tűrés a présben

Nyitott kapuk, izgalmas lépcsőházak

  • rés a présen
  • 2020. május 30.

Színház

A második vesztegzáras hónapunk végén járunk és rengeteg lemaradást pótoltunk már a számítógép segítségével, de még mindig van mit.

A Spinoza Ház nem a színházi előadásait, hanem a beszélgetéssorozatait teszi fel folyamatosan a YouTube-csatornájára: Rangos Katalin politikusokkal, Csáki Judit színházi emberekkel folytatott – valaha – élő csevegéseit. Hírlevelében, amelyre a ház oldalán lehet feliratkozni, ehhez kapcsolódó játékokat is indít.

Shakespeare születésnapján (április 23.) a Maladype Színház az Egy legendás Hamlet utolsó előadása című online premierrel lepte meg nézőit a színház YouTube-csatornáján. Az emlékezetes interaktív előadást Tim Carroll rendezte a Bárka Színházban, s a címszerepben a Maladype vezetője, Balázs Zoltán volt látható. A 2006. június 4-én, Tóth János kézi kamerájával rögzített, szubjektív, mégis összegző felvétel a társulat Facebook-oldalán is megtalálható. A nagy sikerű előadás utolsó állomása most azok számára is elérhetővé válik, akiknek nem volt lehetőségük részt venni a kivételes színházi eseményen.

A Debreceni Csokonai Színház nagyot ment az elmúlt hónapban azon kívül is, hogy újabb és újabb előadásainak videofelvételét teszi közzé a saját Facebook-oldalán. Fenn van például Shakespeare Lear király című drámájának az MTVA készítette televíziós felvétele, amely 2019. szeptember 2-án a Thália Színházban megrendezett Vidéki Színházak Fesztiválján készült. A címszerepet Ráckevei Anna játszotta, aki a legjobb női alakítás díját vehette át a fesztiválon. Ami viszont újdonság: Lehőcz Zsuzsa és Takács Dániel, a Csokonai Színház színészei online lakásszínházat rendeztek be a Vojtina Bábszínház lakáspróbatermében, ahonnan egyenes adásban, házi videotechnikával közvetítik előadásaikat minden második héten, szombaton délután 5-kor (legközelebb május 9-én). Az Élő báb-stream-ház nevű online színházukban nézőtér is van, ahol a nézők beküldte fotók „ülnek”, hogy az előadók érezhessék a jelenlétüket. A Debreceni Csokonai Színház énekkarának tagjai pedig elindították a Csokonai szerenádok c. programot. Ezek bizony élőben zajlanak. Pénteken délutánonként több időpontban is felbukkannak az énekesek a város különböző pontjain az ablakok alatt, és népszerű színpadi slágereket énekelnek. A félórás – szerenádszerű – minikoncerteken egy-egy alkalommal a 35 tagú kórus 5-6 énekese vesz részt. Az ablakokból, az erkélyekről kinézve állítólag tökéletesen hallhatók a mikroportokkal felszerelt előadók.

Örömmel adjuk tovább a hírt, hogy a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat kiírója, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya a pályázat portálján (sajto-foto.hu) és a Capa Központ honlapján (capacenter.hu) nyilvánosságra hozta a pályázat két nagydíjának nyertesét, bemutatja munkáikat, a velük készített videobeszélgetést és a Molnár István-díj nyertesének az anyagát is. Az aktuális tárlatot és a díját­adót az év második felére halasztották.

Bár a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria is zárva van, az oldalán azonban folyamatosan teszi közzé az izgalmas online tartalmakat (deak17galeria.hu). Az Én kicsi szörnyem – Szörnyek és képzeletbeli lények a gyerekkönyv-illusztrációban c. kiállítás április 15-től már látható is. Középpontjában a kortárs magyar gyermekkönyvek szörnyképei, illetve az Én kicsi Szörnyem c. rajzpályázat alkotásai. Kurátor: Révész Emese művészettörténész. A kiállítás képanyaga az oldal alján található (a lenyitható képgalériákra kattintva), és egy 7–12 éveseknek szóló foglalkozás is kapcsolódik hozzá, amelynek címe: Így neveld a szobaszörnyed.

A 10. Budapest100 elnevezésű rendezvényt őszre halasztották. Ám a Facebook-oldalukon és a welovebudapest.com oldalon is közzétettek a szervezők egy közösségi videopályázatot. A május 3-ig beküldött, száz évnél régebbi lépcsőházakat és kapukat bemutató filmekből virtuális kiállítás készül, hogy ezen a tavaszon se maradjunk nyitott kapuk és izgalmas lépcsőházak nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.