Interjú

„Nem vacilláltam”

Tóth Ildikó színész

Színház

Sok év után újra a Radnóti társulatának a tagja. Innen visszanézve tekintettük át a pályáját, beszéltük meg legfrissebb és meghatározó szerepeit, de mesélt a válságáról, a kórházi önkénteskedésről és a történelemről is.

Magyar Narancs: A Színművészeti elvégzése után rögtön a Radnótiba szerződtél, ahol akkor 1990 és 1994 között voltál társulati tag. Milyen volt majdnem harminc év után visszatérni?

Tóth Ildikó: Jó volt, boldogság. Sokfelé jártam az életben, a Radnóti is haladt a maga útján. Kétszer ugyanabba a folyóba nem lép az ember, de ez már nem is az a Radnóti, mint ami a 90-es évek elején volt. Sokkal progresszívebb, szélsőségesebb, erősebb, dinamikusabb a darabválasztása. Jól összeér a jelennel a repertoár, ami egy színház elsődleges feladata, hiszen ez az egyik legjelenidejűbb művészet, abból kell, hogy táplálkozzon, arra kell, hogy reagáljon, ami körülveszi. A színház elválaszthatatlan a jelen időtől, amelyben létezik, ha hátat fordít annak, akkor halott színház lesz belőle. Annak a színháznak van ereje, amelyik élő kommunikációt folytat, mert így terápiát nyújthat akár egyes emberek, akár a társadalom számára.

MN: Korábban már szerepeltél vendégként a 10 című előadásban. Hogyan lett belőle teljes visszatérés?

TI: A 10 bemutatója 2018-ban volt, de előtte is játszottam a Radnótiban vendégként, például a Yermában, vagy még azelőtt a Negyedik nővérben. Aztán a szabadúszást egyszer csak fölváltotta Székesfehérvár, ahol nyolc évadot töltöttem. Gazdag időszak volt, főleg az első öt év volt meghatározó. Amikor a pandémia beütött, akkor változott meg valami. Másfelé fordult a világ figyelme, az a kommunikációs tér, amit a színház jelentett, takarásba került, más dinamika érvényesült körülötte. Ez már egy amúgy is létező folyamat volt, amelyet a pandémia felgyorsított. Nagy harcot vívnak a színházak a figyelemért. Ez Budapesten még nem annyira érezhető, de vidéken nagyon nehéz volt visszacsábítani az embereket, nem is sikerült teljesen.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.