Performansz

Krétakör-majális

  • Kovács Bálint
  • 2010. május 6.

Színház

Évszázaddal ezelőtt kezdődött meg egy Pécs melletti bányában egy titokzatos, "transzhumán" gép felépítése, amely azonban öntudatra ébredt, és elkezdett beépülni a város lakóinak tudatába. A gépet építő Utópia Kollégium tagjainak leszármazottai most érezték megfelelőnek az időt arra, hogy megkíséreljék kilökni a kollektív tudatból a gépet, mégpedig "kritikus mennyiségű kreativitás" latba vetésével - ez Schilling Árpád helyspecifikus performanszának a lényege.

S bár ez a sztoriból nem derül ki, az ötlet kiváló. Az Európa Kulturális Fővárosa projekt keretén belül, kizárólag helyi iskolások közreműködésével, több hónapnyi drámapedagógiai foglalkozás eredményeképpen a város múltjára - és az elhagyatott, kihasználatlan ipari létesítmény bejárásával a jelenére is - reflektálva született meg mindaz, amit a majálison a több száz érdeklődő elé tártak. Ez eddig tehát nagyon is rendben van - csak nézők ne lennének.

Maga az "előadás" ugyanis nem tűnik egyébnek, mint ami egyébként valóban: egy jó hangulatú csoport hosszú munkáját lezáró, de csak az alkotók számára fontos és komoly aktusnak - a nagy múltjával még mindig (de egyre kevésbé és kevésbé) jelentős nézői reményeket keltő Krétakör újabb megmozdulása helyett. A fiatalok előbb kivetítőkön tesznek javaslatokat a világ jobbítására (szelektív szemétgyűjtés, tolerancia), majd egy gép lerombol egy kis lakókocsit, aztán bevonulunk egy épületbe, ahol a meglehetősen impozáns indusztriál-sci-fi díszletekbe áramot vezetnek (ez persze látványos, de nem több kihelyezett Csodák Palotája-attrakciónál), majd ennek örömére a diákok énekelnek és zenélnek egy sort. Lelkesedésük tényleg örömteli - csak a mi lelkesedésünk nem jön meg sehogy sem.

Pécs, Széchenyi Akna, május 1.

A kezdeményezés: *****

A performansz: **

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.