Színház

Presznyakov testvérek: Európa-Ázsia

  • Ady Mária
  • 2014. február 16.

Színház

Laza, epizodikus szerkezet, fejjel lefelé szemlélt világ, kiforgatott műfajiság, önreflexió, popkulturális utalásháló, némi közéleti-politikai áthallásosság és csupa poszt: -modern, -dramatikus, -kommunista.

A kelet-európai abszurdjairól ismert Presznyakov testvérek darabja látszólag eminensen kortársi. Csak valahogy a lényeg hiányzik belőle: az a bizonyos itt és most, amitől a színház nem működik receptre. Mert hiába az Anonymus-álarcok kiosztása, a szexuális életéről könyvet író exúszónő alakja, vagy a színházát elveszítő, haknizni kényszerülő színésznő figurája, ha a Budapestre érkező orosz alkotópárosnak nem sikerül Európa és Ázsia autópályára komponált találkozásából egy leheletnyi antikapitalista romantikánál és egy kis vodka-szex-diktatúra típusú Kelet-Európa-szatíránál többet, aktuálisabbat kihoznia.

Az eredmény ráadásul nemcsak szellemtelen, hanem - az élő zene, a musicales tánc- és dalbetétek, a görkorcsolyás, tolószékes és biciklis manőverek ellenére - unalmas is. Márpedig ez, a formai fantáziátlansággal együtt, túlmutat a tartalmi ürességen, és visszájára fordítja az olyan ironikusnak szánt eszközöket és megnyilvánulásokat, mint a szünet után visszatérő közönség megdicsérése, a szórakoztatásra tett sikertelen kísérleteket legitimáló, többszörösen keretes szerkezet, vagy a folyton valami intellektuális után sóvárgó kritikusok és a minden tét nélküli, könnyed időtöltésre vágyó nézők kifigurázása egy se nem intellektuális, se nem szórakoztató előadásban. Az ilyen típusú önreflexív poénok kizárólag profizmussal társulva ülnek - tudatosan és szellemesen "rossz színházat" csinálni pedig ennél komolyabb ambíciót igényel. Ennek híján a színészek musicalparódia címén nem a könnyedség hiányát, hanem a hiány szándékoltságát játsszák el egy látszatfriss, látszatpolitikus, látszatprovokatív előadásban.

Bárka Színház, december 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."