Színház

Nyár van, nyár

Carlo Goldoni: Chioggiai csetepaté

  • Csáki Judit
  • 2012. augusztus 26.

Színház

...de egyáltalán nem a röpke lepke száll, hanem esőfelhők gyülekeznek a nyári színház ege felett, ezúttal nem(csak) átvitt értelemben, hanem egészen konkrétan is. Mivel a kritikus ebből a szempontból (is) együtt sír/nevet a közönséggel, az elmaradt előadás nem, de a félbeszakadt bízvást lehet kritika tárgya.

Kivált, ha - mint most - az előadás utolsó fél óráját mosta el könyörtelenül az özönvíz, és bár bő húsz perc múlva elállt az eső, a szétázott színpadon már nem lehetett folytatni az előadást a szétázott nézőtérnek. Innen üzenem a kőszegi Chioggiai csetepaté közönségének: az egymásnak rendelt szerelmesek a végén egymáséi lesznek, és bár a veszekedés sosem szűnik, azért az élet élhetően megy tovább.

Harmincéves a Kőszegi Várszínház, amely évek óta azzal játssza magát a nyári színházak élvonalába, hogy nívós szórakoztató produkciókat állít ki, és a haknik csúcsszezonjában ad a minőségre, elsősorban is a "hozzávalókat" tekintve.

A visszatérő vendég, Znamenák István rendező - tavaly Hrabal Sörgyári capriccióját vitte színre itt - visszatérő színészcsapattal dolgozik: a minőségi gárda flottul beszéli a közös színházi nyelvet. Ez a színházi nyelv némileg hasonlít a valahai kaposvári operettek nyelvére, amennyiben a darab egyrészt feldúsul a mai környezet kínálta asszociációkkal, másrészt az alkotók (színészek, dramaturg, rendező) alaposan ránéznek az eredeti mű figuráira és helyzeteire, és ez a ránézés érdekes-poénos reflexiókat szül. "Mohácsis" vonásokat idéz az erős ensemble-játék is; és kereshetnénk tovább a "köpönyegeket", amikből mind kibújtak - de nekünk, mondom, most bebújni kellett...

A csipkeverő és férfiváró nőkkel teli Chioggiában az utca két oldaláról veszekednek át az eladósorban lévő és már eladott "lányok"; olykor dalban mondják el, mi fáj nekik: a férfiak hiánya, az. Vagyis hátul egy garázsféleségben zenekar lakik, és a Némedi Árpád válogatta régi slágereket húzza a fülünkbe. Mindjárt az elején a sülttök-árus majdnem néma (de a kellő időben meg-megszólaló) rezonőrszerepében Béli Ádám énekli meggyőzően a Magány című dalt, majd magányosan végigtökmagozza az előadást, dicséretes fegyelemmel és még dicséretesebb kreativitással, szavak nélkül kommentálva a jeleneteket. De a feszültséget nem ő, hanem egy másik lézengő, Toffolo, a fiatal hajóslegény-rakodómunkás robbantja ki, amikor nem annak vesz sült tököt (igen, az összes tökös vicc elhangzik), akinek kéne. ' is dalba fojtja a vágyait: "Mondd, miért szeretsz te mást, és én csak téged", énekli Formán Bálint a zenekart elzavarva és magát kísérve zongorán, csak ekkor még ő sem tudja, ki az a "más", és ki az a "téged"; de Toffolója (visszafogottságában poénos, ügyes alakítás) ugyancsak feltalálja magát a végére - meg azt a bizonyos másikat is.

És van még a "görög": Némedi Árpád pösze görögje "demokráciát"-tal köszön, és adja az ouzót, a grappát, majd pattan vissza a gitárhoz. A végre megérkező - és a kavarodást persze tovább fokozó - férfiak közül a feleségre és unokahúgokra gondot viselő, hadaró Fortunatónak szavát sem érteni, Kovács Zsolt parádés méla-málé értetlensége konstans poén; Antonio a másik hölgykoszorú családfője, Gazsó György a rezignáltságot a fölhorgadással váltogatja, épp fordítva, mint számítanánk; az öccsét, Beppét Kocsis Pál játssza, igen hiteles nagy meglöttyenésekkel és fenyegető "délolaszos" indulattal vágyik csapodárnak hitt Orsettájára. Takács Géza - "Gondolj majd rám", énekli - sértődős Titta-Nanéja már mutatja Lucietta leendő papucsférjét, és akkor ott a falusi maffiózó, Hevér Gábor Don Vicenzója, aki minden ügyintézéssel följebb srófolja a békétlenséget. A darab másik pólusán, a bíróságon Epres Attila alakításában Isidoro jegyző az úr, aki a nőket, kivált a naggyon fiatal lányokat hajkurássza, és az ő szolid részeg szolgájából formál pompás karaktert Hollósi Frigyes. És ezek csak a pasik, a mellékszereplők...

Mert a női szakasz a lényeges itt; az ifjak vezér..., ürü, ugye, mégsem, szóval a fő intrikus Lucietta szerepében Bánfalvi Eszter, aki dívaként és a díva paródiájaként búgja el a lecsapó zivatar előtti utolsó percben a sokméteres függönybe belebonyolódva, hogy "engem nem lehet elfelejteni". Ellenfele Orsetta: Parti Nóra fölvágott nyelvű, gyors replikájú, tüzes menyasszonyt hoz, aki mellett húga, a Szilágyi Csenge e. h. játszotta Checca ravasz macskaként egyengeti saját útját a/egy férjig. És a két éltes asszony, Pogány Judit Pasquája és Nagy Mari Liberája alighanem egy réges-régi párbajt folytat változó eszközökkel.

Ezek a hozzávalók. És akkor a verekedés csúcsán Titta-Nane követ hajít Antonio házába, mire Antonio-Gazsó György egy vekni kenyérrel a kezében kijön: "Az én házamba egy nagy követ?", kérdi felháborodva, majd a kenyérre pillantva: "Na, ezt azért mégsem..." A közönség jó közönség, nem megy el egyetlen aprócska poén mellett sem. A halvásárló Don Vicenzónak - aki "itt ül, másként nem tehet" - sorrendet diktál Antonio: ilyen hal először, olyan hal másodszor, "a lepényhal meg utoljára".

És lemaradtunk Pogány Judit "Az egyiknek sikerül, a másiknak nem" daláról, meg Hevér Gábor Mónika-egyvelegéről is, de azért tudjuk: a vég, az boldog, legalábbis idézőjelben, Goldoninál, Kőszegen.

Kőszegi Várszínház, július 20.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.