Interjú

"Nem a szerepkört kell eljátszanom"

Dolhai Attila színész, énekes

Színház

Tíz éve jutott be a Színművészetire, s nagyjából ugyancsak egy évtizede a Budapesti Operettszínház vezető színésze, sőt sztárja. Dolhai Attilát a Miss Saigon soproni bemutatója után és budapesti premierje előtt kérdeztük.

Magyar Narancs: A Zsámbéki Zúzók frontembere vajon mit gondolt annak idején a zenés színházról, a musicalről vagy éppen az operettről?

Dolhai Attila: Amikor a kilencvenes években a Zsámbéki Tanítóképző Főiskolán összehoztuk ezt a zenekart, akkor nekem még a rockzene jelentett szinte mindent. Egészen idegen világnak tűnt az operett, az Operettszínház, s egyáltalán: nem volt különösebben élénk kapcsolatom a színházi kultúrával. Az akkori lázadó énem túlságosan jól fésültnek és rendezettnek, vokálisan pedig sokszor gyengének érezte a zenés színházi produkciókat. Az Operettszínház vagy akár a Rockszínház egy számomra teljesen közömbös stílust képviselt.

MN: És mitől változott meg ez a hozzáállás?

DA: Amikor a tomboláson, a lázadáson túl már többet szerettem volna kapni a zenéléstől, s amikor azt reméltem, hogy "szárnyára vesz majd a hírnév", akkor kezdtem el más irányokban is tájékozódni. A rockzene hozott sikereket tehetségkutató versenyeken, a Merlin együttes tagjaként felléphettem a Népstadionban az Omega előtt, de az igazi nagy áttörés elmaradt. A főiskolás éveimnek is a végén jártam, s lassan döntenem kellett, hogy tanítani fogok, vagy pedig kitartok valamiképpen a zenélés, az éneklés mellett. Csak ekkor jött be a képbe a zenés színház.

MN: Ez így kimondottan pragmatikus döntésnek tetszik.

DA: Az is volt, ugyanakkor szerencsémre nagyon hamar megismerkedtem Keróval, az ő zenés színházi gyakorlatával, ahol volt helye annak a vadságnak, amit a megelőző éveimből magammal hoztam, s amit máig próbálok egy-egy gesztussal vagy hangütéssel belecsempészni az alakításaimba. Kero az ezredfordulón egy miskolci Elisabeth-produkcióban rendezett engem, s az ő hol pedagógusi, hol meg atyai-mesteri irányítása alatt fedeztem fel, hogy izgalmas és vonzó a színészi munka, s hogy a színpadon valóban kiteljesíthetem magamat. A Színművészeti felé is az ő tanácsára indultam el 2001-ben. Aztán ahogy készültem a felvételire, úgy egyre érdekesebbnek találtam ezt a világot, és miután majdnem túlkorosként felvettek, egyre fontosabbnak éreztem a módszeres tanulást. Mert bár a külső szemlélők - így az osztályfőnököm, Kerényi Imre is - biztosra vették, hogy nekem lesz helyem az Operettszínházban, ahol már növendékként főszerepeket kaptam, azért én nagyon is a tudatában voltam a saját színészi hiányosságaimnak. Még a pályám kezdetén gyakran előfordult ugyanis, hogy kellő eszközök hiányában görcsösen, bizonytalanul játszottam, hogy nem tudtam mindent megvalósítani a rendezői instrukciókból. Én énekesként közelítettem a színház felé, és beletelt néhány esztendőbe, amíg a prózai készségeimet, a színpadi játékomat már nem választotta el látványos szintkülönbség az énektudásomtól. Nagyot ugorva: ennek volt kemény és, azt hiszem, sikeres próbája az elmúlt évadban a Koldusopera Bicska Maxija. Csehovot talán még nem játszanék, de már szívesen megpróbálkoznék egy tisztán prózai szereppel is. Ám az az igazság, hogy túl a zenés színjátszással szembeni előítéleteken a prózai rendezők félnek is tőlünk: félnek attól, hogy nem tudnánk megérteni egymást. Pedig a zenés színházi színészek eredendően szigorú fegyelemhez vannak szokva, hiszen a zene vagy épp a koreográfia engedelmességet követel, és ez hasznosítható színészi erény lenne másutt is. Olyan jó lenne, ha egy kicsit nyitottabbak lennénk egymás iránt itt a színházi világon belül!

MN: A zene vagy a koreográfia egyrészt érzelmi intenzitást, felfokozott hangulatot teremt a színpadon, másrészt többszörösen is behatárolja a színészi mozgásteret. Mennyire nyílik lehetőség ilyenkor a hagyományosan értett emberábrázolásra?

DA: Nekünk itt egy többszörösen behatárolt, ha tetszik, "kötött üzemmódban" működve kell feltalálnunk a magunk színpadi szabadságát. Ahogy a prózai előadások esetében, úgy nálunk is sok minden a tempón múlik, csakhogy ez a tempó a mi esetünkben a legtöbbször nem változtatható. Most konkrétan a Miss Saigon előadásában Kero a musical nagy, érzelmileg és dramaturgiailag egyaránt kiemelt csúcspontjai között szabad közlekedést engedett nekünk: a színészi eszközökben, a hangütésekben szabadon válogatunk, csak eljussunk a kellő színészi intenzitással az egyik ponttól a másikig. Ebben hihetetlenül sokat segít a zene. Én hajlamos vagyok ugyan az énekelt szöveget prózaként kezelni, s így olykor széttördelni a verssorokat és a jeleneteket, de ha a rendező - mint ezúttal is - rávezet az ív, a zene által meghatározott egyetlen nagy ív felismerésére, akkor összeáll az egész történet, s benne az én figurám is. És ilyenkor már nincs külön prózai és énekes szakasza a szerepemnek, hiszen összekapcsolódnak és természetesen váltanak át egymásba a regiszterek.

MN: A korábban már említett előítéletek leginkább az operett műfaját sújtják, s alighanem az egykori rockernek is az operett lehetett a zenés színház legtávolibb régiója. Milyen érzés ma bonvivánnak lenni?

DA: Nem tagadom, színészileg és - mondjuk úgy - lélektani szempontból is komoly kihívást jelentett számomra az operett. Mert ugye nagyon csillog, nagyon mesés, nagyon sok körülötte a külsőség - de igazi nagy érzések és meghatározó alapkonfliktusok is ott rejlenek az operettekben. Különös szerencsének tartom, hogy az első ilyen szerepemet Huszka Jenő Lili bárónőjében nem a nagyszínpadon, hanem az Operett Raktárszínházában játszhattam. Maga az intim közeg meg a nézők közelsége az első pillanatban rengeteget levett a külsőségekből, s letisztult játékra kényszerített mindnyájunkat: mert ami itt nem igaz, az azonnal lelepleződik, és a pillanatnyi diszpozícióink is rögtön érzékelhetővé válnak. Ebben az előadásban tehát úgy lehettem elsőre bonviván, hogy egyáltalán nem kellett bonvivánnak lennem. Azután jött a Csókos asszony, majd a Bajadér, ebben az évadban pedig majd a Cigányszerelem, és én időközben rájöttem, hogy nekem sohasem a bonvivánt, vagyis nem a szerepkört kell eljátszanom. Nekem mindig az adott szerepet kell eljátszanom, amit aztán a kivitelezés minősége, a színészi vonzerő, valamint az operett dramaturgiája meg a rendezés bonvivánként mutat majd fel a közönség számára. Jó esetben.

MN: A zenés színház életkori szempontból is kötöttebb a prózai színháznál: musicalsztár vagy épp bonviván csak bizonyos életkorig lehet az ember. 34 évesen mennyire foglalkoztat a jövő kérdése?

DA: Foglalkoztat, és sok minden forog is a fejemben, de konkrét képem egyelőre nincs erről. Dilemmák vannak: maradjak az éneklésnél, vagy közelítsek a prózához? Tanuljak-e majd tovább, mondjuk dramaturgnak vagy zenés rendezőnek? Mindenesetre most még egy darabig szeretném megélni és élvezni azt a helyzetet, amiben vagyok. Azután az élet remélhetőleg elhozza majd számomra az új lehetőségeket.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.