Esszé

Öngondolkodás

Fodor Géza levelei Petrovics Emilhez

  • Bán Zoltán András
  • 2012. augusztus 26.

Színház

A Holmi júliusi számában három rendkívüli jelentőségű, 2003-2004-ben írt levelet olvashatunk, melyeket a 2008-ban meghalt operakritikus Petrovics Emilnek, az operaház akkori fő-zeneigazgatójának küldött, és amelyeket most hagyatékából publikálnak szerkesztőtársai.

Első megközelítésben e szövegek pusztán a magyar operajátszás történetéhez szolgáltatnak megkerülhetetlen adalékokat. Fodor Géza és Petrovics kapcsolata még a Kádár-szisztéma napjaira nyúlik vissza; az utóbbi igazgatása alatt Fodor vezető dramaturg volt a dalszínházban 1987-től 1989-ig. Ez idő alatt Fodor Géza természetesen felhagyott kritikusi tevékenységével, de állása elvesztése után semmi sem akadályozhatta, hogy visszatérjen eredeti pályájára. Petrovics már semmilyen értelemben sem volt Fodor Géza főnöke, amikor 2003-ban az operaház fő-zeneigazgatója lett, de ez, mint a levelekből világosan kikövetkeztethető, valahogy elkerülte a figyelmét. És amikor telefonon kérdőre vonja egykori beosztottját és barátját, hogy miért írt a "mi kutyánk kölyke" igazgató, Szinetár Miklós Sevillai borbély-rendezéséről éppen olyan "lebaszós" cikket, mint az előző ("jobboldali") vezetésben érdekelt Káel Csaba által színpadra állított Szöktetésről, a kritikus pontosan megfogalmazza a maga dilemmáját, és dönt: "Ha nem tudom, hogy a Sevillait egy komoly életművel rendelkező profi rendezte, olyan dilettáns munkának látom, mint Káel Csaba rendezéseit. Amikor írnom kellett róla, felvetődött a kérdés: két mérce van? Egy a régi és egy az új vezetés számára? A válasz csak tagadó lehetett. Nincsen két mérce." Idáig csak a szokásos: a Kádár-szisztémában szocializálódott vezető szolidaritást vár egykori bajtársától, hiszen a Reinhart Koselleck által elemzett aszimmetrikus ellenfogalmakban ("mi és ők") gondolkozó Petrovics Emil számára evidens a két mércének nem csupán a létezése, hanem aktív használata is. De Fodor Géza felrúgja az abszurd konszenzust, és esze ágában sincs megfelelni régi igazgatója elvárásainak.

*

Ám ha mélyebben beleássuk magunkat a levelekbe, az unt-utált történetből egyszerre csak paradigmatikus elbeszélés lesz, hiszen érvelése mélyén Fodor Gézának a kritikusi hivatásról, függetlenségről alkotott elképzelése áll. Röviden: teljesen függetlenül attól, hogy melyik területen dolgozik, mit jelent az, hogy valaki kritikus? Mik lehetnek a céljai? Mi a feladata? Mi adja voltaképpen a kritikusi hivatás ethoszát? És van-e, létezhet-e ilyen egyáltalán abban a korszakban, amelyben - legalábbis Fodor szerint - "a klasszikus kultúra (...), amelyben a művészet fogalma természetes módon kapcsolódik össze a szép fogalmával, (...) széthullott"? Mit tett a magyar kritikus értelmiség a Kádár-rendszerben, és mit tett a szabadság kitörése után? Megváltoztak-e a céljai, reményei, feladatai? Roppant jelentőségű kérdéshalmaz (melynek elemei még igencsak bővíthetők), amely nyolc évvel a levelek keletkezése után még élesebb fényben vakítja a szemünk. A baloldali vagy kritikus értelmiség mai szellemi ájulása gyakorlatilag mindnyájunk napi tapasztalata; és kétségbeesetten kérdezgetjük egymást és magunkat: hogyan jutottunk idáig? Fodor Géza, számomra legalábbis, adott valamiféle választ, bár nem feltétlenül a kifejtett gondolatai által, hanem egész pályája, szellemi fejtartása révén. Az elhivatottságával, többek között.

"Engem kezdettől fogva a történelem, a konkrét magyar történelem és élet, illetve a magyar operajátszás összefüggése érdekelt, az, hogy miért olyan a magyar operajátszás, amilyen. És ezt megérteni, amennyire tőlem telik, ezt tartottam a magam kritikusi feladatának. Amikor 1982-től kritikákat kezdtem írni, hamar rájöttem, hogy operatörténetet írok. (...) A lényeg az, hogy miközben természetesen kötelességemnek tartottam, hogy a kis napi eredményeket is észrevegyem és rögzítsem, a legfontosabb feladatomnak azt tartottam, hogy azokat a tendenciákat érzékeljem és tudatosítsam, amelyek a folyamatokban érvényesülnek, hogy megpróbáljam megérteni a gyökereket s az erőknek azt a játékát, ami az operajátszás talajában a napi történelmünkben zajlik. (...) És, úgy vélem, ez nem pusztán egyéni érdeklődés, hanem valóságos értelmiségi feladat."

*

Kétségtelenül. De feltehetjük a kérdést: az értelmiség nagy része elvégzi-e ma a feladatát? Fodor Géza szerint már egy évtizede se nagyon végezte el, és a jeles, 150 évvel ezelőtti kritikust, Erdélyi Jánost idézi: "Az ilyen népet, ha lehetséges, erővel is neki kellene verni a gondolkodásnak, mint a nyájat az úsztatónak, hogy ne csak disztingváljon mindig, hanem spekuláljon." És aztán 2004. október 30-i levelében kétségbeesetten felkiált: "A 60-as évektől a '89-ig tartó eszmélés korszakában el tudtad volna képelni, hogy a szabadság kitörése után olyan szellemi, mentális leépülés menjen végbe, mint amilyen Magyarországon immár 15 éve végbemegy? El tudtad volna képzelni az értelmiség és az értelmesség ilyen hanyatlását? A gondolkodás színvonalának ilyen lesüllyedését a már elfeledettnek hitt rögeszmék és primitív indulatok szintjére?" (Kiemelések az eredetiben.) Nem, nyilván én se, egyikünk sem tudta volna elképzelni. És ekkor még csak 2004-et írtunk, Nyirőtől, Wasstól és Prohászkától mentesen. De a Fodortól is idézett "meg nem gondolt gondolatok" visszatérésének egyik oka talán éppen az lehet, hogy soha nem végeztük el becsületesen a "történészi" munkát, amelyet Fodor Géza a maga értelmiségi hivatásának tartott, és amelyen a maga képességeinek teljes latba vetésével munkálkodott. És természetesen nem eminensen az operáról van szó, hanem a saját kultúránk miértjeinek feltárásáról. Ha úgy tetszik, nem voltunk eléggé magyarok. Mert nem mentünk utána lelkiismeretesen, hideg szenvedéllyel a magyar irodalom, festészet, zene, egyáltalán művészet, a magyar kultúra és gondolkodás tendenciáinak; és noha persze akadnak kivételek, de az elszigetelt nagyszerű kritikusi-történészi életművek sajnos csak erősítik a szabályt, hiszen a kivételesség, az elszórt nagy teljesítmény lustaságot, elégedettséget, azaz önelégültséget vált ki a közegből. És persze nem ártana, ha utánajárnánk ezeknek a nagynak vélt-érzett teljesítményeknek is. Ha utánajárnánk önmagunknak. Tényleg gondolkodnunk kellene, de lassan már azt sem tudjuk, miről.


Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.