tűrés a présben

Nyitott kapuk, izgalmas lépcsőházak

  • rés a présen
  • 2020. május 30.

Színház

A második vesztegzáras hónapunk végén járunk és rengeteg lemaradást pótoltunk már a számítógép segítségével, de még mindig van mit.

A Spinoza Ház nem a színházi előadásait, hanem a beszélgetéssorozatait teszi fel folyamatosan a YouTube-csatornájára: Rangos Katalin politikusokkal, Csáki Judit színházi emberekkel folytatott – valaha – élő csevegéseit. Hírlevelében, amelyre a ház oldalán lehet feliratkozni, ehhez kapcsolódó játékokat is indít.

Shakespeare születésnapján (április 23.) a Maladype Színház az Egy legendás Hamlet utolsó előadása című online premierrel lepte meg nézőit a színház YouTube-csatornáján. Az emlékezetes interaktív előadást Tim Carroll rendezte a Bárka Színházban, s a címszerepben a Maladype vezetője, Balázs Zoltán volt látható. A 2006. június 4-én, Tóth János kézi kamerájával rögzített, szubjektív, mégis összegző felvétel a társulat Facebook-oldalán is megtalálható. A nagy sikerű előadás utolsó állomása most azok számára is elérhetővé válik, akiknek nem volt lehetőségük részt venni a kivételes színházi eseményen.

A Debreceni Csokonai Színház nagyot ment az elmúlt hónapban azon kívül is, hogy újabb és újabb előadásainak videofelvételét teszi közzé a saját Facebook-oldalán. Fenn van például Shakespeare Lear király című drámájának az MTVA készítette televíziós felvétele, amely 2019. szeptember 2-án a Thália Színházban megrendezett Vidéki Színházak Fesztiválján készült. A címszerepet Ráckevei Anna játszotta, aki a legjobb női alakítás díját vehette át a fesztiválon. Ami viszont újdonság: Lehőcz Zsuzsa és Takács Dániel, a Csokonai Színház színészei online lakásszínházat rendeztek be a Vojtina Bábszínház lakáspróbatermében, ahonnan egyenes adásban, házi videotechnikával közvetítik előadásaikat minden második héten, szombaton délután 5-kor (legközelebb május 9-én). Az Élő báb-stream-ház nevű online színházukban nézőtér is van, ahol a nézők beküldte fotók „ülnek”, hogy az előadók érezhessék a jelenlétüket. A Debreceni Csokonai Színház énekkarának tagjai pedig elindították a Csokonai szerenádok c. programot. Ezek bizony élőben zajlanak. Pénteken délutánonként több időpontban is felbukkannak az énekesek a város különböző pontjain az ablakok alatt, és népszerű színpadi slágereket énekelnek. A félórás – szerenádszerű – minikoncerteken egy-egy alkalommal a 35 tagú kórus 5-6 énekese vesz részt. Az ablakokból, az erkélyekről kinézve állítólag tökéletesen hallhatók a mikroportokkal felszerelt előadók.

Örömmel adjuk tovább a hírt, hogy a 38. Magyar Sajtófotó Pályázat kiírója, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztálya a pályázat portálján (sajto-foto.hu) és a Capa Központ honlapján (capacenter.hu) nyilvánosságra hozta a pályázat két nagydíjának nyertesét, bemutatja munkáikat, a velük készített videobeszélgetést és a Molnár István-díj nyertesének az anyagát is. Az aktuális tárlatot és a díját­adót az év második felére halasztották.

Bár a Deák17 Gyermek és Ifjúsági Művészeti Galéria is zárva van, az oldalán azonban folyamatosan teszi közzé az izgalmas online tartalmakat (deak17galeria.hu). Az Én kicsi szörnyem – Szörnyek és képzeletbeli lények a gyerekkönyv-illusztrációban c. kiállítás április 15-től már látható is. Középpontjában a kortárs magyar gyermekkönyvek szörnyképei, illetve az Én kicsi Szörnyem c. rajzpályázat alkotásai. Kurátor: Révész Emese művészettörténész. A kiállítás képanyaga az oldal alján található (a lenyitható képgalériákra kattintva), és egy 7–12 éveseknek szóló foglalkozás is kapcsolódik hozzá, amelynek címe: Így neveld a szobaszörnyed.

A 10. Budapest100 elnevezésű rendezvényt őszre halasztották. Ám a Facebook-oldalukon és a welovebudapest.com oldalon is közzétettek a szervezők egy közösségi videopályázatot. A május 3-ig beküldött, száz évnél régebbi lépcsőházakat és kapukat bemutató filmekből virtuális kiállítás készül, hogy ezen a tavaszon se maradjunk nyitott kapuk és izgalmas lépcsőházak nélkül.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.