tűrés a présben

Nyitott kapuk, izgalmas lépcsőházak

  • rés a présen
  • 2020. május 30.

Színház

A második vesztegzáras hónapunk végén járunk és rengeteg lemaradást pótoltunk már a számítógép segítségével, de még mindig van mit.

A Spinoza Ház nem a színházi előadásait, hanem a beszélgetéssorozatait teszi fel folyamatosan a YouTube-csatornájára: Rangos Katalin politikusokkal, Csáki Judit színházi emberekkel folytatott – valaha – élő csevegéseit. Hírlevelében, amelyre a ház oldalán lehet feliratkozni, ehhez kapcsolódó játékokat is indít.

Shakespeare születésnapján (április 23.) a Maladype Színház az Egy legendás Hamlet utolsó előadása című online premierrel lepte meg nézőit a színház YouTube-csatornáján. Az emlékezetes interaktív előadást Tim Carroll rendezte a Bárka Színházban, s a címszerepben a Maladype vezetője, Balázs Zoltán volt látható. A 2006. június 4-én, Tóth János kézi kamerájával rögzített, szubjektív, mégis összegző felvétel a társulat Facebook-oldalán is megtalálható. A nagy sikerű előadás utolsó állomása most azok számára is elérhetővé válik, akiknek nem volt lehetőségük részt venni a kivételes színházi eseményen.

A Debreceni Csokonai Színház nagyot ment az elmúlt hónapban azon kívül is, hogy újabb és újabb előadásainak videofelvételét teszi közzé a saját Facebook-oldalán. Fenn van például Shakespeare Lear király című drámájának az MTVA készítette televíziós felvétele, amely 2019. szeptember 2-án a Thália Színházban megrendezett Vidéki Színházak Fesztiválján készült. A címszerepet Ráckevei Anna játszotta, aki a legjobb női alakítás díját vehette át a fesztiválon. Ami viszont újdonság: Lehőcz Zsuzsa és Takács Dániel, a Csokonai Színház színészei online lakásszínházat rendeztek be a Vojtina Bábszínház lakáspróbatermében, ahonnan egyenes adásban, házi videotechnikával közvetítik előadásaikat minden második héten, szombaton délután 5-kor (legközelebb május 9-én). Az Élő báb-stream-ház nevű online színházukban nézőtér is van, ahol a nézők beküldte fotók „ülnek”, hogy az előadók érezhessék a jelenlétüket. A Debreceni Csokonai Színház énekkarának tagjai pedig elindították a Csokonai szerenádok c. programot. Ezek bizony élőben zajlanak. Pénteken délutánonként több időpontban is felbukkannak az énekesek a város különböző pontjain az ablakok alatt, és népszerű színpadi slágereket énekelnek. A félórás – szerenádszerű – minikoncerteken egy-egy alkalommal a 35 tagú kórus 5-6 énekese vesz részt. Az ablakokból, az erkélyekről kinézve állítólag tökéletesen hallhatók a mikroportokkal felszerelt előadók.

Örömmel adjuk tovább a hírt, hogy a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat kiírója, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya a pályázat portálján (sajto-foto.hu) és a Capa Központ honlapján (capacenter.hu) nyilvánosságra hozta a pályázat két nagydíjának nyertesét, bemutatja munkáikat, a velük készített videobeszélgetést és a Molnár István-díj nyertesének az anyagát is. Az aktuális tárlatot és a díját­adót az év második felére halasztották.

Bár a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria is zárva van, az oldalán azonban folyamatosan teszi közzé az izgalmas online tartalmakat (deak17galeria.hu). Az Én kicsi szörnyem – Szörnyek és képzeletbeli lények a gyerekkönyv-illusztrációban c. kiállítás április 15-től már látható is. Középpontjában a kortárs magyar gyermekkönyvek szörnyképei, illetve az Én kicsi Szörnyem c. rajzpályázat alkotásai. Kurátor: Révész Emese művészettörténész. A kiállítás képanyaga az oldal alján található (a lenyitható képgalériákra kattintva), és egy 7–12 éveseknek szóló foglalkozás is kapcsolódik hozzá, amelynek címe: Így neveld a szobaszörnyed.

A 10. Budapest100 elnevezésű rendezvényt őszre halasztották. Ám a Facebook-oldalukon és a welovebudapest.com oldalon is közzétettek a szervezők egy közösségi videopályázatot. A május 3-ig beküldött, száz évnél régebbi lépcsőházakat és kapukat bemutató filmekből virtuális kiállítás készül, hogy ezen a tavaszon se maradjunk nyitott kapuk és izgalmas lépcsőházak nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.