Tánc

Nem maradtam abba

  • Sisso
  • 2016. április 10.

Színház

Nem maradtam abba címmel mutatta be friss táncprodukcióját a Zebulon projekt, vagyis Dömötör Judit és Lévai Viola, az Artus Új Generációs Programjában. Tavaly májustól hat olyan fiatal alkotó kapott lehetőséget az Artus Stúdióban, akik különböző művészeti iskolákban vagy egyéni utakon kezdtek foglalkozni a kortárs tánccal. A látott előadások arra utalnak, hogy jó kezekben voltak az Artusnál a fiatalok.

A páros „bármi megtörténhet”-revüjében felbukkantak a félelmek a megmutatkozástól, de olyan lazán tálalták kísérleteiket, mintha a járókából egyenesen a táncszínpadra léptek volna. Oly komfortosan kísérleteztek a mozdulatokkal, hogy el is feledkeztünk róla, hogy ők nem a Hadi Juli meg a Vadas Tamara. Minden mozdulatukat megelőzte egy kérdés önmagukhoz, hogy vajon ebből a helyzetből hogy is jön a következő. A határozatlanságból hamar humorforrás lett, először csak csendes összevillanások, aztán beszédes, sőt tombolós jelenetek. Hol távolodtak egymástól, kiváltak a közös, intim térből, hol kontakttáncban fonódtak össze egy kis időre.

A két lány, a szikár-szkeptikus és a lágyabb-maliciózus, jól megjegyezhető duó, akik sokfélét tudnak, közös meditációt, emberi bábépítést és rockkoncertet is. Végül a Velvet Underground Heroin című számára mondták el, hogy ők nem is tudják, merre menjenek, és miért nem születtek ezer éve, távol a nagyvárosoktól, ahol az ember nem lehet szabad.

Artus Stúdió, március 5.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.