Performansz

Krétakör-majális

  • Kovács Bálint
  • 2010. május 6.

Színház

Évszázaddal ezelőtt kezdődött meg egy Pécs melletti bányában egy titokzatos, "transzhumán" gép felépítése, amely azonban öntudatra ébredt, és elkezdett beépülni a város lakóinak tudatába. A gépet építő Utópia Kollégium tagjainak leszármazottai most érezték megfelelőnek az időt arra, hogy megkíséreljék kilökni a kollektív tudatból a gépet, mégpedig "kritikus mennyiségű kreativitás" latba vetésével - ez Schilling Árpád helyspecifikus performanszának a lényege.

S bár ez a sztoriból nem derül ki, az ötlet kiváló. Az Európa Kulturális Fővárosa projekt keretén belül, kizárólag helyi iskolások közreműködésével, több hónapnyi drámapedagógiai foglalkozás eredményeképpen a város múltjára - és az elhagyatott, kihasználatlan ipari létesítmény bejárásával a jelenére is - reflektálva született meg mindaz, amit a majálison a több száz érdeklődő elé tártak. Ez eddig tehát nagyon is rendben van - csak nézők ne lennének.

Maga az "előadás" ugyanis nem tűnik egyébnek, mint ami egyébként valóban: egy jó hangulatú csoport hosszú munkáját lezáró, de csak az alkotók számára fontos és komoly aktusnak - a nagy múltjával még mindig (de egyre kevésbé és kevésbé) jelentős nézői reményeket keltő Krétakör újabb megmozdulása helyett. A fiatalok előbb kivetítőkön tesznek javaslatokat a világ jobbítására (szelektív szemétgyűjtés, tolerancia), majd egy gép lerombol egy kis lakókocsit, aztán bevonulunk egy épületbe, ahol a meglehetősen impozáns indusztriál-sci-fi díszletekbe áramot vezetnek (ez persze látványos, de nem több kihelyezett Csodák Palotája-attrakciónál), majd ennek örömére a diákok énekelnek és zenélnek egy sort. Lelkesedésük tényleg örömteli - csak a mi lelkesedésünk nem jön meg sehogy sem.

Pécs, Széchenyi Akna, május 1.

A kezdeményezés: *****

A performansz: **

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.