POSZT helyett POSZT: jön a Pandémia Okozta Színházi Találkozó

  • narancs.hu
  • 2020. június 9.

Színház

Online színházi fesztivált szervez június 11 és 14. között a Partizán.

Bár a Pécsi Országos Színházi Találkozó, azaz a POSZT sokat vesztett az utóbbi években presztizséből, talán még mindig a legjelentősebb hazai színházi találkozónak számít. Idén a koronavírus okozta pandémia miatt POSZT sem lesz, ám éppen ezért, ennek apropóján szervez olyan négynapos, tematikus beszélgetés- és vitaest sorozatot a Partizán Pandémia Okozta Színházi Találkozó, azaz egyfajta alternatív POSZT címen június 11 és 14. között, amely során a magyar színház legégetőbb, legfontosabb, legalultárgyaltabb kérdéseit, dilemmáit és konfliktusait vitatják majd meg.

Megvizsgálják, milyen állapotban találta a magyar előadó-művészeti szcénát a veszélyhelyzeti leállás, valamint milyen egyébként is látható válságjeleket erősített fel. A magyar színház finanszírozása mellett azokat a szakmai és művészeti konfliktusokat és kihívásokat próbálják meg azonosítani és tárgyalni, amelyekről fájóan kevés szó esik. A szervezők célja az, hogy kitárgyalatlan ügyekre és konfliktusokra irányítsák a nyilvánosság figyelmét, illetve hogy a színházi szakmából olyan embereket ültessenek egymás mellé, akik egyébként nem biztos, hogy párbeszédbe elegyednének.

A részletes programból kiderül, hogy a meghívott vendégek széles szakmai spektrumot fednek le, így a beszélgetések résztvevői lesznek kritikusok, teoretikusok, rendezők, színművészek vagy például dramaturgok is, de a szervezők külön ügyeltek az intergenerációs, földrajzi, műfaji és intézményi sokszínűség szempontokra is.

Az események mindegyikét online közvetítik a Youtube-on és a Facebookon.

A fesztivál során minden este élő koncert is lesz – például Ed is On, BEKVART vagy épp Béla Műhely – a fesztivál központi, szabadtéri stúdiójából, amit szintén online közvetítenek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.