Interjú

„Sorok kígyóznak”

Szergej Maszlobojscsikov rendező, díszlettervező

Színház

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Magyar Narancs: Mennyire változtatta meg a mindennapokat a háború Ukrajnában?

Szergej Maszlobojscsikov: Alapvetően. Először sokkolt maga a felismerés, hogy valóban háborúban állunk, még akkor is, ha itt, ahol mi élünk, nem dúlnak harcok. Mindent a háború optikáján keresztül szemlélünk. És ez nagyon sokféleképpen nyilvánul meg mindenki számára. Olyanokban, akikről régen azt hittük, hogy közel állnak hozzánk, csalódnunk kellett. Míg másokról éppen az ellenkezője derült ki, az, hogy alábecsültük őket. De leginkább mi magunk változunk – és ez a legfőbb változás.

MN: Voltak előérzetei 2022-ben az invázió kezdete előtt?

SZM: Voltak bizonyos előjelek, bár a legutolsó pillanatig azt hittük, hogy ez csak egy politikai izmozás. Az én nemzedékem hosszú békés életének volt a biztosítéka apáink ígérete, ők azt mondták, hogy itt már soha többé nem lesz háború. Még mindig olyan ez, mint valami hosszú rémálom.

MN: Mi volt az első reakciója, amikor megindult az invázió?

SZM: Verseket kezdtem írni a háborúról. Olyan volt ez, mint valami kényszer. Rengeteget írtam az első napokban, majd ugyanolyan spontán módon, mint ahogyan kezdődött, abbahagytam.

MN: És mit csinált, amikor az összes színház bezárt?

SZM: Mivel életkorom folytán már nem vagyok katonai szolgálatra alkalmas, más tanárokkal együtt fegyveres szolgálatot teljesítettem a képzőművészeti akadémia épületében, ahol egyébként tanítok. Diákok már nem voltak, az oktatás is leállt. Őrködtünk.

 

 

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."