Tánc

Nem maradtam abba

  • Sisso
  • 2016. április 10.

Színház

Nem maradtam abba címmel mutatta be friss táncprodukcióját a Zebulon projekt, vagyis Dömötör Judit és Lévai Viola, az Artus Új Generációs Programjában. Tavaly májustól hat olyan fiatal alkotó kapott lehetőséget az Artus Stúdióban, akik különböző művészeti iskolákban vagy egyéni utakon kezdtek foglalkozni a kortárs tánccal. A látott előadások arra utalnak, hogy jó kezekben voltak az Artusnál a fiatalok.

A páros „bármi megtörténhet”-revüjében felbukkantak a félelmek a megmutatkozástól, de olyan lazán tálalták kísérleteiket, mintha a járókából egyenesen a táncszínpadra léptek volna. Oly komfortosan kísérleteztek a mozdulatokkal, hogy el is feledkeztünk róla, hogy ők nem a Hadi Juli meg a Vadas Tamara. Minden mozdulatukat megelőzte egy kérdés önmagukhoz, hogy vajon ebből a helyzetből hogy is jön a következő. A határozatlanságból hamar humorforrás lett, először csak csendes összevillanások, aztán beszédes, sőt tombolós jelenetek. Hol távolodtak egymástól, kiváltak a közös, intim térből, hol kontakttáncban fonódtak össze egy kis időre.

A két lány, a szikár-szkeptikus és a lágyabb-maliciózus, jól megjegyezhető duó, akik sokfélét tudnak, közös meditációt, emberi bábépítést és rockkoncertet is. Végül a Velvet Underground Heroin című számára mondták el, hogy ők nem is tudják, merre menjenek, és miért nem születtek ezer éve, távol a nagyvárosoktól, ahol az ember nem lehet szabad.

Artus Stúdió, március 5.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.