Színház

Presznyakov testvérek: Európa-Ázsia

  • Ady Mária
  • 2014. február 16.

Színház

Laza, epizodikus szerkezet, fejjel lefelé szemlélt világ, kiforgatott műfajiság, önreflexió, popkulturális utalásháló, némi közéleti-politikai áthallásosság és csupa poszt: -modern, -dramatikus, -kommunista.

A kelet-európai abszurdjairól ismert Presznyakov testvérek darabja látszólag eminensen kortársi. Csak valahogy a lényeg hiányzik belőle: az a bizonyos itt és most, amitől a színház nem működik receptre. Mert hiába az Anonymus-álarcok kiosztása, a szexuális életéről könyvet író exúszónő alakja, vagy a színházát elveszítő, haknizni kényszerülő színésznő figurája, ha a Budapestre érkező orosz alkotópárosnak nem sikerül Európa és Ázsia autópályára komponált találkozásából egy leheletnyi antikapitalista romantikánál és egy kis vodka-szex-diktatúra típusú Kelet-Európa-szatíránál többet, aktuálisabbat kihoznia.

Az eredmény ráadásul nemcsak szellemtelen, hanem - az élő zene, a musicales tánc- és dalbetétek, a görkorcsolyás, tolószékes és biciklis manőverek ellenére - unalmas is. Márpedig ez, a formai fantáziátlansággal együtt, túlmutat a tartalmi ürességen, és visszájára fordítja az olyan ironikusnak szánt eszközöket és megnyilvánulásokat, mint a szünet után visszatérő közönség megdicsérése, a szórakoztatásra tett sikertelen kísérleteket legitimáló, többszörösen keretes szerkezet, vagy a folyton valami intellektuális után sóvárgó kritikusok és a minden tét nélküli, könnyed időtöltésre vágyó nézők kifigurázása egy se nem intellektuális, se nem szórakoztató előadásban. Az ilyen típusú önreflexív poénok kizárólag profizmussal társulva ülnek - tudatosan és szellemesen "rossz színházat" csinálni pedig ennél komolyabb ambíciót igényel. Ennek híján a színészek musicalparódia címén nem a könnyedség hiányát, hanem a hiány szándékoltságát játsszák el egy látszatfriss, látszatpolitikus, látszatprovokatív előadásban.

Bárka Színház, december 20.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”