak éreztem magam. Egy idő után már automatikusan elkezdtem zsazsásan beszélni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.