Operett - Nyögés a vége - Parti Nagy Lajos-Darvas Ferenc: Ibusár

Színház

Sárbogárdi Jolán álma megvalósult: művével a hóna alatt valahára csak bevonult az Operettszínházba. Nem épp huszáros rohammal vette be az épületet, s mindössze a félreeső Raktárszínházig jutott, ám az eredmény alighanem így is bőséggel kielégítené a boldogtalan MÁV-alkalmazottat.

Az már sokkalta inkább kérdéses, hogy mit is érez a néző, amint Béres Attila rendezése nyomába ered az Ibusár bő másfél évtizedes előadás-történetének.

Szemre pedig minden klappolni látszik. A játéktér balról világító szentképpel felszerelt prolikonyha, jobbról rég enyészetnek indult vasútállomás (díszlet- és jelmeztervező Túri Erzsébet), s még a huszerettlátomásoknak is jut egy csepp forgószínpad. Amint az államvasutak szignáljával, valamint Vereczky Szilvia belépőjének meg a Vilja-dalnak egy-egy pianínón kivert dallamával beköszön Darvas Ferenc karikaturisztikus kísérőzenéje, már elénk is lép az Anyuska szerepében libafasírtnak valót daráló Lehoczky Zsuzsa, majd az elgyötört kocalibrettistát játszó Siménfalvy Ágota, s utóbb rendben előkerülnek a Jolán álmaiba be-belovagoló huszárok is. Megkapjuk még a jócskán bravúros szerepváltásokat is: Siménfalvy boszorkányos gyorsasággal vedlik át operettbéli Amáliává és vissza, s a többiek, így a kalauzt és huszárkapitányt adó Mészáros Árpád Zsolt vagy az állomásfőnökként és acsargó intrikusként pendliző Földes Tamás mind fegyelmezetten, ütemre cserélgetik szerepeiket. Sőt, Mészáros Árpád Zsolt áldozatos módon még a nadrágját is letolja, vélhetőleg, hogy a produkció a művész hátsójának közszemlére bocsátásával tegyen hitet az Operettszínház falai közé bekéredzkedő alternatív törekvések mellett.

S meglehet, valahol itt a bibi: az előadás inkább tetszik a haladottság osztentatív tanújelének, mint eredeti színházi élménynek. "Ami operettjelenet, az nagyon operett és nagyon zenés" - áll a színlapon, ám a túlzásba menekülés - a nyilvánvaló jó szándék dacára - ezúttal legalább annyira problematikusnak bizonyul, mint a második rész parttalan és a türelmet felettébb leapasztó drámázása. Hiába tapasztaljuk Siménfalvy Ágota tehetségét vagy épp Lehoczky Zsuzsa hervadhatatlan kislányos báját, a végeredmény inkább feszélyező, semmint felszabadító.

Mindazonáltal súlyos igazságtalanságot követnénk el a rendezéssel és az előadókkal szemben, ha nem adnánk hangot gyanúnknak, miszerint mindebben akad némi felelőssége magának a darabnak is. Mert Parti Nagy Lajos küldje bár a rontást mégoly ügyesen saját mondataira, azért szövegtorzító poéntechnikája bizonnyal nem nélkülözi a mechanikus, s ilyesformán kiismerhető elemeket. S ami voltaképp már jó néhány megelőző Ibusár-előadásból is kisejlett: a parodisztikus irály és a hatványra emelt gunyor - inkább akarva, mint akaratlanul - jócskán kibillenti az alaptermészetét tekintve mégiscsak jámbor és engedelmes befogadót, aki ezután már alig-alig képes empátiát csiholni magából, bármint omoljon is porba-sárba az a szegény Jolán.

Budapesti Operettszínház - Súgó Raktárszínház, január 15.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.