Interjú

„Nem vacilláltam”

Tóth Ildikó színész

Színház

Sok év után újra a Radnóti társulatának a tagja. Innen visszanézve tekintettük át a pályáját, beszéltük meg legfrissebb és meghatározó szerepeit, de mesélt a válságáról, a kórházi önkénteskedésről és a történelemről is.

Magyar Narancs: A Színművészeti elvégzése után rögtön a Radnótiba szerződtél, ahol akkor 1990 és 1994 között voltál társulati tag. Milyen volt majdnem harminc év után visszatérni?

Tóth Ildikó: Jó volt, boldogság. Sokfelé jártam az életben, a Radnóti is haladt a maga útján. Kétszer ugyanabba a folyóba nem lép az ember, de ez már nem is az a Radnóti, mint ami a 90-es évek elején volt. Sokkal progresszívebb, szélsőségesebb, erősebb, dinamikusabb a darabválasztása. Jól összeér a jelennel a repertoár, ami egy színház elsődleges feladata, hiszen ez az egyik legjelenidejűbb művészet, abból kell, hogy táplálkozzon, arra kell, hogy reagáljon, ami körülveszi. A színház elválaszthatatlan a jelen időtől, amelyben létezik, ha hátat fordít annak, akkor halott színház lesz belőle. Annak a színháznak van ereje, amelyik élő kommunikációt folytat, mert így terápiát nyújthat akár egyes emberek, akár a társadalom számára.

MN: Korábban már szerepeltél vendégként a 10 című előadásban. Hogyan lett belőle teljes visszatérés?

TI: A 10 bemutatója 2018-ban volt, de előtte is játszottam a Radnótiban vendégként, például a Yermában, vagy még azelőtt a Negyedik nővérben. Aztán a szabadúszást egyszer csak fölváltotta Székesfehérvár, ahol nyolc évadot töltöttem. Gazdag időszak volt, főleg az első öt év volt meghatározó. Amikor a pandémia beütött, akkor változott meg valami. Másfelé fordult a világ figyelme, az a kommunikációs tér, amit a színház jelentett, takarásba került, más dinamika érvényesült körülötte. Ez már egy amúgy is létező folyamat volt, amelyet a pandémia felgyorsított. Nagy harcot vívnak a színházak a figyelemért. Ez Budapesten még nem annyira érezhető, de vidéken nagyon nehéz volt visszacsábítani az embereket, nem is sikerült teljesen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.