rés a présen

„Nem én választottam”

Pászik Cristopher előadóművész

  • rés a présen
  • 2020. szeptember 13.

Színház

rés a présen: Független színészként hogyan vészelted át a járványt?

Pászik Cristopher: Nem vagyok színész, amatőr előadó vagyok, egyébként pedig segédmunkásként dolgozom az építőiparban, mert az sokkal biztosabb, rendszeresebb kereset. A színházi és a filmes munkák az én helyzetemben nagyon esetlegesek, van, hogy hónapokig nem hívnak sehova. A vírushelyzet alatt mondjuk megszűnt mindkét meló, ami meglepett, mert az építőipar működött végig, úgy tűnik, a főnököm viszont nem, úgyhogy munkanélküli voltam egy ideig. De szerencsésnek mondhatjuk magunkat a feleségemmel, mert van kertünk, két gyerekünk, így nem unatkoztunk. Elvoltunk otthon, elkezdtem felújítani a házamat.

rap: Mikor kezdődtek a Független Színházzal a Falunap című szabadtéri előadás próbái?

PC: A premier június 18-án volt, előtte öt héttel kezdtük el próbálni a darabot, rosszabb időben az RS9 Színházban, jó időben pedig a Gellérthegyen. Két éve volt már ebből a szövegből egy felolvasószínház, akkor dolgoztam először a Független Színház társulatával. Balogh Rodrigó hívott meg, ismert a Karaván Színházból, ahol akkor játszottam az internetes zaklatásról szóló I’m online című előadásban, a Négyszögletű Kerek Erdőben, meg a Hűvös című felolvasóban. És oda jártam egyébként drámaképzésre is Horváth Kristóf Színész Bob óráira, ami azért fontos a számomra, mert Kristóf onnan hívott el a Tudás Hatalom csoportba, ahol a mai napig dolgozom.

rap: Mit játszol a Falunapban?

PC: Több szerepet is játszom, a legerősebb Geri, egy gimis srác, akinek az anyukája uzsorázik a faluban, és gyerekként élvezte ennek az előnyeit, de középiskolásként már dühös lesz az anyjára. Nagyon érzelmes, indulatokkal teli szerep. A másik Fütty Imre, aki egy szabadlelkű falubeli csibész, élvezi az életet, és azonkívül, hogy szegény srác, rendben van magával. Azért szeretek ebben az előadásban játszani, mert nagyon árnyaltan mutatja be az uzsorások világát. Egy faluban, ahol sok a szegény, ott segítség lehet az uzsora, de mégiscsak rablás. Nincsen eszköze a szegényebb önkormányzatoknak ahhoz, hogy egy beteg gyerek vagy szülő kórházi kezelését támogassák. Havonta kettőt fogunk játszani a Falunapból a Gellérthegyen, ha nem szól közbe megint a karantén. Meg úgy volt, hogy megyünk fesztiválra is vele, de ez elmarad az idén sajnos.

rap: Kik a partnereid az előadásban?

PC: A darab főszereplője Lovas Emília, aki az anyukámat játssza, és ebben az egy szerepben látható. Csányi Dávid, Stubnya Béla, Balogh Orsolya és Kőszegi Judit a partnereim még, ők szintén több szerepben is feltűnnek. A próbafolyamatot nagyon szerettem, mert nem volt semmiféle rágörcsölés, mindenki alakíthatta a saját szerepét. Pont ez az erőssége az előadásnak, s egyben a rendező, Balogh Rodrigó módszere is. Az előadás után helyben van egy bográcsvacsora, ahol megbeszéljük a nézőkkel, hogy tetszett nekik az előadás. Szeretem ezt a részét is, mert őszinték és nem veszik zokon, hogy az előadás alatt azért beszólogatunk nekik is keményen. Azt előre mondom annak, aki nem látta, hogy fárasztó az előadás, mert a Gellérthegyen sokat kell sétálni közben.

rap: A Tudás Hatalom csoporttal mi következik?

PC: Szoktunk járni gyerekekhez drámaórákat tartani, táborokba, tanodákba, közösségi házakba. Attól függ, a Kristóf hogyan tudja szervezni, mire van anyagi keret. Vannak zenés estjeink is, ahol a saját zenéinket, verseinket adjuk elő, cigányzenéket is játszunk, ha tudunk gitárost hívni magunk mellé. És ugye van két darabunk, amelyek közül egyik, az Örömsorvasztó című most elfekvőben van. Ez egy drogprevenciós fórumszínház, amit általában középiskolákban játszottuk, és még tervezzük is játszani. A Cigány magyar című előadásunk pedig sikertörténet, és még mindig, két év után is teltházzal megy a Jurányiban. Augusztusban visszük Miskolcra is.

rap: Elég hatékony a Tudás Hatalommal végzett munkátok?

PC: Ami a legfontosabb, hogy nagyon hiteles munka a számukra, hiszen azok közül jövünk, akiknek játszunk. Nem mindig sikerül megtalálni a hangot egy hátrányos helyzetű fiatalokból álló nézősereggel, mert az ilyen közösség előtt igazából még mindig ciki az, ha elkezdek a jó úton járni. De ha csak egy gyerek elgondolkodik aznap este az előadás után, hogy változtasson az életén, akkor már én nyertem.

rap: Az egykori barátaid előtt is ciki, hogy előadó-művészettel foglalkozol?

PC: Igen, olyannyira, hogy kikoptam a gyerekkori baráti társaságomból mára. Nem is feltétlenül azért, mert rossz úton járnak, hanem azért, mert nem összeegyeztethető. A családommal sem tartom a kapcsolatot, kisebb-nagyobb problémák miatt, és van olyan rokonom szerintem, aki el sem hiszi, hogy mikben szerepelek, így a környezetemre nem vagyok hatással. Le akartam zárni azt, aki voltam, és meg kellett alkotnom még egyszer önmagamat. Ha visszamegyek a kölkökhöz előadást tartani, akár ezt is el tudom mesélni nekik, és az már jó.

rap: Mi kell ahhoz, hogy megértsék egymást az emberek?

PC: Érzelmi intelligencia. Figyelnünk kell egymásra, mert, ha érdekel az, amit mondok, akkor meg fogsz nyílni nekem. Nagyon hálásak a fiatalok, ha úgy érzik, érdekel minket, hogy mi van velük, mert a szülőkkel, a barátokkal nem tudnak beszélgetni mindenről. Emlékszem, a suliban nagyon ciki lett volna azt mondanom másoknak, hogy szeretem az irodalmat. Amikor a tanárnőm konkrétan kimondta, hogy úgy látja, irodalomkedvelő vagyok, nem is tudtam, miről beszél. Egészen addig nem olvastam a kötelezőkön kívül semmit, csak verseket, amíg nem kezdtem el színházazni. Most meg már sokat olvasok, sőt mindig olvasok, amikor csak tehetem.

rap: Hosszú távon mik a terveid a színészettel?

PC: Ebben a szakmában nem tudok tervezni, mert nincs végzettségem, csak tehetségem, de az van másnak is. Ami megtalál, azt megcsinálom, nem tehetek mást. Abbahagyni nem tudnám soha, mert nem én választottam, hanem az talált meg magának. Nem tervezek, úgyis jön, aminek jönnie kell, de természetesen vannak ötleteim, amiket társulati szinten is megbeszélünk. Amit a legjobban szeretek az egészben, az a szövegírás és a terepre járás a kölykökhöz. Meg az is jó, hogy most a Tudás Hatalom, illetve Kristóf szervezésében elkezdtünk lováriul tanulni, és most már offline is tudunk találkozni Daróczi Gyula bácsival.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.