ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

„Pionír és kísérletező”

  • rés a présen
  • 2023. március 1.

Színház

 Sárközi Szabina, eSzínház

rés a présen: Mondhatjuk, hogy az eSzínház a Covid pozitív hozadéka?

Sárközi Szabina: A szükség találékonnyá tesz. Már a pandémia előtt elindult ugyan a fejlesztés, de a járvány első és második hullámának korlátozó intézkedéseire adott válaszként kapcsolt gyorsabb fokozatba. A cél egyértelmű volt, a korábban már felvett előadásokat akartuk megmutatni az online térben, valamint élőben is akartunk közvetíteni színházi előadásokat és koncerteket az otthonában rekedt közönségnek. Ezen a ponton muszáj visszaugranunk az időben, egészen 2016-ig, ugyanis akkor jött létre az eSzínházat is fenntartó Alapítvány a Magyar Színházakért azzal a céllal, hogy a kiemelkedő színházi előadásokat full HD minőségben rögzítse, így 2020 szeptemberéig már jelentős jogtiszta videó­tárral rendelkeztünk ahhoz, hogy elindulhassunk. Az első évben folyamatos viták övezték az online színházi streaming létjogosultságát, de mostanra már túljutottunk azon, hogy a szakma vagy a nézők a színházi élmény helyettesítőjeként gondoljanak erre. Ennek eredményeként végre elindulhattak a kreatív kezdeményezések, és az arra irányuló kísérletezés, hogy milyen új műfajiság születhet a színház és a film határán.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.