Színház

Karanténdráma

Színház

Kétségtelen, hogy a veszélyhelyzet kitörése óta az egyik legjelentősebb előadó-művészeti projektet a TRIP hozta létre az Első Magyar Karanténszínház elindításával. Igaz, a Literával közös karanténdráma-pályázatra beérkezett művek előadásai a színház legkevésbé élő vagy interaktív formáit mentik át a digitális térbe. Esetükben tehát nem annyira színházról, mint inkább színházpótlékról beszélhetünk, ami azzal is számol, hogy néha elég tud lenni, ha látjuk a képernyőn Láng Annamáriát vagy Trill Zsoltot, amint kiejti a száján, hogy koronavírus. De azért nem mindig.

A karanténdráma-pályázatra beérkezett művek közül e cikk megírásáig hármat mutattak be (a felvételek most is elérhetők a Facebook-oldalukon). A felolvasószínházi előadások létrehozásához összejött egy kisebb stáb – nyilván a megfelelő járványügyi óvintézkedések betartásával –, ami önmagában kilengésnek, izgalomnak számít mostani életformánkban. Az élvezhetőség egészen különböző fokain álló darabok a koronavírus okozta helyzetre reagálnak, azonban érződik rajtuk, hogy – ahogy a pályázati kiírás, úgy – a darabok központi gondolatai is a krízis elején fogantak, s már ma kissé elavultnak hatnak, alig 3, 2 vagy 1 héttel a bemutatójuk után. Tasnádi István a feszültséget végig fenntartó drámája például a teljes kijárási tilalomból indul ki, a munka nélkül, szárnyaszegetten vergődő színészek impróznak valóság és játék határán. Mangó Gabriella (főtevékenysége szerint: természetgyógyász) Rómeó és Júlia történetébe csengő-botló rímekkel adaptálta bele a karanténhelyzetet, a halottakról vizionált képeit tekintve inkább a veronait, mint a magyarországit. Varga Péter Iván utánérzéses jelenete egy disztópikus közhelyet bont ki: nem lehet eldönteni, hogy tényleg egy nagy katasztrófa utáni sci-fibe csöppentünk-e, vagy csak játék az egész.

Persze még nem látszik a vége, és hátravan két dráma is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.