Operett - Nyögés a vége - Parti Nagy Lajos-Darvas Ferenc: Ibusár

Színház

Sárbogárdi Jolán álma megvalósult: művével a hóna alatt valahára csak bevonult az Operettszínházba. Nem épp huszáros rohammal vette be az épületet, s mindössze a félreeső Raktárszínházig jutott, ám az eredmény alighanem így is bőséggel kielégítené a boldogtalan MÁV-alkalmazottat.

Az már sokkalta inkább kérdéses, hogy mit is érez a néző, amint Béres Attila rendezése nyomába ered az Ibusár bő másfél évtizedes előadás-történetének.

Szemre pedig minden klappolni látszik. A játéktér balról világító szentképpel felszerelt prolikonyha, jobbról rég enyészetnek indult vasútállomás (díszlet- és jelmeztervező Túri Erzsébet), s még a huszerettlátomásoknak is jut egy csepp forgószínpad. Amint az államvasutak szignáljával, valamint Vereczky Szilvia belépőjének meg a Vilja-dalnak egy-egy pianínón kivert dallamával beköszön Darvas Ferenc karikaturisztikus kísérőzenéje, már elénk is lép az Anyuska szerepében libafasírtnak valót daráló Lehoczky Zsuzsa, majd az elgyötört kocalibrettistát játszó Siménfalvy Ágota, s utóbb rendben előkerülnek a Jolán álmaiba be-belovagoló huszárok is. Megkapjuk még a jócskán bravúros szerepváltásokat is: Siménfalvy boszorkányos gyorsasággal vedlik át operettbéli Amáliává és vissza, s a többiek, így a kalauzt és huszárkapitányt adó Mészáros Árpád Zsolt vagy az állomásfőnökként és acsargó intrikusként pendliző Földes Tamás mind fegyelmezetten, ütemre cserélgetik szerepeiket. Sőt, Mészáros Árpád Zsolt áldozatos módon még a nadrágját is letolja, vélhetőleg, hogy a produkció a művész hátsójának közszemlére bocsátásával tegyen hitet az Operettszínház falai közé bekéredzkedő alternatív törekvések mellett.

S meglehet, valahol itt a bibi: az előadás inkább tetszik a haladottság osztentatív tanújelének, mint eredeti színházi élménynek. "Ami operettjelenet, az nagyon operett és nagyon zenés" - áll a színlapon, ám a túlzásba menekülés - a nyilvánvaló jó szándék dacára - ezúttal legalább annyira problematikusnak bizonyul, mint a második rész parttalan és a türelmet felettébb leapasztó drámázása. Hiába tapasztaljuk Siménfalvy Ágota tehetségét vagy épp Lehoczky Zsuzsa hervadhatatlan kislányos báját, a végeredmény inkább feszélyező, semmint felszabadító.

Mindazonáltal súlyos igazságtalanságot követnénk el a rendezéssel és az előadókkal szemben, ha nem adnánk hangot gyanúnknak, miszerint mindebben akad némi felelőssége magának a darabnak is. Mert Parti Nagy Lajos küldje bár a rontást mégoly ügyesen saját mondataira, azért szövegtorzító poéntechnikája bizonnyal nem nélkülözi a mechanikus, s ilyesformán kiismerhető elemeket. S ami voltaképp már jó néhány megelőző Ibusár-előadásból is kisejlett: a parodisztikus irály és a hatványra emelt gunyor - inkább akarva, mint akaratlanul - jócskán kibillenti az alaptermészetét tekintve mégiscsak jámbor és engedelmes befogadót, aki ezután már alig-alig képes empátiát csiholni magából, bármint omoljon is porba-sárba az a szegény Jolán.

Budapesti Operettszínház - Súgó Raktárszínház, január 15.

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.