tűrés a présben

Nyitott kapuk, izgalmas lépcsőházak

  • rés a présen
  • 2020. május 30.

Színház

A második vesztegzáras hónapunk végén járunk és rengeteg lemaradást pótoltunk már a számítógép segítségével, de még mindig van mit.

A Spinoza Ház nem a színházi előadásait, hanem a beszélgetéssorozatait teszi fel folyamatosan a YouTube-csatornájára: Rangos Katalin politikusokkal, Csáki Judit színházi emberekkel folytatott – valaha – élő csevegéseit. Hírlevelében, amelyre a ház oldalán lehet feliratkozni, ehhez kapcsolódó játékokat is indít.

Shakespeare születésnapján (április 23.) a Maladype Színház az Egy legendás Hamlet utolsó előadása című online premierrel lepte meg nézőit a színház YouTube-csatornáján. Az emlékezetes interaktív előadást Tim Carroll rendezte a Bárka Színházban, s a címszerepben a Maladype vezetője, Balázs Zoltán volt látható. A 2006. június 4-én, Tóth János kézi kamerájával rögzített, szubjektív, mégis összegző felvétel a társulat Facebook-oldalán is megtalálható. A nagy sikerű előadás utolsó állomása most azok számára is elérhetővé válik, akiknek nem volt lehetőségük részt venni a kivételes színházi eseményen.

A Debreceni Csokonai Színház nagyot ment az elmúlt hónapban azon kívül is, hogy újabb és újabb előadásainak videofelvételét teszi közzé a saját Facebook-oldalán. Fenn van például Shakespeare Lear király című drámájának az MTVA készítette televíziós felvétele, amely 2019. szeptember 2-án a Thália Színházban megrendezett Vidéki Színházak Fesztiválján készült. A címszerepet Ráckevei Anna játszotta, aki a legjobb női alakítás díját vehette át a fesztiválon. Ami viszont újdonság: Lehőcz Zsuzsa és Takács Dániel, a Csokonai Színház színészei online lakásszínházat rendeztek be a Vojtina Bábszínház lakáspróbatermében, ahonnan egyenes adásban, házi videotechnikával közvetítik előadásaikat minden második héten, szombaton délután 5-kor (legközelebb május 9-én). Az Élő báb-stream-ház nevű online színházukban nézőtér is van, ahol a nézők beküldte fotók „ülnek”, hogy az előadók érezhessék a jelenlétüket. A Debreceni Csokonai Színház énekkarának tagjai pedig elindították a Csokonai szerenádok c. programot. Ezek bizony élőben zajlanak. Pénteken délutánonként több időpontban is felbukkannak az énekesek a város különböző pontjain az ablakok alatt, és népszerű színpadi slágereket énekelnek. A félórás – szerenádszerű – minikoncerteken egy-egy alkalommal a 35 tagú kórus 5-6 énekese vesz részt. Az ablakokból, az erkélyekről kinézve állítólag tökéletesen hallhatók a mikroportokkal felszerelt előadók.

Örömmel adjuk tovább a hírt, hogy a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat kiírója, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya a pályázat portálján (sajto-foto.hu) és a Capa Központ honlapján (capacenter.hu) nyilvánosságra hozta a pályázat két nagydíjának nyertesét, bemutatja munkáikat, a velük készített videobeszélgetést és a Molnár István-díj nyertesének az anyagát is. Az aktuális tárlatot és a díját­adót az év második felére halasztották.

Bár a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria is zárva van, az oldalán azonban folyamatosan teszi közzé az izgalmas online tartalmakat (deak17galeria.hu). Az Én kicsi szörnyem – Szörnyek és képzeletbeli lények a gyerekkönyv-illusztrációban c. kiállítás április 15-től már látható is. Középpontjában a kortárs magyar gyermekkönyvek szörnyképei, illetve az Én kicsi Szörnyem c. rajzpályázat alkotásai. Kurátor: Révész Emese művészettörténész. A kiállítás képanyaga az oldal alján található (a lenyitható képgalériákra kattintva), és egy 7–12 éveseknek szóló foglalkozás is kapcsolódik hozzá, amelynek címe: Így neveld a szobaszörnyed.

A 10. Budapest100 elnevezésű rendezvényt őszre halasztották. Ám a Facebook-oldalukon és a welovebudapest.com oldalon is közzétettek a szervezők egy közösségi videopályázatot. A május 3-ig beküldött, száz évnél régebbi lépcsőházakat és kapukat bemutató filmekből virtuális kiállítás készül, hogy ezen a tavaszon se maradjunk nyitott kapuk és izgalmas lépcsőházak nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.