Négy és fél milliót gyűjtött az Örkény Színház a függetleneknek

  • narancs.hu
  • 2020. január 23.

Színház

„Nézzünk bizakodva a jövőbe”.

4 552 835 forint gyűlt össze az Örkény Színház akcióján, amit a pályakezdő függetlenek támogatására hirdettek meg – írja a színház közleménye alapján a Fidelio.

Január 22-én a színház megtartotta Örkény István egyperceseiből összeállított „Nézzünk bizakodva a jövőbe” című felolvasóestet, amelynek teljes bevételét jótékony célra ajánlották fel. Ehhez kapcsolódott az adventi időszakban „Csak a madzag tenné?” című, száz példányban kiadott dedikált fotósorozat értékesítése is.

A két projektből befolyt összeget a Független Előadó-művészeti Szövetségen (FESZ) keresztül juttattják el a pályakezdő függetleneknek. A felolvasás után Mácsai Pál igazgató megköszönte a nézőknek a támogátást a nézőknek, ezt követően pedig jelképesen átadta a fotósorozatból és a felolvasásból származó bevételt Rihay-Kovács Zitának és Imely Zoltánnak a FESZ ügyvezető titkárának és társelnökének.

Mácsai Pál a Narancsnak: Nem neheztelek senkire, aki nem volt ott

A szakmai szolidaritás hiányáról, a kormány kultúrpolitikájáról és Pintér Béla szenvedélyes beszédé­ről is beszélgettünk. "Ahogy ez ma zajlik, az ámokfutás, a lépéseknek semmi méltósága, csak a retorika dagályos" - mondja az Örkény Színház igazgatója a kormány kultúrpolitikájáról, de sok minden másról is beszélgettünk, például az Örkény szolidaritási akciójáról, Térey János utolsó darabjának bemutatójáról, a függetlenek sanyarú helyzetéről, a Tarlós- és a Karácsony-korszak alapvető különbségéről és a Madách téri tüntetésről.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."