Interjú

„Nem vacilláltam”

Tóth Ildikó színész

Színház

Sok év után újra a Radnóti társulatának a tagja. Innen visszanézve tekintettük át a pályáját, beszéltük meg legfrissebb és meghatározó szerepeit, de mesélt a válságáról, a kórházi önkénteskedésről és a történelemről is.

Magyar Narancs: A Színművészeti elvégzése után rögtön a Radnótiba szerződtél, ahol akkor 1990 és 1994 között voltál társulati tag. Milyen volt majdnem harminc év után visszatérni?

Tóth Ildikó: Jó volt, boldogság. Sokfelé jártam az életben, a Radnóti is haladt a maga útján. Kétszer ugyanabba a folyóba nem lép az ember, de ez már nem is az a Radnóti, mint ami a 90-es évek elején volt. Sokkal progresszívebb, szélsőségesebb, erősebb, dinamikusabb a darabválasztása. Jól összeér a jelennel a repertoár, ami egy színház elsődleges feladata, hiszen ez az egyik legjelenidejűbb művészet, abból kell, hogy táplálkozzon, arra kell, hogy reagáljon, ami körülveszi. A színház elválaszthatatlan a jelen időtől, amelyben létezik, ha hátat fordít annak, akkor halott színház lesz belőle. Annak a színháznak van ereje, amelyik élő kommunikációt folytat, mert így terápiát nyújthat akár egyes emberek, akár a társadalom számára.

MN: Korábban már szerepeltél vendégként a 10 című előadásban. Hogyan lett belőle teljes visszatérés?

TI: A 10 bemutatója 2018-ban volt, de előtte is játszottam a Radnótiban vendégként, például a Yermában, vagy még azelőtt a Negyedik nővérben. Aztán a szabadúszást egyszer csak fölváltotta Székesfehérvár, ahol nyolc évadot töltöttem. Gazdag időszak volt, főleg az első öt év volt meghatározó. Amikor a pandémia beütött, akkor változott meg valami. Másfelé fordult a világ figyelme, az a kommunikációs tér, amit a színház jelentett, takarásba került, más dinamika érvényesült körülötte. Ez már egy amúgy is létező folyamat volt, amelyet a pandémia felgyorsított. Nagy harcot vívnak a színházak a figyelemért. Ez Budapesten még nem annyira érezhető, de vidéken nagyon nehéz volt visszacsábítani az embereket, nem is sikerült teljesen.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)