Tánc

Nem maradtam abba

  • Sisso
  • 2016. április 10.

Színház

Nem maradtam abba címmel mutatta be friss táncprodukcióját a Zebulon projekt, vagyis Dömötör Judit és Lévai Viola, az Artus Új Generációs Programjában. Tavaly májustól hat olyan fiatal alkotó kapott lehetőséget az Artus Stúdióban, akik különböző művészeti iskolákban vagy egyéni utakon kezdtek foglalkozni a kortárs tánccal. A látott előadások arra utalnak, hogy jó kezekben voltak az Artusnál a fiatalok.

A páros „bármi megtörténhet”-revüjében felbukkantak a félelmek a megmutatkozástól, de olyan lazán tálalták kísérleteiket, mintha a járókából egyenesen a táncszínpadra léptek volna. Oly komfortosan kísérleteztek a mozdulatokkal, hogy el is feledkeztünk róla, hogy ők nem a Hadi Juli meg a Vadas Tamara. Minden mozdulatukat megelőzte egy kérdés önmagukhoz, hogy vajon ebből a helyzetből hogy is jön a következő. A határozatlanságból hamar humorforrás lett, először csak csendes összevillanások, aztán beszédes, sőt tombolós jelenetek. Hol távolodtak egymástól, kiváltak a közös, intim térből, hol kontakttáncban fonódtak össze egy kis időre.

A két lány, a szikár-szkeptikus és a lágyabb-maliciózus, jól megjegyezhető duó, akik sokfélét tudnak, közös meditációt, emberi bábépítést és rockkoncertet is. Végül a Velvet Underground Heroin című számára mondták el, hogy ők nem is tudják, merre menjenek, és miért nem születtek ezer éve, távol a nagyvárosoktól, ahol az ember nem lehet szabad.

Artus Stúdió, március 5.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.